Mega Violenbeurs

Discussie in 'Overig' gestart door mikeclark, 12 okt 2004.

  1. mikeclark

    mikeclark

    Lid geworden:
    12 okt 2004
    Berichten:
    1
    Beste,

    Op 7 november a.s. gaat de grootste tweedehands beurs Muziekexpo
    voor muziekinstumenten in de Benelux van start.
    De beurs wordt gehouden in het Auditorium van de TU/e in Eindhoven, Nederland.
    Honderden standhouders met duizenden occasie instrumenten zullen aanwezig zijn.

    Met Vriendelijke Groeten

    Mike
    www.muziekexpo.com
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Thanks voor de tip.

    Ik ga zeker kiijken of ik er naar toe zal kunnen gaan.

    BTW gaat er nog iemand naar Mondomusica in Cremona?

    Groet

    Remi
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Neen, in DV 2006 weer.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Zijn er in Nederland nog ergens 'vlooienmarkten' of 'rommelmarkten' waar men nog kans maakt een viool aan te treffen? Zo ja, waar? Wie heeft daar ervaring mee?
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Aangezien er tot nu toe –zoals zo langzamerhand gebruikelijk op dit forum- niemand reageert, heb ik zélf het speurwerk maar ter hand genomen en mijn bevindingen hieronder vastgelegd. In Nederland kom ik niet echt ver met een rommelmarkt waar je nog een kans maakt, het zijn meestal combinaties met braderieën waar men voornamelijk prullaria tracht te verkopen tegen prijzen die eigenlijk ongehoord zijn.

    Buiten Nederland kom je dan terecht in Parijs (uiteraard!), waar een overvloed aan rommelmarkten is. Wil men alleen voor strijkinstrumenten gaan, dan valt de keus al gauw op: De Cambo. Deze markt heeft een twintigtal antiquairs die naast meubels en objecten uit de 18e, 19e en 20e eeuw handelen in linnengoed en muziekinstrumenten (zie ook:

    http://www.parispuces.com/en/cambo/Default.asp


    De Campo bevindt zich in de wijk Saint Ouen en is de grootste antiekmarkt van de wereld met maar liefst 2500 kramen en 12 markten gegroepeerd op 7 hectare.

    Vlooienmarkt Saint-Ouen, metro Porte de Clignancourt, zaterdag tot maandag (de minst drukke dag), 10.30 tot 18.30 uur. Info: Tel. +33-6-09 48 84 53 (rondleidingen mogelijk).


    Tip: Þ Wanneer u dan toch in Parijs bent breng dan eens een bezoek aan het Instrumentenmuseum van het conservatorium, waar naast de beroemde violen ook een vijfsnarige contrabas (of beter een subbas) staat die drie meter lang is. Ik ben er zelf geweest en kan het aanbevelen.

    Eveneens buiten onze Nederlandse grens:
    België, op zondag waar op de Brusselse vlooienmarkt aan het Vossenplein een redelijke kans bestaat, dat men er een strijkinstrument vindt. Soms zijn de spullen er aan de dure kant, in tegenstelling tot de koopwaar op de Zuidmarkt. Maar het loont de moeite om af en toe het spel van afdingen te beginnen. Wacht vooral tot de markt eindigt, zo rond 13 - 14 uur. Dan kunt u getuige zijn van bijzondere taferelen, zoals oude dames die grote tassen bijvullen of mensen die opkoper spelen.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ik was afgelopen zomer in het Cité de la musique in Parijs, het nieuwe en bewonderenswaardige complex, waar ook het conservatorium deel van uitmaakt; uiteraard wilde ik naast de op zich interessante expositie die er toen liep ook de octobas even zien, maar die was op dat moment niet opgesteld. "volgend jaar misschien weer" was het hoopgevende antwoord van de museumbeambte. Even informeren voordat je je TGV kaartje bestelt kan dus geen kwaad!
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ja, inderdaad die subbas heet octobas, bedankt dat je dat even weer in herinnering brengt. Voor mij is het alweer zo’n jaar of 25 geleden dat ik die octobas en de andere instrumenten heb gezien.

