Darmsnaren -omwonden (zoals de Eudoxa of de Olive serie van Pirastro) of niet- zijn in de eerste week na opspannen lang zo stabiel niet als hun synthetische tegenhangers (PEEK, nylon, Perlon of CF). De beste manier om ze stabieler te maken is om dàt gedeelte dat zich boven de toets bevindt vlak voor het spelen in te wrijven met een druppeltje olijfolie (een heel kleine hoeveelheid vaseline kan ook). Doe dit gedurende tien dagen (aangenomen dat er ieder dag gespeeld wordt). Daarna herhalen zo vaak als nodig geacht wordt.
Frits, Zelf speel ik op Tomastik Dominant snaren (nylon) en probeer juist vet van mijn snaren te weren. Buiten het verschil in een chemische reactie tussen vet en nylon, perlon en zo. Wat voor nut heeft het om de snaren in te vetten, te bespelen en daarna het vet en vuil (hars resten) vervolgens te verwijderen met wat alcohol. Er zal tijdens het spelen natuurlijk wat vet(tigheid) in de snaar trekken en hem/haar wat ongevoeliger maken voor vocht. Mocht dit werkelijk de factor voor snel ontstemmen zijn, waarom past een fabrikant dit niet toe? Voor oliën, voor vetten. Remi
Remi, Het gaat in dezen uitdrukkelijk om darmsnaren. Bij nylon, PEEK®, Perlon®, CF en dergelijke zul je geen enkele microgram olijfolie of vaseline in de snaren krijgen. Dat lukt niet en dat komt door hun chemische samenstelling. Daarbij komt dat het ook niet hoeft, want die snaren zijn door hun samenstelling al veel stabieler en gaan daarom ook veel langer mee. Darmsnaren nemen die olijfolie of vaseline wèl op, die synthetische snaren niet omdat ze voor deze stoffen volkomen inert zijn. Het heeft derhalve voor de synthetische geen enkele zin ze te behandelen. Ook bij normaal bespelen van synthetische snaren zal er niets door de snaren worden opgenomen. Alle ongerechtigheden in de vorm van transpiratievocht of huidvet afkomstig van de vingers zal niet in de snaar trekken en kan er gemakkelijk weer worden afgeveegd. Bij darmsnaren treedt wel absorbtie op en er kan door behandelen met een drupje olijfolie worden bewerkstelligd dat vocht e.d. wordt geweerd, omdat er een soort barrière is opgebouwd: olie en water verdraagt elkaar niet zo. De term ‘invetten’ doet een beetje vermoeden dat er behoorlijke hoeveelheden gebruikt moet gaan worden, maar dat is nu juist NIET de bedoeling: zeer spaarzaam opbrengen. Snaren zijn hier niet tevergelijken met schaatsen, waar men wel degelijk spreekt van ‘invetten’.
Fabrikanten leveren blanke darmsnaren bij voorbaat al geolied (of gevernist) Savarez noemt zijn blanke darmsnaren voor strijkinstrumenten niet voor niets "Boyau Rectifié Huillé" en Pirastro verkoopt zelf "Saitenöl" voor haar darmsnaren. [edit](Dit bericht is door BertBoonVioolbouw bijgewerkt op 27/01/2006 om 08:24 uur)[/edit]
Beste Frits, Het was mij al duidelijk dat het bij kunststof snaren niet nodig is en nioet gedaan wordt. Ik had echter nog nooit van dit trucje voor de darmsnaar gehoord en het woordje “vetten” moet je met een korreltje zout nemen. Het is mij nu geheel duidelijk waarom het gedaan wordt (had ik nog niet bij stil gestaan), dat is het risico als je op kunststof speelt. Bert, Bedankt voor de aanvulling, weet ik in ieder geval waar ik op moet letten als ik ooit op darmsnaren over zal gaan. Hoewel ik meer en meer hoor dat ook solisten langzamerhand toch ook op kunststof snaren aan het overstappen zijn. Ik denk niet vanwege de kosten (ze worden vaak door een fabrikant gesponsord), maar dat men tegenwoordig zeer goede kunststof snaren kan maken. Remi