Mijn Stradivari (geleend, niet gestolen)

Discussie in 'Viool' gestart door Muzirene, 15 aug 2015.

?

Viool 1 of viool 2?

  1. Viool 1

    0 stem(men)
    0,0%
  2. Viool 2

    6 stem(men)
    85,7%
  3. Allebei!!! ;)

    1 stem(men)
    14,3%
  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Graag commentaar van de kenners. Welke zal ik kopen en voor hoeveel? ;)

    Viool 1: IMAG0438.jpg IMAG0439.jpg IMAG0441.jpg

    Viool 2: IMAG0442.jpg IMAG0443.jpg IMAG0445.jpg
    Dit is toch wel hét bewijs van de kwaliteit (viool 2): IMAG0444.jpg

    Uiteraard sta ik ook zeker open voor meer informatie omtrent (een van) deze violen, dus als iemand meer weet....

    Ben benieuwd of iemand ook vanaf de plaatjes onderscheid kan aangeven v.w.b. kwaliteit en klank.... Ik zal het jullie niet aandoen geluidsbestanden toe te voegen...
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Geleend, niet gestolen......eh, weet je wel zeker dat de eigenaar de rechtmatige is?:confused::rolleyes:;)

    Onder 'handmade' bij viool 2 staat nog meer, o.a. 4/4. De rest kon ik niet lezen.

    Geen geluidsbanden, dat is nou jammer! Een stukje van Rieding helpt ons echt :D in het determineren van de instrumenten qua klank. Dat is toch best lastig van het hout af te lezen:rolleyes:
     
    zapling vindt dit leuk.
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ja, de maat en het merk, maar die wilde ik niet laten zien, niet leuk voor de topic....

    Geloof me, dit wil je ECHT NIET...

    Ja hoor, dat weet ik zeker...
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2015
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Dit willen we echt niet horen? Wat moeten we daarvan denken:confused: Het wordt steeds mysterieuzer!
    Ik ben benieuwd naar het commentaar van onze vioolkenners!:)

    (en ik snap even niet helemaal "helaas voor de eigenaar...")
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik mis de optie in de poll: geen van beide! Want hier geld aan spenderen is bijna een misdaad.
     
  6. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Iemand die dit koopt zou eigenlijk vijf jaar in een werkkamp in China voor straf violen moeten bouwen.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ja, en dan over een jaar of vijf kun je op MP alleen nog maar Chinese strafkampviolen krijgen.
     
  8. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ja, die optie had ik dus bewust niet erbij gezet! Anders zou de uitslag al bekend zijn! :(

    Stel: je MOET kiezen...
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Hmmmm.....je MOET kiezen hè?
    In dat geval ..........viool #2
    Maar met mijn stem er bij, zijn er nu slechts twee stemmen uitgebracht. Dat is wel erg weinig. Zou men niet weten hoe dat moet?
     
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Niet iedereen is dol op polls. Eigenlijk ik zelf ook niet, maar voor Irene maak ik een uitzondering;).
    Als ik kijk op de site van Alibaba, dan zie ik al dat je met een minimumbestelling van 10 violen ze (exclusief verzendkosten) voor 25 dollar kunt krijgen.

    http://www.alibaba.com/product-deta...964865.html?spm=a2700.7724838.35.1.2ZxGQo&s=p

    Let ook eens op wat ze zeggen maandelijks te kunnen leveren:50.000 stuks (vijftigduizend!)

    Iets verder naar beneden op die bladzijde zie je ook violenmachines te koop.

    [​IMG]

    (Frits en Bert, dit hebben jullie zelf natuurlijk ergens achter in de werkplaats onder een groot allesverhullend doek liggen, toch?:mad::eek::oops:o_O:p)

    Het lijkt er dus op dat de werkkampen violenmaken in China er allang zijn. Deze hoeveelheden zijn ongekend!

    En zeer waarschijnlijk hebben ze de klankwaliteit waar Irene het in #1 over heeft. Hier wíl je dus geen Rieding op horen? Wat eigenlijk wél?
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Het enige wat nog nét in aanmerking komt is Twinkle twinkle.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik had nog geen bedrag genoemd zie ik nu. Ik zou voor de aanschaf zo weinig mogelijk uitgeven maar dat geldt in zijn algemeenheid altijd. In dit geval lijkt me €50,= het maximum. Waarom?
    Omdat dit instrument moet worden voorzien van een set redelijke snaren, een nieuwe kam en mogelijk een aangepast kielhoutje, alsmede een correcte stapelpositie, toets wellicht gemaakt van waaibomenhout en daar moet dus een nieuwe op, slecht gangbare stemsleutels van vurenhout uit de Bouwmarkt (moet worden vervangen door echt materiaal).
    Och, misschien dat het dan nog is aan te horen wat er aan klanken uitkomt.
    Eigenlijk moet je geld toekrijgen wanneer je een dergelijk instrument afneemt en wilt opknappen.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Irene, is de aanschaf al gerealiseerd of zit je nog steeds in dubio?
     
