"loaded gut" snaren

Discussie in 'Overig' gestart door bertbrink, 22 feb 2010.

  1. bertbrink

    bertbrink

    Lid geworden:
    20 jan 2010
    Berichten:
    5
    Ik weet niet of er barokviolisten op dit forum zitten, maar heeft iemand wel eens ervaring opgedaan met de verzwaarde darm snaren van Mimmo Peruffo van Aquila in Italie op een viool? Het blijkt historisch een type snaar te zijn geweest die voor de omwonden darmsnaren in de barok zeer veel werd gebruikt. Tot nu toe ben ik nog geen enkele violist tegen gekomen die dit gebruikt. Wel de standaard omwonden darmsnaren en een enkeling die kale darmsnaren gebruikt. Dat laatste wil zeggen dat je enorm dikke kabels gaat krijgen. Misschien voor laat 16e eeuwse muziek historisch, maar voor later zeker niet.
    nog even voor degenen die niet weten waar het over gaat: verzwaarde darmsnaren (loaded gut) zijn darmsnaren die met metaalzouten zijn bewerkt waardoor de soortelijke massa toeneemt. De snaren zijn ongeveer qua dikte vergelijkbaar met omwonden snaren, maar hebben een totaal andere klank volgens kenners (op andere instrumenten).
    bert
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik had er nog niet eerder van gehoord. Dat kan goed want ik bespeel geen Barok instrument en gebruik dus eigenlijk alleen maar de huidige moderne snaren die uit een kunststof kern bestaan.
    Ik ben eens een kijkje gaan nemen op de website van de fabrikant, om meer te weten te komen over dit type snaar, maar daar staat dat die op dit moment niet leverbaar is. Wat daarvan de reden is werd niet gemeld.
    Voor andere strijkinstrumenten dan viool deze link inclusief prijzen.

    Op een andere site vond ik de opmerking dat deze snaar niet in productie is. Ook is niet bekend of de productie weer wordt hervat.

    Frits
     
  3. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik ken ze ook niet. Snaren, die huidige (professional) barokviolisten gebruiken zijn vaak van Dlugolecki. Hij maakt snaren, die lang meegaan en zeer stabiel zijn in stemming.
    Een ander snarenmerk is Gamut. Zij maken erg goede snaren, die minder duur zijn.
     
  4. bertbrink

    bertbrink

    Lid geworden:
    20 jan 2010
    Berichten:
    5
    De amerikaanse website van Aquila is niet de juiste voor de informatie. Erg interessante artikelen staan hier:
    http://www.aquilacorde.com/en/researches/our-works/loading-of-gut.html
    De snaren zijn bovendien al enige jaren in produktie en ik heb ze ook gezien: het zijn zeer flexibele donker bruine snaren. Op pagina 3 van bovenstaande link staat halverwege:
    The violin also shows some very interesting aspects: while the first two strings are a light colour, the 3rd and 4th are a dark colour similar to....
    Tot nu toe dus geen enkele moderne barokviolist die dit experiment heeft gedaan voor zover ik weet.
    bert
     

Deel Deze Pagina