    Eveneens een goede tip vooraf te informeren of de gewenste attributen aanwezig zijn en de musea geopend. Men kan natuurlijk ook enigszins besparen op de kosten door niet de TGV te nemen maar de automobiel (ook een beetje afhankelijk van waaruit vertrokken wordt). Met z’n tweeën scheelt dat toch al gauw een bod op een instrument op de Cambo (o).
     
  8. cecilia

    cecilia

    Lid geworden:
    3 mrt 2006
    Berichten:
    8
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Cecilia,

    Dank voor je reactie. Heb even gespeurd naar de info van de Groenoordhallen via de gegeven link, maar via de zoekfunctie op “viool” komt er niets uit. De kans dat je een viool aantreft wordt daardoor wel erg klein. Je kunt er alleen maar achter komen wanneer je de beurs bezoekt. Wanneer er dan niets bruikbaars bij zit ben je wel ‘mooi van de straat’ maar geen misbruikt viooltje rijker. De neuzelbeurs lijkt me meer belovender alleen weer geen zekerheid of zoiets wordt aangeboden.

    Grappig dat het misbruik zo erg was dat de “herkenbaarheid hierdoor werd aangetast”.
     
  10. cecilia

    cecilia

    Lid geworden:
    3 mrt 2006
    Berichten:
    8
    Beste Frits,

    Het is inderdaad jammer als je voor de kat z'n viool naar een rommelmarkt zou gaan. Toch wil ik ook nog even wijzen op site's als http://www.marktplaats.nl/

    Op dit moment zijn daar 250 violen te koop waarvan het overgrote deel ook bespeelbaar lijkt.

    Om niet te schrikken zou ik de prijslijst aflopend sorteren en dan eens kijken vanaf zo'n 60 euro.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Cecilia,

    het fenomeen "Marktplaats" is mij uiteraard bekend, maar daar wordt vwb violen (en andere strijkinstrumenten) voornamelijk rommel aangeboden. Daarbij komt dat de kwaliteit van de meeste foto's -bewust of onbewust- dermate slecht is, dat je er geen enkele beoordeling op los kunt laten.

    Dat is ook de reden dat mijn interesse uit gaat naar een beurs waar je nog zèlf kunt bekijken en in handen houden wat je eventueel gaat kopen en wat je er voor over hebt.
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Frits, Cecillia,

    Mega vioolenbeurs, Marktplaats, Speurders.nl en www.veilingkijker.nl.

    Om maar direct op de internet handelsplaatsen in te springen, aan de ene kant is er een behoorlijk groot aanbod in violen aan de andere kan worden er instrumenten aangeboden die je in de winkel voor c.a. 60 euro kunt kopen en vervolgens zie je ze op o.a. Marktplaats staan voor c.a. 145 euro.

    Aan de ene kant weet je dat er op o.a. marktplaats een hoop troep aangeboden wordt, aan de andere kant hoop je ooit een instrument tegen te komen dat….
    Dat laatste mag je zelf invullen.

    Zelf heb ik via Marktplaats een viool gekocht die er echt niet uitzag (ziet), een naar mijn ervaring Duitse viool met redelijk wat schade, geen “groot“ instrument, gewoon een leuke oude viool met schade (zie het topick over de scheur in de sleutelkast (pegbox).

    Ik wil niet beweren dat o.a. Marktplaats alleen maar rommel op levert, alleen maar ramsj.

    Als voorbeeld:
    Ongeveer anderhalf jaar geleden stond er een Franse viool te koop in Monster (ZH), marktplaats. Je mocht bieden op het instrument..

    Zelf heb ik wat pogingen gedaan maar het instrument was 1,2,3 weg.

    Via, via heb ik gehoord dat de viool gekocht werd voor 350 euro en direct is opgehaald. Tevens heb ik vernomen dat deze later verkocht is voor… c.a. 27.000 euro (handelaar dus).

    Liefst houd ik ook het instrument in handen, maar dat gaat helaas niet altijd.

    Liefst koop ik een kippenhok, ga dat afbreken en kom een Strad tegen of ruim een container leeg en kom een Strad tegen, hoewel… een del Gesu,


    BTW Frits,

    In Lille (France) moet er een of andere markt zijn met een mega violen kraam. ‘k heb het van horen zeggen.


    Remi
     

Deel Deze Pagina