lichamelijke klachten

Discussie in 'Overig' gestart door Guest, 18 feb 2003.

  1. Guest

    Guest Guest

    Hallo, ik ben een student Bewegingstechnologie en ik ben op zoek naar ervaren violisten die lichamelijke klachten hebben als gevolg van het vioolspelen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties...(s)
     
  2. Guest

    Guest Guest

    Hoi,
    een veel voorkomende klacht is de vioolplek. Een grote zuigzoen in je nek t.g.v. het vioolspelen, die kan uitgroeien tot een heuse kaakontsteking. Ik weet niet of dit is wat je bedoelt, maar ik zoek mensen die hier iets over kunnen vertellen. Bijvoorbeeld: wat doe je er zoal tegen?
    in ieder geval bedankt!
     
  3. Jan-Peter

    Jan-Peter

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    142
    Homepage:
    En ik altijd maar denken dat ze vreemd ging. (q)

    gr,

    JP
     
  4. Guest

    Guest Guest

    Ik weet niet in hoeverre je zo'n "zuigzoen" kunt genezen, maar je kunt allicht proberen de blessure te voorkomen. Er bestaan bijvoorbeeld ontwerpen, waarbij het vastklemmen tussen kin en schouder niet meer nodig is. Zo'n ontwerp bestaat uit een riem waarop de viool is bevestigd en die je om je romp draagt, van je linker schouder tot je rechter oksel. Het ziet er allen niet uit. En het lijkt me niet lekker zitten. Nu is het aan ons, studenten, om een comfortable en acceptabel hulpmiddel te maken om blessures zoals deze te voorkomen. Bedankt voor je reactie, we zullen er wat mee doen.
     
  5. Guest

    Guest Guest

    fastfood: Het recept tegen vioolplekken. Geloof me... Een vetkwab is een prima middel om dit soort dingen op te lossen(b). Persoonlijk heb ik niks tegen vioolplekken...
     
  6. Gosia

    Gosia

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    6
    Homepage:
    He, ben jij Pools of heb je gewoon een poolse naam?

    gr,

    Gosia
     
  7. Guest

    Guest Guest

    Hoi Maartje, persoonlijk heeb ik altijd last van mijn rechterschouder, maar dat is niet alleen maar van de viool (ook computerwerk etc draagt hieraan bij). Volgens mij zijn er best veel emnsen met schouderklachten, misschien dat je eeens op een conservatorium kunt rondvragen ofzo.
     
  8. Guest

    Guest Guest

    Wat betreft klachten aan je rechter schouder: Ik heb ze opgelost door te doen alsof je aan sport doet.
     
  9. Gosia

    Gosia

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    6
    Homepage:
    Klopt, schouderproblemen heb ik ook erg veel. Moet minstens 2 x per jaar naar fysiotherapie om de boel los te krijgen. Ik speel dagelijks.

    groeten,

    Gosia
     
  10. Guest

    Guest Guest

    hihi, doen alsof daar ben ik ook errug goed in, maar doen alsof ik sport helpt me niet zoveel. misschien doe ik niet genoeg alsof
     
  11. Guest

    Guest Guest

    Ik heb ook orkestviolisten een enquete voorgelegd, helaas waren er niet overweldigend veel reacties, maar de klachten komen overeen met de klachten die hierboven zijn besproken. Nogmaals bedankt.
     
  12. Guest

    Guest Guest

    Hallo, ik moet bekennen dat ik geen klassieke muziek speel ik speel elektrische basgitaar, ik zit alleen wel met lichamelijke klachten voor een lange tijd. Mijn dokter heeft mij aangeraden naar een arts te gaan die uitsluitend muzikanten behandeld, weet iemand misschien waar ik die kan vinden want dat is mij nog niet gelukt, plaats maakt niet uit.
     
