Matig spel van Residentie bij Hofvijverconcert

Discussie in 'Overig' gestart door Henri Vieuxtemps, 20 jun 2008.

  1. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    775
    In het AD stond vandaag het bericht dat de plaatsvervangend concertmeester van het Residentieorkest bezopen was tijdens een solo van het Hofvijverconcert, dat live werd uitgezonden op tv op zaterdag 14 juni.
    En mocht het bericht waar zijn in het AD (ik heb het live gehoord en keek 2 vrienden verbaasd aan meteen blik van : wat is dit? 1 van die vrienden zei: Nog slechter dan jouw Youtube filmpje. Als dit op Youtube zou komen zou het 1 ster "slecht" krijgen) dan zou hij in de illustere voetsporen zijn getreden van Eugene Ysaye. Zie Wikipedia voor Ysyaye: http://nl.wikipedia.org/wiki/Eug%C3%A8ne_Ysa%C3%BFe

    citaat: ""Eugène Ysaÿe hield nog al van het goede leven; een uitgebreid(e) ontbijt, lunch of diner ging hij niet uit de weg, het goede leven ging echter ook gepaard met een ruime hoeveelheid drank. Het verhaal gaat dat hij eens voor een concert iets te diep in het glaasje had gekeken en het concert dat hij moest geven gewoonweg heeft staan te verprutsen. ""


    120 Teletekst vr 20 jun
    ***************************************
    Kort nieuws binnenland

    ***************************************
    ` Het Residentieorkest heeft excuses
    aangeboden voor het spel van de eerste
    violist bij het Hofvijverconcert,dat
    zaterdag rechtstreeks op de tv werd
    uitgezonden.De violist werd onwel en
    speelde onder de maat,deelt het orkest
    mee.Hij wordt medisch onderzocht.


    Hier de bron van de website van het Residentieorkest:
    http://www.residentieorkest.nl/index.php?pageID=3770

    Verklaring omtrent Hofvijverconcert zaterdag 14 juni jl.
    Hierbij laten wij u weten dat het Residentie Orkest het ten zeerste betreurt
    dat de kwaliteit van het spel van onze concertmeester tijdens het
    Hofvijverconcert zaterdag jl. zeer onder de maat was.
    Direct na het concert is gebleken dat de heer Warenberg tijdens het concert
    onwel is geworden. Hij wordt momenteel medisch onderzocht.
    Bestuur, directie, chefdirigent Neeme Järvi en de orkestmusici zijn volledig
    ontdaan door het resultaat van de uitvoering. Tijdens de generale repetitie
    was er niets opvallends aan de heer Warenberg te merken en we kennen hem
    juist als een uitstekende violist.
    Hierbij willen we onze welgemeende excuses bieden aan kijkers, luisteraars
    en bezoekers van het Hofvijverconcert van 14 juni jl.

    Ik heb na het concert een paar keer op de website uitzending gemist gekeken http://www.uitzendinggemist.nl/index.php/selectie
    Eerst duurde het 2 dagen voor er wat op stond en dat bleek het concert van vorig jaar te zijn. Nu is het van de website van "uitzending gemist" gehaald.

    Ik had diezelfde dag onder andere ook Simone Lamsma gehoord. Via de website AVRO Klassiek kan je haar terughoren: http://www.avro.nl/pages/player.aspx?movie=mms://wm1.avro.jet-stream.nl/avro/web/klassiek/080614_fc_lamsma_minnaar.wmv&title=Lamsma%20en%20Minnaar&reurl=/web/avro_klassiek/festival_classique
     
  2. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Het is mij ook opgemerkt, er waren tevens nog wel meer dingen die beter konden! Het halfe orkest was naar mijn mening onder de maat.
     
