Dag, Deze viool (chinees denk ik) heb ik op een rommelmarkt gekocht voor 10 euro. Er zaten geen snaren op, geen staartstuk, geen kam, en de stapel lag los. tevens zat hij onder de vliegenpoep en was vies. De stempegjes (welke trouwens van hout bleken) heb ik gangbaar gemaakt met zuurvrije vaseline, een staartstuk en kam gekocht, en snaren er op gezet. De stapel heb ik op (hopelijk) de juiste plek rechtop gezet. Toen gestemd op de piano op G5 Een paar vragen: 1-Is de positie van de stapel juist? 2-Staat de kam op de juiste plek, en welke hoek moet deze hebben? Ik heb hem nu iets schuin staan omdat ik het idee dat het geluid dan voller is 3-Zijn de stempegjes juist gemonteerd? Ik heb de snaren zo dicht mogelijk bij de rand laten lopen. Ik speel zelf gitaar en heb mezelf een klein toonladdertje geleerd in een uurtje, ik doe natuurlijk veel fout en zal binnenkort eens een docent zoeken want het is wel een erg leuk instrument. Opmerkingen over mijn houding tot dusver? Instrument te schuin denk ik? Handpositie niet juist, en niet zuiver.... *oren dicht!* Tot dusver mijn avonturen met mijn VSOtje
N.a.v. je vragen: ad 1: de positie van de stapel in N-Z richting lijkt me binnen de marge te zitten. Hoe het zit in de O-W richting is niet te zien vanaf de afbeelding. Ook zal de klank mede bepaald worden door de juiste passing en tensie waarmee die is ingepast. ad 2: de positie van de kam wordt aangegeven door de f-kerven in de f-gaten. Een denkbeeldige verbindingslijn tussen die twee kerven zou exact door het centrum van de kamvoetjes moeten gaan. Je zegt dat een iets schuine stand de klank ten goede komt? Dat zou kunnen duiden op een slechte passing, want de kam hoort aan de staartstukzijde loodrecht op het blad te staan. De kam dient dan zodanig gesneden te worden dat de kant aan de toetszijde een geringe hoek maakt (circa 3°) met het bovenblad. Wat me opvalt is de hoogte van de kam: die is minstens 10 mm te hoog!! De snaren liggen daardoor ook veel te ver van de toets. Wanneer de kam echter lager wordt gemaakt treedt er een groot probleem op, want ik voorzie dat het staartstuk dan tegen het blad aan komt omdat het gedeelte van het bovenblad daar veel te bol is. Dat het staartstuk nu nog geen contact maakt heeft twee redenen: ten eerste is het staartstuk veel te ver richting toets geplaatst en ten tweede is de kam te hoog. ad 3: de stemsleutels lijken wel goed te zitten en passen blijkbaar wonderwel. Of ze écht goed passen kan ik van hieruit niet beoordelen. Zorgt die vaseline niet voor een veel te glad contactoppervlak? Het YouTube-fragment is helaas wat aan de korte kant maar is hoopgevend! Misschien zijn een paar verbeteringen uit te voeren? Ik hoor graag hoe het is afgelopen. Frits
bedankt voor je reactie! De kam is goed gezet, maar hij ontstemd snel en ik kan noten op de 1e positie niet zuiver spelen. Ik denk dat de bovenste kam te hoog is? We gaan het zien. De stemsleutels tikken nog steeds een beetje en stemmen is daarom erg moeilijk. Fijnstemming op de E snaar zou wel fijn zijn die is na 5 minuten spelen al weer vals Morgen ga ik langs de vioolbouwer in Zwolle en maandag mijn 1e les, Update volgt!
Een kam die ontstemt? Dat kan niet! Bedoel je misschien dat alle snaren snel ontstemmen? Of gaat de kam snel scheef staan? Is op de tweede foto niet goed te zien, omdat daar onvoldoende diepte in zit. Het kan heel goed dat die veel te hoog is. Dat onderdeel wordt kielhoutje of topzadel genoemd. Het heeft trouwens wel een heel rare vorm. Veel te smal. Lijkt wel plastic. Dan zou ik zeggen dat ze niet passen!! Want je moet met goed passende stemsleutels kunnen stemmen. Loopt die stemsleutel dan (langzaam) terug? 'k Ben reuze benieuwd naar wat de vioolbouwer ervan vindt en over zegt!!
De Vioolbouwer zag het direct: Dit is een chineesje. - Kam te hoog - Toets iets te bol - Topzadel te hoog - Stapel te strak, en nerf stapel niet goed - Positie stapel niet juist - Kam te ver naar voren - staartstuk te ver van blad - Staartstuk met visdraad vast gemaakt is.... niet best We hebben toen samen maar besloten dat ik voor mijn lessen een huurviool (Hoffner) ga huren, welke hij direct in orde maakt. De punten hierboven ga ik zelf in orde maken, omdat, volgens de bouwer, ik er toch niet zoveel aan kan verprutsen, het is maar een chinees. Dus nu heb ik al 2 Violen... Violi? thuis. Hopen dat ze zich niet voortplanten :lol: Maandag de 1e les!