Mijn grote (alt)viool dilemma

Discussie in 'Overig' gestart door Elman, 9 nov 2013.

  1. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Even uithuilen…

    Op mijn 17e ben ik begonnen met vioolles. Na circa 4 jaar ben ik op advies van mijn docent overgestapt op altviool omdat ik zo klaagde over positiespel op de e-snaar. Wat een gepiep. Na een of twee jaar les een jaar op contrabas les gegaan. Dat was het ook niet. Toen een poos niks. Toen weer op altvioolles gegaan tot ik i.v.m. trouwen verhuisde. Op de nieuwe woonplek wilde ik weer altvioolles nemen. Inmiddels is dat voornemen al 7 jaar oud...

    In die zeven jaar speelde ik zo nu en dan wel altviool natuurlijk maar steeds iets minder. Laatste tijd denk ik er sterk over om het les nemen weer op te pakken etc. en ben mijn (alt)viool weer van stal gaan halen. De alt had in de zon gelegen: snaren, kam en stapel los dus alt moest naar de vioolbouwer (kan de lak een beetje craquelé krijgen door in de zon te liggen?). Daarom maar begonnen met vioolspelen (Duitse fabrieksviool van Hofner). Dat ging prima al klinkt het blikkerig. Recent de alt weg gebracht. Gisteren opgehaald en vandaag op gespeeld.

    Dat was een teleurstelling....

    Ik had gehoopt helemaal verliefd te zijn op de altviool en dat dus duidelijk was dat ik verder zou gaan met altvioolles. Maar helaas. De klank is prima. Groot vol en donker maar voor het overige: wat een onding. De alt is lomp groot vergeleken bij een viool (42 cm als je ook dat voetje van de bals mee moet meten). Te groot om fatsoenlijk onder je kin te houden. Kinstuk weghalen scheelt al wat. Maar zo'n alt werkt gewoon tegen. Het gaat allemaal wat zwaarder en moeizamer. Pak ik de viool dan klinkt die niet (fabrieksviool) maar het is wel alsof ik in een formule 1 wagen stap; het spreekt snel aan, je sprint zo weg. Alles ligt dicht bij elkaar. Dubbelgrepen is een eitje. Bij de alt is dat alles een stuk moeizamer, slomer, weerbarstiger. Beetje een partij worstelen. Snelle noten gaat ook allemaal minder vanzelfsprekend. Een een verhoogde vierde vinger is geen lolletje. Na het spelen heb je een lamme linke arm. Daarnaast kan ik nooit eens een partijtje mee spelen met mn vrouw omdat ik altijd eerst alles moet gaan omzetten naar de altsleutel (en die vioolsleutel blijft je denken toch domineren). Het irritante van altviool is het stoepje bij de stemsleutelkast. Bij lage 1e vinger op a-snaar zit die namelijk in de weg. Dus vioolbouwers: geen alten bouwen met zo'n stoepje. Daarnaast raakt de zijkant van mijn wijsvinger de a-snaar aan. Deze snaar zit te dicht bij de rand van de toets. Sowieso zouden de snaren bij de stemsleutelkast iets dichter bij elkaar moeten. Een dubbelgreep met de 3e vinger is bijna niet te doen, je moet dan echt de snaren bij elkaar vegen. Maar goed, dat kan een vioolbouwer eenvoudig verhelpen.

    kWerd er kriegelig en chagrijnig van. kHad gehoopt op een wow-gevoel waarbij ik echt voor de alt zou kiezen. Maar ik twijfel erg. Als ik viool pak denk ik: wat comfortabel allemaal. Met viool onder mn kin beklim ik een berg terwijl met de alt stilstaan met zo'n ding onder je kin al een issue is. Ik had de neiging om ze in de kist te smijten en uit het zicht te zetten. Op voor de volgende 7 jaar. Maar ja, dat is ook zo zonde. Dus nu weer die twijfel; op altvioolles gaan of op vioolles. In dat laatste geval, als ik het vol houd en het leuk vind moet ik dus na verloop van tijd mijn alt zien in te ruilen voor een gelijkwaardige viool. Daar lijd ik waarschijnlijk aardig verlies op want een vioolbouwer wil ook wat verdienen. Op dit moment heb ik geen eerlijk vergelijk tussen de viool en altviool omdat de altviool 5 x zoveel waard is als de viool.

    Vanmiddag poos alt staan te spelen en dan gaat het wel weer. Moet ik alleen niet opeens de viool pakken en spelen want dan denk ik dus: he, dit lijkt wel vanzelf te gaan.

    En terwijl ik zo pieker klinkt er een hard TOINK. Ik kijk naar mn op tafel liggende altviool en viool en zie dat de a-snaar van de altviool gebroken is bij het kogeltje. Wat probeert ze duidelijk te maken?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Twee dingen: Ik wil een andere baas én ik wil een nieuwe snaar! :)
    Ruilen met een violist die graag wil switchen naar alt wellicht.
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Tjeeminee, wat een negatief verhaal! Gisteravond heb ik heerlijk een altvioolpartij gespeeld in een werkje van Mozart, in zo'n klein Fries dorpskerkje; oké, mijn altviool heeft géén breed kielhoutje, maar resoneert heerlijk donker onder de beide vioolpartijen boven die van mij. En dan kijk ik de celliste even aan: wat ronken we lekker, hè?.
    Elman, zet er een nieuwe snaar op en sluit je aan bij wat leuke strijkers en maak er wat van.
     
  4. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik heb zelf 3 maanden viool gespeeld en werd toen al niet goed van die e-snaar. Heb hem na 3 maanden ingeruild voor een altviool en heb daar nog geen dag spijt van gehad...niet helemaal waar want soms zie ik hele leuke boeken en baal ik dat ze niet voor altviool bestaan maar gelukkig heb ik een handige man die de stukken in een handomdraai voor me omzet in de altsleutel.

    Een altviool speelt zwaarder, je moet er harder voor werken maar met de juiste apparatuur (goede afstelling, schouder- en kinsteun, stok en snaren) en een bijbehorende techniek die je op les leert kom je heel ver. Je strijkt op een altviool net even anders dan op een viool. Een hoge 4e vinger (f op de a snaar bv) pak je zo niet even als je alles laat staan...altisten lossen dat anders op.

    Soms pak ik even de viool van mijn man en denk altijd...jeetje, wat een klein ding...en als ik dan strijk en trek ik de snare van zijn plek af, begint alles te piepen en te kreunen van de druk op de snaren en ben ik na 1 toonladder die op de e snaar uit komt weer heel blij met mijn altviool.

    Oh en snel spelen...dat doen wij niet ;-) zie ik 32-ste noten in een orkestpartij staan...dan geef ik de bladmuziek snel terug aan de 2e violist naast mij en pak ik weer mijn eigen altpartij :)
     
  5. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Tjonge.... Ik snap het eigenlijk niet :|

    Sowieso het omzetten naar de altvioolsleutel: 3 van de 4 snaren zijn hetzelfde als de viool dus kun je toch ook lezen vanuit de gewone vioolsleutel en de noten spelen op een altviool.
    En als het alleen de grootte van het instrument is, zet dan een c snaar op je gewone viool. Ik weet dat dat vloeken in de kerk is op deze site, maar veel mensen waar ik mee speel doen het en het werkt prima.
    Ik zou zeggen: probleem opgelost en veel plezier verder ;)
     
  6. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Of een 5 snarige viool.... ?
    Ik ben zelf een moeilijke kiezer, dus kan het me goed voorstellen dat je niet wilt kiezen tussen viool en altviool. Een snaar extra en dat kiezen hoeft niet meer. Zijn er eigenlijk naast elektrische violen ook 5 snarige akoustische violen?
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Er zijn zowel 5 snarige violen als vijfsnarige alten. Ik heb meestal wel wat in huis. Probleem is dat op een viool de C moeite heeft om volwaardig mee te doen en dat op een alt (het mag vooral niet een te grote zijn) een E snaar gevonden moet worden die lang en dun genoeg is. Een .25 Goldbrokat doet het nog het beste. Voor de viool wordt een Vision C van Thomastik Kunststof) of een Helicore C (staalkern) speciaal gemaakt voor vijfsnarige violen.
     
