Lekkerder spelen met (halve) cellostok?

Discussie in 'Viool' gestart door Karane, 30 jun 2022.

  1. Karane

    Karane

    Lid geworden:
    2 feb 2019
    Berichten:
    121
    De vraag is wat onduidelijk zie ik door mijn incomplete titel. Ik speel dus op mijn viool lekkerder met de cellostok (1/2) van mijn kind en vraag mij af waaraan dit ligt.

    Een beetje een rare vraag, maar wellicht heeft iemand het idee.

    Omdat ik pas mijn strijkstok een dag had uitgeleend, pakte ik even de (1/2) cellostrijkstok van zoon om wat te spelen op mijn viool. Tot mijn verbazing speelde dit makkelijker én vond ik de klank ook spectaculair beter.

    Nu zou ik deze klank uiteraard ook graag bereiken met mijn eigen (of wellicht andere vioolstrijkstok). Alleen ik heb geen flauw idee waar het verschil in zit. Heel erg verschil in gewicht lijkt er niet in te zitten.
    Uiteraard is de cellostrijk te kort om echt comfortabel te spelen, maar waarom het klankverschil (klank is helderder).

    Iemand een idee?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Meer snaardruk, terwijl het gewicht van uw halve cellostok wellicht niet zoveel afwijkt van een vioolstok.
    Met b.v. een hele cellostok zult u mogelijk ervaren dat het geluid op uw viool "dood slaat" aangezien een gemiddelde cellostok 20 gram meer weegt dan een vioolstok 60 vs. 80 gram.
     
  3. Karane

    Karane

    Lid geworden:
    2 feb 2019
    Berichten:
    121
    Hier zat ik ook aan te denken. Als ik mijzelf terugluister valt het mij vooral op dat het geluid helderder en dat de snaarwisselingen beter gaan. Ik vraag mij nu vooral af of dit te maken heeft met een tekortkoming in mijn strijktechniek (goed mogelijk), de kwaliteit van mijn strijkstok (niet fantastisch) en/of een combinatie van factoren.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het lijkt mij dat alle factoren hier een rol spelen!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Als het met de streektechniek te maken zou hebben, geldt dat voor beide stokken. Het kan niet zo zijn dat de techniek met de ene stok beter is dan met de andere. Dus ik denk dat de techniek uit te sluiten valt. Dan moet het toe te schrijven zijn aan de stokken zélf. Mogelijk is het haarlint van de cellostok voller dan die van de viool. Of ook het harsen kan van invloed zijn en dan met name het type hars. Er zijn nogal wat variabelen.
     

Deel Deze Pagina