  14. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Nee, geen dubio. Als ik MOET kiezen, dan ga ik mee met de meerderheid van de stemmen. Wel knap dat jullie dat kunnen zonder hem gehoord te hebben, maar viool 2 klinkt inderdaad minder erg als viool 1.

    Frits, ik ga hier geen vioolbouwer mee lastig vallen, maar ik zou het wel leuk vinden zelf iets te kunnen rommelen met dat ding, waardoor hij ineens misschien wat acceptabeler gaat klinken. Wat zou ik zelf als giga-leek (maar wel een handig tiepje) kunnen doen? Er veel aan verpesten lukt volgens mij bijna niet...
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Wat zou je als 'giga-leek' kunnen doen?
    Voor alles is toch wel ervaring vereist zelfs bij het snijden en zetten van een stapel. Bovendien heb je daar een stapelzetter voor nodig en een heel scherp mesje.
    Ik vermoed dat het bovenblad veel te dik is en een onjuiste dikteverdeling heeft. Dat kun je alleen veranderen door het bovenblad te verwijderen. Maar ja, dat zijn geen simpele klussen meer en je wilt het blad er toch in z'n geheel afkrijgen niet waar? Dus om iets zelf te gaan doen is zeer beperkt.
    Een set dure snaren er op spannen is jammer van de investering: het instrument laat het toch niet horen!
    Ik denk toch dat je zonder ervaring en zonder speciaal gereedschap niet veel kunt. :(
     
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Jammer, het leek me wel leuk te knutselen aan een viool.

    Dan moet ik er maar een schildering op maken :p :confused:
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Je kunt hem ook in de lengterichting dwars door midden zagen. Dat geeft een heel interessante kijk op de bouw van een viool en hoe de binnenkant er uit ziet. Het resultaat kun je dan aan de wand bevestigen. Krijg je gegarandeerd veel vragen over.
     
  18. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Tof! Maar je gelooft het of niet, maar het is echt de bedoeling dat die violen gebruikt moeten gaan worden.........
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ja, dan komt doorzagen 'nicht im Frage' zoals dat in 'goed' Nederlands heet.
     
  20. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Natuurlijk ga je die violen gebruiken, en niet doorzagen. Violen zijn gemaakt om op te spelen en niet om door te zagen. Zelfs het goedkoopste chineesje mag je dit niet aandoen. En zelf aan een viool rommelen is best leuk werk.

    We gaan om te beginnen de viool uitkleden, dus ontdoen van het garnituur. Kijk daar ligt onze blote viool, wel wat kaal maar we kunnen hem nu goed bekijken en overal goed bij. Het schroevenkastje gaan we om te beginnen mooi zwart maken. Dit doen we met acrylverf, dat is snel droog en beschadigd de lak niet. Evenzo doen we dat met de klank of F gaten, ook die maken we met een klein kwastje mooi zwart. De stemsleutels bewerken we indien nodig met potlood of krijt. Meestal passen ze ook bij heel goedkope violen best redelijk. Ze zijn niet van ebbenhout maar dat kan ook een voordeel zijn voor het passen. Daarna kijken we of de kam redelijk past. Is dat niet zo, dan leggen we een fijn stukje schuurpapier op het bovenblad op de plaats waar de kam komt te staan. En we schuiven daarna de kam zachtjes heen en weer van boven naar beneden. Daarna kunnen we een andere snarenhouder aanbrengen, liefst één van ebbenhout. Ook het eindknopje wordt vervangen door een mooi ebbenhouten exemplaar. Dan nog een setje mooie snaren erop. De viool is nu al een beetje ons vriendje geworden. En dan spelen maarrrr !!!!

    De kenners en vioolbouwers onder ons liggen nu schuddebuikend van het lachen op de vloer van het Forum. Nou laat ze maar lachen Irene, je moet maar denken wie het laatst lacht, lacht het best.
     
    zapling en Muzirene vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina