Matteo Goffriller.

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 28 apr 2016.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.542
    Vandaag de viool bekijkend van Goffriller (1659-1742) viel me bij vergroting van de foto's op dat niet alles er even recht aan is. Ik vroeg me af of dit door de leeftijd van het instrument komt. Of door de ombouwing die het heeft ondergaan in de loop der tijden. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat Matteo niet zo krap keek en vooral op zijn oude dag er misschien een beetje met zijn pet naar gooiden.
    goffriller_m_front.jpg goffriller_m_back.jpg goffriller_m_side.jpg goffriller_m_scroll.jpg
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.727
    Tobias,

    Je kunt willekeurig een instrument onder de loupe nemen en er zitten afwijkingen en onvolkomenheden in.

    Enerzijds omdat we al vioolbouwerts gewoon mensen zijn, handicapje hebben, scheel zien en moeite hebben met perfecte symmetrie. Kortom, we zijn geen machines.

    Aan de andere kant.,.. ben ik de trotse eigenaar van een instrument (kopie van een Degano) met een prachtige klank, spreekt heel mooi aan en levert ook nog een mooi volume maar is helasas schots en scheef

    Het een feit dat Goffriller een vioolbouwer was met een goede reputatie, geen broderaar of knoeier. Ook niet op latere leeftijd, tot hij in 1742 zijn ogen mocht sluiten.

    Als je als Venetieaans vioolbouwer in een adem genoemd wordt met Bergonzi, Stradivari en Guarneri ben je zo wie zo geen knoeier. En dat wordt je ook niet op latere leeftijd.



    Remi
     
    Marcelita vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina