Mijn onbekende snarenset!

Discussie in 'Cello' gestart door asteriet, 19 dec 2012.

  1. asteriet

    asteriet

    Lid geworden:
    19 dec 2012
    Berichten:
    3
    Hoi!
    Een aantal jaar geleden kocht ik mijn cello bij een vioolbouwer, met een set snaren erop natuurlijk. Aangezien ik niet zo vaak speel (shame on me), zijn die nu pas aan vervanging toe. Toen ik bij een andere vioolbouwer dezelfde snaren wou kopen, had hij die echter nog nooit gezien, ook op de snaarwijzer vind ik ze niet terug, kan iemand mij helpen?
    Bij het staartstuk zijn ze wit met een groen streepje errond, bij de sleutels zijn ze blauw (C), bruin (G) en rood (D), de A-snaar is een tijdje geleden gesprongen en vervangen door een pirastro piranito, de originele vind ik niet meer...
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Pirastro Chromcor PLUS. Wélke vioolbouwer had die nog nooit gezien?
     
  3. asteriet

    asteriet

    Lid geworden:
    19 dec 2012
    Berichten:
    3
    aha, dankjewel! Had m'n mama om de snaar gestuurd, blijkbaar was ze naar een muziekwinkeltje geweest en niet naar de luthier :)
    Nu ligt er dus een pirastro piranito a op, helaas klinkt die nogal schel...
    Enig idee wat beter zou klinken? De chromcor klonk vrij goed, maar het kan natuurlijk altijd beter ;)
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Piranito zou zeker mijn eerste keus niet zijn. Muziekzaken verkopen deze snaar nog wel eens omdat hij uit het Pirastro gamma het goedkoopst is en ze niet beter weten. Wanneer de chromcor PLUS beviel, zou ik die weer nemen, anders wellicht een Jargar A DOLCE of een Larsen A SOFT
     
  5. asteriet

    asteriet

    Lid geworden:
    19 dec 2012
    Berichten:
    3
    Nog even sparen en dan probeer ik de Larsen eens. Dankjewel!
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het kan zijn dat het sparen in deze tijd onmogelijk is, maar een jaar lang iedere week €0,50 apart leggen levert het bedrag op waarmee een nieuwe cello A-snaar kan worden aangeschaft. :)
     
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Hoi Asteriet, ik heb een gebruikte Larsen a-soft liggen die je kunt overnemen als je wilt. Na meerdere jaren a-soft gespeeld te hebben ben ik terug gegaan naar Larsen a-medium. (Op mijn cello is a-soft eerder wat schel dan medium, een vioolbouwer vertelde me dat hij die ervaring ook had). Die a-soft die ik heb liggen is ws goed genoeg voor uitproberen, zodat je daarna misschien beter je keuze kunt maken voor je bestelt. Interesse?

    (Mijn indrukken: Larsen a-soft kan een heel milde dierbare klank geven; bijna 'zilver' zoals een gamba. Risico is dat 'ie te mild is en wat schel wordt. A-medium heeft ook het rijke, maar iets voller, 'zilver met een rood randje'. Deze subjectieve beschrijving geeft mijn ervaring weer.jh)
     

Deel Deze Pagina