lichte muziek

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Deanone, 12 okt 2009.

1. Deanone

Deanone Anouschka

Lid geworden:
    29 sep 2009
    Hoi allemaal,

Ik wil voor Debbie een cd kopen met vioolmuziek. Liefst geen orkest. Of zo min mogelijk.
    Het moet ook niet te zware vioolmuziek zijn.
    Welke cd van welke solist kunnen jullie me aanraden?

Ik heb al in huis;
    Janine Jansen; de 4 jaargetijden
    Janine Jansen; Janine Jansen
    Maar zijn deze dan geschikt voor mijn dochter van 10 jaar?
    Weten jullie een geschiktere cd voor haar?
    (dit alvast voor Sint)
    Of andere leuke vioolkadootjes?

2. marleen

marleen

Lid geworden:
    19 sep 2009
    Hey Anouschka, mijn ervaring is dat je kinderen gewoon als volwassenen mag benaderen als het op klassieke muziek aankomt. Zeker als ze een beetje gevoelig zijn voor muziek. Ik probeerde mijn petekind ook eerst warm te maken met 'gemakkelijke klassiekers', maar eigenlijk hoort zo'n kind vanzelf al of iets intrinsiek mooi is of niet. Ben begonnen met de toverfluit toen Emerante er 9 was, en ze vond het meteen mooi. Dat Papageno half vogel half man is, hielp wel, en de woedeuitbarsting van de koningin van de nacht was meteen een hit, maar de rest vond ze ook mooi. We zijn naar een voorstelling gaan kijken en het kind was geconcentreerd van de eerste tot de laatste noot. (Ze mocht eigenlijk nog niet naar de 'volwassenenvoorstelling' in de schouwburg maar omdat ze zo groot is heeft niemand naar haar leeftijd gevraagd :p ) Een maand of zo later waren we in een muziekwinkel en ze was zo wat aan het luisteren aan de koptelefoons en opeens riep ze: meter, hoe mooi! Het was een pianoconcerto van Saint Saëns door El Bacha, een prachtige uitvoering die naar mijn gevoel met kop en schouders uitsteekt boven een bekendere uitvoering met Rogé en Dutoit. Heb de CD meteen gekocht en voor haar gekopieerd... Enkele lieder van Schubert (ik ben superfan) sloegen ook meteen aan. Ze begon meteen het ritme na te zingen, terwijl het ritme me in de lieder zelf niet zo direct opgevallen was... Het is alsof ze een verbinding heeft tussen haar oren en haar hart, en dat laatste staat helemaal open voor wat echt mooi is... Probeer het maar eens! Je hoeft je echt niet neer te buigen of in bochten te plooien om iets te vinden wat je kind zal kunnen waarderen :)

3. Deanone

Deanone Anouschka

Lid geworden:
    29 sep 2009
    Marleen, wil jij de titels van die cd's geven en hebben die een of andere code?
    Eens kijken of ik die kan vinden.
    Dat verhaal dat achter die muziek steekt, daar moet je echt een voorstelling voor gezien hebben?

4. marleen

marleen

Lid geworden:
    19 sep 2009
    Van de toverfluit zijn er veel goede uitvoeringen. Mijn favoriete is die door Böhm voor Deutsche Grammophon. Die door Klemperer wordt algemeen ook erg gewaardeerd. Maar er zijn er nog; amazon.com is een heel goede informatiebron als je naar de beste uitvoeringen zoekt. De volgende site bevat ook een schat aan informatie, maar daar moet je erbij nemen dat het telkens om de mening van één en dezelfde persoon gaat. http://www.musicalifeiten.nl/
    Voor een goedkope uitvoering kan ik je die van Fricsay aanbevelen (of anders je muziek tweedehands kopen).
    Mijn petekindje heeft met deze muziek kennisgemaakt door die toevallig bij mij te horen. Ik heb haar meteen een beetje over het verhaal verteld. Nog voor ik B kon zeggen, had ze al naar afbeeldingen van Papageno gegoogled. Toen heb ik haar een CD met highlights gebrand (zowat alles op de recitatieven na) en daar een tracklist bijgestoken met telkens een woordje uitleg over wat er op dat moment gebeurt. Dat kan ik je als je wil gemakkelijk doormailen, ik moet het nog ergens op de PC staan hebben, alsook de sticker voor de CD en het ontwerp van het hoesje. Ze heeft ontelbare keren naar die CD geluisterd en op een dag zag ik dat er in de Muntschouwburg een voorstelling van de toverfluit was... Ook een ingekorte versie voor kinderen, maar we hebben de lange geprobeerd en dat is fantastisch meegevallen :D (op de teleurstelling na dat Papageno een mannenkostuum aanhad en er geen halve pluim aan hem was te bekennen :rolleyes: )
    Als je met de jaren geen cynisch mens bent geworden, is de kans groot dat je deze muziek ook prachtig zal vinden, hoe 'onnozel' het verhaal ook lijkt (het gaat over twee mensen die op de proef worden genomen maar die elkaar onvoorwaardelijk en ongecompliceerd graag zien, in tegenstelling tot de meeste andere opera's waar het er getormenteerder aan toe gaat). Ga misschien eens naar enkele extracten luisteren op de site van Deutsche Grammophon, dan krijg je een idee of het je bevalt :)

5. marleen

marleen

Lid geworden:
    19 sep 2009
    http://www2.deutschegrammophon.com/cat/result?SEARCH_OPTIONS=&SearchString=&ART_ID=BOHKA&COMP_ID=MOZWO&ALBUM_TYPE=&IN_XXSERIES=&javascript=1&ADD_DECCA=0
    Probeer misschien eens track 13, 22 en 27 (enkele van mijn favorieten :p )

6. marleen

marleen

Lid geworden:
    19 sep 2009
    http://www2.deutschegrammophon.com/cat/result?SEARCH_OPTIONS=&SearchString=&ART_ID=FRIFE&COMP_ID=MOZWO&ALBUM_TYPE=&IN_XXSERIES=&javascript=1&ADD_DECCA=0
    En dit is de goedkopere versie die ik bedoelde, door Fricsay. Jammer dat de andere grote platenhuizen niet zo'n goeie site hebben als DG :/

7. marleen

marleen

Lid geworden:
    19 sep 2009
    Wel sapristie, de links werken niet (enfin, leiden niet direct tot de juiste CD's).
    Links bij 'artists' Karl Böhm of Ferenc Fricsay invoeren en bij 'composers' Mozart. Dan scrollen tot je op hun CD's terecht komt.

8. Deanone

Deanone Anouschka

Lid geworden:
    29 sep 2009
    Ik heb gisteravond nog niet alles geluisterd. Ga vanavond verder. ;)
    Maar... ik weet niet of de zwaardere klassiekers bij Debbie passen.
    Ik kijk dat nog even aan.
    Een cd die ik gekocht heb, heb ik al beluisterd. Die is toch licht klassiek. Je hoort vooral heel veel de viool van Janine Jansen. Die lijkt me geschikt voor Debbie. (en voor mij :lol: )
    Die andere 2 moet ik nog beluisteren. Maar dat moet ik doen zonder kids om me heen. (Nele mag het wel horen) Anders is het met Sint geen verrassing meer. ;)

Deel Deze Pagina