mijn visie over " the rite of spring " door Igor S

Discussie in 'Musicologie' gestart door Firebird, 7 okt 2006.

  1. Firebird

    Firebird

    Lid geworden:
    29 aug 2006
    Berichten:
    8
    Hey allemaal ,

    ik wil jullie vertelle hoe ik een bepaald muziekstuk beleef , ik hoef geen reacties te hebben deze keer . Gewoon als ik zie dat er iemand het gelezen heeft ben ik al blij ( dus sorry voor de vele opmerkingen van mij over dat er geen reacties worden gegeven )

    ik wil het hebben over het ballet The rite of spring of ook wel Le sacre du printemps ( in het Frans ) genoemd door Igor Stravinsky . Ik vind het persoonlijk het beste wat er gemaakt is .

    De première van het ballet ( ik denk in 1909 ) verliep heel catastrofisch . Je kon beschouwen dat The rite of spring het begin was van het modernisme in de muziekstijl . De toeschouwers hadden dan ook meer iets zoals Chopin verwacht iets rustigs , melodisch . Maar na de introductie met een solo van een bassoon ( ik ken het nederlandse woord er niet voor ( blaasinstrument )) verliet Camille Saint Saens de zaal al omdat hij de volgens hem foute klanken niet kon aanhoren . Naargelang de première vorderde begon het uit de hand te lopen . Voorstanders en tegenstanders van Stravinsky begonnen zelfs een rel en de parijse politie moest erbij gehaald worden , dit hielp echter niet veel . De verbijsterde Stravinsky , vluchtte in de helft van de opvoering weg ... hij kon de ' vernedering ' niet aan . Door deze rellen kon de opvoering bijna niet doorgaan omdat de dansers de intrumenten niet konden horen .

    Nu bespreek ik het ballet in mijn eigen mening en visie . Dit ballet bestaat uit 2 grote delen ieder onderverdeeld in een totaal van 13 kleine stukjes . Het tweede deel heet ' the adoration of earth ' en het tweede deel heet ' the sacrifice ' . Het ballet gaat over de oertijd waar de mensen nog geloofden in de goden . Het eerste deel bestaat grotendeels uit dansen maar dit zal ik zodadelijk 1 voor 1 uitleggen . Het tweede deel gaat eerst over een dans die uitkiest welke maagd moet worden geofferd aan de lentegod zodat het volk het lentegeschenk kan ontvange . Het allerlaatste stukje is ' the sacrificial dance ' waarin deze uitverkoren maagd moet dansen tot de dood .

    Het begint dus met een solo van een ' bassoon ' ( een engels woord dus ) . Ik vind het heel eenzaam treurig en zelfs deprimerend maar hierin laat ik me dan meeslepen . Stilaan komen er meerdere instrumenten in voor tot op het einde van de introductie , en het blijft tragisch . Het solo geluid van de ' bassoon ' wordt dan nog 1 keer herhaalt maar dan eindigt het en dus ook de introductie .

    Hierna volgt ' de dans van de jonge meisjes ' . Dit is moeilijk uit te leggen maar deze is ook tragisch als eiglijk het hele ballet . Maar een duidelijk contrast is dat dit veel meer spannender is . Veel lage instrumenten teglijk gespeeld en dan plotse heldere klanken van houtblazertjes . Velen herkennen dit stuk het best van de the rite of spring . De spannende muziek stopt en begint rustig , maar het begint zich terug op te bouwen om dan uit te komen tot een gigantische climax . Dan eindigt dit stukje .

    Het stukje daarna bestaat vooral uit het afbouwen van de climax door vele tromboneslagen ( ik hoop dat ik hier het juiste instrument mee bedoel , ... ik bedoel een slaginstrument waarmee je met een stok moet slaan met op het uiteinde een bol op ... dat dus ) , ... heel doffe klanken ... het eindigt met het begin van het volgende stukje met een houtblazertje dat heel rustig fluit

    Het volgende stukje heet de lente dansen . het begint dus met het houtblazertje . Daarna begint een zeer tragisch deel vind ik , ... een heel laag blaasinstrument ( ik denk de fagot ) blaas hele doffe lage klanken terwijl stillaan zich iets begint op te bouwen maar heel langzaam . dan opeens als je denkt dat het nog eens zo een stukje komt met een hele lage klank en een tragisch deel dan volgt een lage klank en begint het hele orkest dit tragisch deel te spele ( zalig gewoon ) ... uiteindelijk komt alles samen en eindigt het met snel melodietje van een houtblazertje en dan vele strijkers met op het einde datzelfde houtblazertje als waarmee het begon .

    Daarna komt het stukje dat heet ' het gevecht tussen de rivaliserende stammen ' ... na de solo van het houtblazertje begint opeens een blaasinstrument te spele ( dit stukje vind ik 1 van de besrte stukjes ) ... allemaal vreemde klanken die normaal niet bij mekaar hoorden maar toch samen passen ... zo ruw zo spannend en tragisch ... nu dit is een heel spannend deel met plotse uitbarstingen van koperblazers ... dit spannende deel wat op zich al een climax is bouwt zich op tot een gigantische climax waar heel het concert aan mee MOET doen .

    Ik denk dat ik hier maar ga stoppen want ik denk dat ik mensen aan het vervelen ben , ... ik wil gewoon even duidelijk maken dat ik het stuk verafgood en dat merken jullie nu alvast al wel :) .

    erg graag bedankt moest je de moed bijeen hebben geraapt het hele stuk te leze

    ( ahhja , sorry soundboard ( frits ) moesten er vele spellingsfouten in staan maar na dit vele " schrijfwerk " heb ik geen zin om jeweetwel (h) )

    groetjes Firebird ( jens )
     

Deel Deze Pagina