Luka Sulic - Schindlers List

Discussie in 'Concerten en uitvoeringen' gestart door jis77, 9 aug 2016.

  1. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Deze vind ik zooo indrukwekkend.

     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Fenomenaal, diepgaand, wonderbaarlijk ..... .

    (Hier ga ik geen 'leuk' aanklikken. Deze klanken vertolken hoe in het diepste lijden de menselijkheid opgezocht wordt. Met dank aan Perlman, Williams en nu deze strijkers en Luka).
     
  3. MarjoleinG

    MarjoleinG

    Lid geworden:
    2 aug 2012
    Berichten:
    174
    Ik vind dit mooier nog dan de uitvoering met viool.
     
  4. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik ook, dieper...
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik vind deze uitvoering met cello prachtig -even afgezien van de naar mijn mening te grote nagalm in de opname- maar hij haalt het niet bij de uitvoering met viool van Itzhak Perlmann (vanaf 0:50):

     
  6. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    De link doet het niet...
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Aangepast. Dank voor het melden.
     
  8. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Wat me eerder al eens opviel: Luka (en ook met broer in 2Cellos) speelt vaak met een microfoon ervoor, het geluid gaat versterkt de zaal in. Tikkeltje 'electrische' klank en het spreekt me niet zo aan in zo'n akoestische setting.
     
  9. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Ik denk dat het gewoon een opname microfoon is, wel is het geluid van de cello volgens mij veel harder ingemixt en heeft een kunstmatige galm gekregen. Het geluid van het stukje rond de 3 minuten is érg lelijk (de toon, voor zover te onderscheiden vind ik ook niet mooi...) . Naar mijn mening haalt deze versie het niet bij die van Perlman (terwijl ik veel meer celloliefhebber ben dan viool...) Is ook moeilijk; bij viool ligt het mooi boven de andere partijen, de cello moet zich door de strijkerslagen heen werken.... Er zijn ook betere cello-uitvoeringen te vinden op youtube, maar steeds met piano. En een bijzondere met contrabas...
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2016
  10. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik blijf de indruk houden dat het geluid hier versterkt de zaal in gaat, maar we kunnen het niet nagaan. Ik kreeg die indruk eerder ook van 2Cello's. Als mijn indruk klopt: ik zou het als geluidstechnicus zo willen doen dat de zaal eigenlijk niet hoort dat het versterkt is, heel subtiel.
    Hoe dan ook, in de opname klinkt veel galm.
    Hoe dan ook: het is zeer, zeer aansprekend gespeeld. Zo zelfs, dat sommigen het mooier vinden dan Perlman. Thanks Luka & Friends!
     
  11. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892

    Dan ben ik wel benieuwd waardoor je die indruk blijft houden.

    Wat mij opvallende zaken:
    - Het volume van de cello is heel groot vergeleken bij het orkest. Het is te zien dat die zich meestal erg inhouden. Maar mijn indruk van het cellospel is niet dat het een heel grote of luide toon oplevert. (langzame streek, vrij hoge elleboog).
    - de opname klinkt heel direct, soms op het schelle af: vooral de flageoletten op 1:15, maar ook de passage in de duimpositie 3:00-3:10 is erg scherp. Wijst op een opname van heel dicht bij de cello - maar het kan inderdaad zo zijn dat het geluid versterkt de zaal wordt ingestuurd. Wel is de passage rond 3:45 even hoog, maar veel minder schel.
    - Het publiek lijkt achter het orkest te zitten; ik zie in de beginbeelden wel mensen achter het orkest zitten, ook in de uitgezoomde beelden op het einde (4:12) lijkt de zaal leeg - alleen halverwege middenin (op de plaats van de geluidstechnicus?) zijn hoofden te zien. Dat zou een reden kunnen zijn voor de hoge mate van nagalm, geen dempend publiek aanwezig. Als er geen echt publiek is, zou je ook niet verwachten dat je de moeite doet om te versterken (is opnametechnisch alleen maar lastiger, omdat dan het geluid uit de luidsprekers ook zijn weg vind naar de microfoons...)

    Als opname vind ik deze Cszardas https://www.youtube.com/watch?v=JY4YiZB0mmk veel beter geslaagd, al lijkt me de cello hier en daar nog wat "uitvergroot" (bv bij de kunstmatige flageoletten op 3:15-3:50). Zelfde orkest (Zagreb soloists) en concertzaal (Lisinski Concert Hall). Maar nu wel met publiek.
     
  12. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Zij doen het vaker (zo lijkt het). Bijv.:
     
  13. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Duidelijk ja, ik snap je punt. Allerlei klankkleuren die normaal p en mp zijn, nu in volumes die finaal over een heel orkest heen gaan. Met zo'n enorme arena komt het orkestgeluid natuurlijk ook uit de boxen. Kan niet anders. Voor mij wordt het alternatief thuisblijven en de cd draaien (of youtube kijken) dan in verhouding wel erg aantrekkelijk....
     
  14. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Weg met die versterkers?
    We zitten op dit punt, qua smaak, heel dicht bij elkaar, @Huub M. Bogaers . Ook ik heb sterke voorkeur voor het pure akoestische. Wel kan ik me voorstellen dat, vooral in zo'n grote arena, het subtiele spel voor ieder goed hoorbaar gemaakt wordt. Net als bij een elektrische gitaar, als de gitarist de details laat horen, enz..
    Buiten die voordelen is mijn voorkeur: weg met die microfoons en versterkers.
    1 Noot in Praag.
    Op vakantie in Praag liep ik een concertzaal binnen. Prachtige zaal, goed orkest en natuurlijk (o.a.) Dvorak. Toen het orkest begon dacht ik 'o ja, zo was het, als je het live mee maakt'. Het is zelfs zo dat 1 noot aan het einde van een stuk me bijgebleven is: de contrabassist had de slotmaat. Het zal de lage E, losse snaar, geweest zijn. Wonderbaarlijk. Nu, na een jaar of 6, herinner ik me die avond en die ene maat!
     
  15. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Ik denk dat we inderdaad dicht bij elkaar zitten qua smaak... tja, ik ga ook zeker niet voor iets dat in een arena gebeurt, wat herinneringen van mij zijn kerkconcerten in Italiaans sprekend Zwitserland... een fantastisch concert van basklarinet en cello bijvoorbeeld... een concertzaal is ook prima, maar een intieme setting met kamermuziek vaak nog beter... de stilte na een stuk kan adembenemend zijn. Helaas begint bij een concert het applaus vaak voor de slotnoot uitgeklonken is...
     
    gevoeligesnaar vindt dit leuk.
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Inderdaad, heb dat ook wel meegemaakt. Ik denk dan dat die mensen niet begaan zijn met 'hun' muziek, anders zouden ze het wel laten. "Blijf toch gewoon weg", denk ik dan wel eens. Je verpest het voor een ander.
     

Deel Deze Pagina