  3. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    775
    Op het gevaar af dat ik er teveel over blijf doorzeuren, toch nog een opmerking.
    Het zal uiteraard nooit de officiele lezing worden dat de (plaatsvervangend) concertmeester bij het diner voorafgaande aan het concert niet geen of 1 glas wijn had gedronken, maar 2,3,4 of meer. Los daarvan moet je er bij een professioneel orkest , zeker bij een life concert, voor zorgen dat de violist naast de (plaatsvervangend) concertmeester op de 1e lessenaar de solo ook kent en kan spelen in het geval dat degene die het moet spelen uitvalt wegens onwel worden, dronkenschap of een gesprongen snaar. Nu viel de solo naast valse noten, gekras zelfs helemaal stil en was ik bang dat de dirigent helemaal zou afslaan en de dansers zonder muziek verder zouden moeten dansen. In beroepsorkesten hebben ze niet voor niets een systeem van 1e concertmeester, plaatsvervangend 1e concertmeester, 2e concertmeester, plaatsvervangend 2e concertmeester. Deze rangen houden meer in dan 1e vioolpartijtjes kunnen spelen in een beroepsorkest aan de 1e , 2e of 3e lessenaar en deze mensen moeten in dit soort noodgevallen kunnen inspringen.
    In het recente verleden heb ik trouwens geweldige concerten gehoord van het Residentieorkest met de Alpensymfonie van Strauss, dat ingeblikt op TV West is uitgezonden, het vioolconcert van Korngold met een Russische violist en de 7e symfonie van Bruckner, de (Lothar?) Mattheus passion, 3e vioolconcert van Saint-Saens met nieuwe stervioliste Simone Lamsma, geweldige kamermuziek van Residentiegezelschappen in galeries op het Noordeinde in Den Haag bij de Noordeinde Nocturne op 22 maart 2008, etc.
    Ook het Festival Classique is een geweldig initiatief dat volgend jaar weer doorgaat. Naast SImone Lamsma met pianist een saxofoonkwartet gehoord op het Plein, Djembe-spelers, 2 violistes die op een balkon voor 100 mensen in de zon in de buurt van de grote kerk in Den Haag speelden, ieder kwartier met ongevraagde klokkengeluiden daardoor heen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Er was ook pianoconcerten als aanhangwagen op straat voor hier bijvoorbeeld de Kloosterkerk. 10 minuten later reed de bestuurder weg naar een volgende bestemming.

    Verder zit ik eigenlijk op een orkest te wachten dat voor de pauze nuchter een symfonie speelt, zich vervolgens in de pauze zwaar bezat met 5 of meer alcoholische dranken en na de pauze dan weer probeert diezelfde symfonie te spelen, zodat het publiek de verschillen in spelnivo kan horen.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    "(.....) Verder zit ik eigenlijk op een orkest te wachten dat voor de pauze nuchter een symfonie speelt, zich vervolgens in de pauze zwaar bezat met 5 of meer alcoholische dranken en na de pauze dan weer probeert diezelfde symfonie te spelen, zodat het publiek de verschillen in spelnivo kan horen."


    Als je ze dan ook nog stuk voor stuk na het zich bezatten een blaastest afneemt, daarbij het alcoholpromillage uitzet tegen een cijfer voor hun spel, heb je een aardige indruk wat het effect van alcohol is op de muzikale prestaties van strijkers en blazers.

    Hoewel een ieder weet wat te veel alcohol kan aanrichten, weten we mogelijk nog niet hoe zich dat manifesteert in een symfonieorkest.

    Misschien kan er wel iemand op promoveren? :)


    Frits
     
  5. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    Nu heb ik maar een gedeelte van het concert gezien, tijdens het Zwanenmeer kreeg ik de indruk dat de concertmeester bevangen was door de zenuwen. Ik dacht nog "wat een rotvak" als het spelen niet wil lukken en je met alle stress in je lijf toch moet doorspelen.
    Opgehoopte stress kan ook het onwel worden verklaren.
    Bovendien neem ik het AD met een flinke korrel zout.
     
  6. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    775
    OK, beetje ouwe koe, die ik misschien ten onrechte weer in verband breng met een oud incident, maar dit was wel een interessant berichtje op Radio4.
    Zou niemand bij Nederlandse orkesten een alcoholprobleem hebben? Ik heb wel eens gehoord dat musici betablokkers gebruiken tegen de stress

    http://www.radio4.nl/page/viertaktarchief/2009/3/8001/

    Alcoholprobleem in Britse orkestenOvermatig alcoholgebruik is een serieus probleem in Britse orkesten. Dat meldt de Engelse krant The Guardian. "Alom bekend, maar toch een taboe", zegt de krant. Opmerkelijk dus dat drank een onderwerp van gesprek was, tijdens een landelijke bijeenkomst van Britse orkesten, eind februari. Een voorman van een muziekvakbond haalde daar een aantal spijtige incidenten naar voren, waaronder één bij een van de belangrijkste orkesten van het land. De betrokken musici hadden gedronken vlak voor ze moesten spelen. Dat leidde bijna tot hun ontslag.

    Op de conferentie volgden meer verhalen over dronken spelers en hun slechte muzikale prestaties. The Guardian geeft toe dat er geen onderzoek gedaan is naar de omvang van het probleem. De oorzaken zijn volgens de krant wel duidelijk: podium-stress en de druk om niet onder te doen voor je collega's. Uit voorzorg wordt in veel Britse artiestenfoyers geen alcohol meer geschonken, aldus The Guardian.
     

Deel Deze Pagina