  8. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Het is momenteel echt een issue voor me. Optie is om voor een maand een viool te huren die gelijkwaardig is aan mn alt. Dan kan ik echt vergelijken en keuze maken. Keuze voor viool gaat echter wel (serieus) geld kosten.

    Eigenlijk als ik het verhaal van mezelf lees wil ik helemaal geen alt spelen lijkt het. De vraag is alleen hoe een e-snaar klinkt op een betere viool. Overigens had ik destijds niet het advies moeten krijgen om over te stappen op de alt maar gewezen moeten worden op het feit dat ik mn fabrieksviool was ontgroeid en/of gewezen moeten worden op een demper. Positiespel oefenen op een e-snaar is stukken minder erg als je een sourdinedemper tussen de a en en snaar zet.

    Ik ben een zeur, ik weet het. Maar ja, ik zit ook maar met mezelf opgescheept :)

    Eerst er maar weer een nachtje over slapen.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik ken een sourdine, dat is het zelfde als een demper. Maar wat is een sourdinedemper? :/
     
  10. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    O foutje, dat kleine ronde rubberen dempertje bedoel ik wat je tegen de kam aanschuift. Een sourdine dus.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik zou op zoek gaan naar een viool die voldoet aan jouw klankideaal. Dat betekent dat de klank van de E-snaar tenminste mild en acceptabel moet zijn. Hoe het met de andere snaren zit moet je eerst zelf definiëren. Pas dán weet je welk instrument het worden moet en kan het zoeken beginnen.
    Spelen met een permanent opgeschoven sourdine lijkt me verre van ideaal.
     
  12. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    En het dilemma duurt maar voort. Had inmiddels bedacht dat altvioolles sowieso verstandig is want dan spijker ik toch techniek etc bij.

    Het is me inmiddels ook duidelijk dat als ik blanco kon kiezen ik voor de viool zou gaan.

    Mij altviool was 2300.- euro destijds + een stok van 700,-
    Wat is reëel om terug te krijgen daarvoor bij aanschaf van een viool in diezelfde prijsklasse?
     
  13. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Koop geen dure Viool, maar koop een nieuwe Chinees voor rond de 300 tot 600 euro, vraag of die eventueel geruild mag worden na een paar weken proberen.
    Ikzelf heb een Chineesje dat een wonderschoon en teder geluid heeft, het is soms even zoeken maar er zitten juweeltjes tussen.
    Ik bezit ook een hand gebouwde Viool, 20 jaar geleden gekocht bij Loerakker voor 5500,00 gulden en deze klinkt niet beter dan het Chineesje, dus het zit zeker niet in de prijs, en laat je Alt lekker liggen zou ik zeggen.
     
  14. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Lijkt me geen vraag om via internet te kunnen beantwoorden. Er zijn geen gidsen voor violen met inruilwaarden zoals bij auto's. Ga langs bij een goeie vioolbouwer, laat je goed adviseren en vooral orienteer je breed op n viool die echt klinkt zoals je wilt. Ook binnen elke prijsklasse zijn de verschillen groot qua soort klank.
    Succes!
     
  15. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Bij een Vioolbouwer langs gaan moet je altijd ook al koop je geen Viool bij hem, want de meeste nieuwe Violen zijn niet goed afgesteld, slecht lopende stemsleutels en meestal een bedroevend slecht aansluitende kam.
     
  16. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Ik heb een viool. Eentje van Hofner, een Duitse atelierviool dus. Dus een goedkope Chinees kopen voegt weinig toe.
     
  17. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ook goedkope Chinese violen blijken soms prachtige instrumenten te zijn. Zeer dure instrumenten blijken soms als muziekinstrument volstrekt nutteloos te zijn. Violen worden door hun bespelers vaak gebruikt als auto's: als statussymbolen.
     
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    En nu ben ik heel benieuwd hoe het met het altviool-viooldilemma verder is gegaan...
     

Deel Deze Pagina