Manier van spelen per componist

Discussie in 'Overig' gestart door viva_viola, 3 sep 2011.

  1. viva_viola

    viva_viola

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    42
    Om een stuk echt goed te kunnen oefenen, is het belangrijk om te weten welke componist het stuk geschreven heeft. Dat bepaalt bv het gebruik van vibrato of trillingen/aanzetten.

    Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd of er hier een soort van databank ergens van is, of misschien een boek. Ik ben ook al enkele keren naar het concervatorium gegaan om te kijken of er daar boeken over te vinden waren, maar helaas kon ik niet zoveel bruikbaars vinden.. (overigens, ben geen concervatoriumstudent, maar aangezien ik ook HBO doe van dezelfde school, kom ik daar graag om boeken te lenen :) )

    Hopelijk weten jullie hier meer vanaf?
     
  2. Zai

    Zai

    Lid geworden:
    28 okt 2005
    Berichten:
    39
    Misschien heel erg kort door de bocht, maar, als je wat verschillende opnames van het te oefenen stuk gaat luisteren dan hoor je hoe de uitvoerende muzikanten het stuk benaderen. Maak eventueel al luisterend aantekeningen op je partituur (of fotokopie daarvan, dan kan het met pen).
    Verder denk ik dat je op internet een heleboel info kunt vinden, zoals bijvoorbeeld het jaar waarin het stuk gecomponeerd is, info over de componist etc.
     

Deel Deze Pagina