Laurenti Alfredo ???

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Christoff, 1 sep 2004.

  1. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Sinds kort ben ik in het bezit van een altviool (42 cm).

    Op het etiket staat:

    Laurenti Alfredo
    Fabrico in Terni
    1934

    Weet iemand hier meer vanaf? Met zoeken op internet kwam ik ergens een cello tegen met de naam Laurenti Alfredo, men vroeg geloof ik 20.000 euro voor die cello.....
     
  2. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Niemand??

    Wat ik begrepen heb is het een 'fabrieksviool'. Er moeten er dus heel wat van zijn lijkt me...
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Hey,

    Ik heb wel wat gevonden over Laureti Alfredo op een Japanse site of zo.
    Laurenti moet een luiten-maker geweest zijn die dus ook vioolen en alten maakte.
    Zelf ben ik uiteraaard met google op pad gegaan, eerst met de Nederlandse:google.nl en daarna met google.com/intl/nl/ en dan afwisselen met b.v. fr of it op het eind.
    Telkens weer de zelfde info, ook op discussiegroepen kom je niet veel te weten over ons aller Alfredo.

    Kijk eens op http://homepage2.nifty.com/eiyamak/colle15.htm#alf daar staan een paar plaatjes van luiten van L. Alfredo.

    Ik zoek nog voor je verder maar... maak er geen haastklus van.

    Groeten

    Remi
     
  4. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Als topicstarter (toen nog onder een andere naam) destijds gevraagd naar info over mijn altviool. Er was toen weinig bekend. Inmiddels via internet niet veel meer dan Remi hier heeft neergezet. Dit staat op amati.com:
    LAURENTI, Alfredo Born 1882 Massa Martana, Perugia, died 1970 Terni Italy. Active in Terni from c.1910. Personal model with spirit varnish.

    Maar, het rare is dat ik een tijd terug (1 a 2 jaar ofzo) via internet veel informatie over deze bouwer heb gevonden. Dit namelijk op een website waarin je zoekopracht ook door allerlei vioolboeken werd gehaald. In diverse boeken stond een korte beschrijving van deze bouwer. In één van die naslagwerken 'fine craftmanship' genoemd.

    Alleen, welke site was dat? Ik dacht Cozio, maar als ik daar nu in zoek heb ik 0 zoekresultaten. Iemand enig idee op welke site je kunt zoeken in diverse naslagwerken m.b.t. vioolbouw?
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    "Enzyklopädie des Geigenbaues", van Jalovec (1965):

    Laurenti, Alfredo, Terni. Geb. 22.11.1882 in Massa Martana (Perugia). strassenbahner. widmete sich 1941 dem Geigenbau und wurde ein guter Handwerker. Machte sich vor 1950 in Terni selbständig und arbeitete nach einem eigenen Modell.

    Etiket:

    Laurenti Alfredo
    Premiato
    Con Gran Premio e Magdalia d'oro
    all' Esposizione di Terni. Tadi in Firenze
    nell 1923
    fece in Terni nel 1951

    Niks geen fabrieksviool dus!
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Dat kan dus niet, de altviool is uit 1934. De man begon pas met vioolbouwer in 1941?
     
  7. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    De man is van 1882, hij zal vast veel eerder dan 1941 violen en altviolen hebben gebouwd. Volgens zijn etiket was hij in de jaren twintig al onderscheiden met verschillende prijzen. Hij deed vioolbouw aanvankelijk blijkbaar náást zijn "gewone" werk bij het openbaar vervoer.
     
  8. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Klopt, uit wat ik een jaar geleden nog van internet trok over hem (wat dus kwam uit diverse naslagwerken) was hij al veel eerder aan het bouwen. Hierboven wordt 1910 genoemd. Hij was trambestuurder en bouwde (later) violen, altviolen, celli en tokkelinstrumenten (luiten). Ik ben zelfs tegengekomen dat hij drie altviolen heeft gebouwd.
     

Deel Deze Pagina