  13. Janneke

    Janneke

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    14
    Ik speel ook dagelijks, en met een repetitieweek vaak tien uur per dag. Maar ik heb nog nooit een echte blessure gehad. Ik denk zelf dat dat komt doordat ik een goede houding heb, en die is ook altijd hetzelfde. Ik bedoel: als je tijdens het vioolspelen anders gaat zitten dan anders krijg je er eerder last van. Maar dit zegt de fysiotherapeut ook die altijd mee gaat, het is dus geen slimme opmerking van mij hoor. ;)
    Soms helpt het ook als je last hebt van je schouder om je viool wat verder naar buiten te draaien zeg maar. Dat heb ik een paar keer aangeraden bij andere mensen en het hielp wel.
    Een paar jaar geleden heb ik wel een tijdje last gehad van mijn schouder. Toen heb ik een andere schoudersteun gekocht. Dat kan dus ook helpen, of je moet hem nog eens wat 'hoger' of 'lager' zetten zodat je wat meer kunt ontspannen.
     
  14. Hilde

    Hilde Hilde

    Lid geworden:
    2 sep 2004
    Berichten:
    27
    Homepage:
    Over de plek in je nek;
    het kan helpen om zonder neksteun te spelen.
    Dat is erg wennen in het begin, maar je gaat er uiteindelijk losser door spelen.

    Kijk voor de gein eens naar de zigeuners die de traditionele Hongaarse muziek spelen.

    Nu is het dit jaar het jaar van Hongarije. dwz dat er erg veel Hongaarse traditionele muziek gespeeld wordt dit jaar, in Nederland.

    Je zult je verbazen hoe deze lui de viool en de kontra bespelen.
    (kontra is omgebouwde altviool, met drie snaren en een platte kam, wordt vertikaal gestreken- ritme en begeleidingsinstrument-)

    Zou ik even mogen aankondigen dat het programma te zien is op www.tanchaz.nl?
    Ik raad iedereen echt aan om eens een kijkje te nemen in deze stijl muziek.
     
  15. kernheimer

    kernheimer

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    10
    wat je bedoelt, maar ik zoek mensen die hier iets over kunnen vertellen.



    bij 'ons' een familie met slechts musici ( 1 afvallige cellist hahahahaha verder alleen violisten ) helpt 1 ding het beste tegen de 'zuigzoen' , kampferspirtus!!!!! lekker een paar keer per dag deppen met een watje, wordt de huid harder van.
    verder een lapje zeemleer over de kinhouder, wil nog wel eens helpen het zachter te houden!

    suc6
     
  16. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Kleine (dubbele reactie) van mijn kant (Mois)

    Zelf heb ik zinds ik (heel actief) viool studeer, last van een tennis-arm, die redelijk begint te genezen (minder last).
    Voor de rest is het (be)spelen van een viool niet makkelijk.

    Vaak moet je je arm en hand in een vrij on natuurlijke houding drukken/forceren.
    Je armen, pezen en spieren zijn dit niet gewend.
    Ik denk dat een ieder die de eerste keren de toonladder C vanaf de G-snaar heeft moeten leren spelen de nodige krampjes heeft moeten verwerken.
    Zelf vind ik de toonladder C, een pijnlijke ervaring (misschien mede door een tennisarm) de rest...
    Nog geen plekken op of onder de kin (mijn docente wel, die heeft (bijna) een eelt plek).
    Zelf heb ik met mijn "bolle kop" er bijna geen last van, wel ben ik benieuwd hoe het met een schoudersteun speeld.

    Nee niet veel klachten, alleen die rot arm.

    Greetz

    Remi
     
  17. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Last van een zere rechterschouder, maar dat komt niet van de strijkstok maar van de rotmuis op mn werk (g) Die verhuis ik zo om de paar maanden eens van links naar rechts, dat werkt goed.

    Met vioolspelen heb ik nergens last van. Toen ik begon met vioolspelen dacht ik wel dat ik gekraakt werd, al die rare verwrongen houdingen.
     

Deel Deze Pagina