Mendelssohn

Discussie in 'Viool' gestart door KaiYang, 28 feb 2004.

  1. KaiYang

    KaiYang

    Lid geworden:
    27 feb 2004
    Berichten:
    3
    Ik ben al heel lang bezig (vanaf juni 2003)met een stuk,nl. concerto in e van Mendelssohn. Maar het probleem is dat mijn linkerhand altijd zeer doet na het oefenen!Heeft er iemand soms tips voor mij om dit probleem op te lossen?(Tips voor Mendelssohn zijn ook altijd welkom!)

    Alvast bedank!

    KaiYang
     
  2. MiSun

    MiSun

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    14
    Homepage:
    Hoii!

    Ik speel momenteel ook Mendelsohn, vioolconcert in e. De vraag is: waar heb je eigenlijk pijn? Is het in je schouders? Of is het in je pols? Links of rechts? Is het in je handpalm?
    Waar je denk ik op moet letten is dat je bij Mendelsohn je met name blijft ontspannen. Het is op een paar stukjes na geen rag-stuk. Ontspan je polsen, rechts en met name links om al die loopjes helder maar ontspannen te spelen. Bij de cadenz moet je proberen je elleboog wat verder 'naar binnen' te draaien, waardoor je die akkoorden over 4 snaren moeiteloos kan pakken zonder je hele hand te verdraaien. Als je vertelt waar het zeer doet enzo is het misschien makkelijker om te antwoorden op je vraag..

    Xx

    Mi Sun (q)
     
  3. KaiYang

    KaiYang

    Lid geworden:
    27 feb 2004
    Berichten:
    3
    hey,

    ik heb vooral zeer aan mijnlinkerhandpalm en pols.Zelfs na 5 min. spelen doet het soms zeer!vaak is dat wel frustrerend omdat ik echt verder wil spelen maar het gewoon niet gaat door de pijn!
    (m)

    ps:speel je al lang Mendelssohn?

    Groetjes

    Kai Yang
     
  4. MiSun

    MiSun

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    14
    Homepage:
    Ben sinds 3 weken begonnen met Mendelsohn. Ben nu op bladzijde 4 van 'universal edition'. Als het met name in je linkerhand zit, zou ik je toch aanraden om eens dat 'ontspannen' eens te proberen. Ook je linker elleboog naar binnendraaien kan al een hele opluchting geven. Mocht het toch zo blijven, adviseer ik je via je huisarts een verwijsbriefje naar de mensendieck te verkrijgen. Misschien dat ie er wat aan kan doen. Je hebt zelfs ook speciale muziek-mensediecken. Kweenie waar/van wie je les hebt, maar anders moet je ff je laten 'zien' aan een professionele musicus, misschien dattie nog wat tips voor je heeft!

    Mi Sun (q)
     
  5. KaiYang

    KaiYang

    Lid geworden:
    27 feb 2004
    Berichten:
    3
    hey!
    Bedankt voor de tips.Ik zal aan dat onspannen werken.Geen idee waarom ,
    maar ik krijg het altijd super benauwd als ik moet beginnen aan dat stuk.Maar ik heb gehoord dat veel violisten vaak zenuachtig zijn voor Mendelssohn, omdat het echt zo moeilijk is.alles moet zo perfect zijn :
    de noten moeten ten eerste zuiver klinken (wat erg moeilijk is door al die positiewisselingen!),de dynamiek moet inorde zijn,noten die snel maar ook virtuoos moeten klinken,....
    Ik heb dit stuk al eens voor concert moeten spelen,maar ik vond dat ik het zo slecht had gedaan!Mijn leerkracht zei dat ik het tijd moest geven zodat het wat kon bezinken.Dus nu ben ik het aan het herpakken en hoop ik dat het deze keer wel beter gaat!Duimen hé!

    Ps: Jij ook nog veel succes met je stukken hé!
    (s)
    Xxx

    Kai Yang
     
  6. Annemieke

    Annemieke

    Lid geworden:
    16 aug 2003
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Hoi,

    Vorig jaar heb ik op mijn tentamen ook Mendelssohn gespeeld. Fantastisch concert!
    Pijn tijdens of na het spelen heeft bijna altijd te maken met spanning tijdens het spelen. Vooral als je iets complexs moet uitvoeren (zoals bijvoorbeeld sommige passages in de Mendelssohn) heb je de neiging om je spieren te spannen. Let daarom altijd erg goed op ontspanning!
    Pijn moet je ook nooit negeren. Ik ken heel wat mensen die ondanks dat hun lichaam pijn aangaf, gewoon doorspeelden, en die nu heel vervelende blessures hebben. Voel je tijdens het spelen pijn, stop dan meteen en ontspan je armen en handen. Als je meteen stopt, is de pijn ook vaak wel weer binnen een minuut verdwenen. Speel dan pas weer verder en wees zeer alert op de ontspanning in je armen en handen! Zo voorkom je blessures!
     
  7. MiSun

    MiSun

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    14
    Homepage:
    Hoii, bennik weer us! Tja, ik ben nu in principe klaar met Mendelsohn 1e deel, ik ga nu beginnen met het "schaven". Wat mij toch nog de belangrijkste tip lijkt: niet teveel nadenken. Gewoon spelen! Want daar gaat t uiteindelijk om. weet welke boodschap je wil overbrengen via de muziek.

    Mi Sun (q)
     

Deel Deze Pagina