Dag allemaal. Mijn dochter van 8 heeft vanmorgen op de muziekacademie besloten om viool te gaan leren spelen. De vraag is nu welke viool kiezen. Een nieuwe kopen, eentje huren, of er eentje oplappen ? Ik heb namelijk in de nalatenschap van mijn grootvader een viool gevonden, een Ton Instrument Markstein, Wien. Is dit nu een waardevolle viool ? Loont het de moeite om alles (toets losgekomen, kam weg, 3 fijnstemmers weg, geen structurele schade) te repareren en op te frissen ? Mijn dochter die op een familiestuk van haar overgrootvader speelt heeft wel wat emotionele waarde, maar is het sop de kool waard ?
Probleem is dat jouw 8 jarige dochter op deze waarschijnlijk 4/4 (volwassen) viool nog lang niet kan spelen. Ze heeft eerst een 1/4 of 1/2 viool nodig en die kan je het beste huren. Het is natuurlijk altijd leuk om t.z.t. de oude viool te laten opknappen zodat de viool van grootvader ook bespeelbaar blijft. Een vioolbouwer kan je ook meer over deze viool vertellen. o ja, dat er "3 fijnstemmers weg zijn" wil zeggen dat het een viool is met slechts één fijnstemmer. (ik heb even gegoogeld op "Ton Instrument Markstein, Wien" en ben deze nog tegengekomen) http://www.liveauctioneers.com/item/1952826
Bedankt voor je snelle reactie, Geert. Ik ga eens contact opnemen met een vioolbouwer. De viool op jouw link ben ik ook al tegengekomen. Het lijkt wel dezelfde. Toch vind ik het merkwaardig dat ik verder niks kan vinden over het merk Markheim. Als iemand hierover iets meer weet...
Op het etiket van de viool in de link staat nog een heel verhaal: WIENER, TON INSTRUMENT SYSTEM ING MARKSTEIN, ARTHUR LION WIEN I HOLOWRATRING10, NO 850 1920, WELTPATENT ANG, TIM, SCHUTZMARKE Deze viool is dus gebouwd door Arthur Lion in Wenen in 1920. Een andere viool van Arthur Lion uit 1920 heeft in 2001 bij Christies $ 353,00 opgebracht. Helaas blijkbaar niet een erg kostbaar type viool. Maar het zou wel leuk zijn als iemand nog iets meer weet te vertellen van het "ing. Markstein systeem".
Op het etiket van onze viool staat : Wiener TON INSTRUMENT system ing.Markstein Tim Ges. m.b.H. Wien I. Rotenturmstr.11 Weltpatent TIM SCHUTZMARKE Niets over Arthur Lion, ook geen nummer.
Ook weer een heel verhaal dus, ik denk dat het toch een beetje uit dezelfde "keuken" komt. Over keukens gesproken, in de Rotenturmstr. 11 in Wenen zit nu o.a. Ristorante Fratelli Ergens in dit pand (Wohn- und Geschäftshaus) is jullie viool dus misschien gemaakt.