Hoe zetten jullie vingers bij mollen en kruisen die 1 hoger-lager moeten? Verplaatsen jullie via de duim, of zet je je wijsvinger hoger en je kleine vinger lager? Ik heb dit nu gekregen en vind dit héél moeilijk! Dan moet je terug naar je gewone positie en zit ik er steeds naast...pfft, blijven oefenen zeker... Vind het moeilijk met die kruisen en mollen...
De B mol/ Bes doe ik dus verkeerd? Ik kantel mijn wijsvinger een beetje middels pols iet wat naar boven te bewegen, zodat hoe ik ook speel altijd op de zelfde manier deze kan pakken, ook al had ik eerst een B, ik hoef hem alleen te kantelen, alleen is vibrato dan op de Bes bijna onmogelijk. Van B naar Bes zou dus slepend moeten?
Wat bedoelt u dan met via de duim? Als u in de bevoorrechte positie zit om les te hebben vraag het dan aan de leraar Persoonlijk denk ik dat alle posities op zich moeten worden onthouden waar ze zitten zonder dat je moet gaan zoeken, dus dan hoef je niet na te denken over terug in de vorige positie... maar dat zal ook wel weer een rare opmerking zijn. In mijn lesboek ben ik nog niet zo ver, maar als ik uit het hoofd speel kom ik wel mollen en bessen tegen, dus op zich wel goed dat het hier word uitgelegd dat je die dus met de vingers en niet uit de pols moet pakken, dat wordt weer ontwennen. Les krijgen in mijn geval komt meestal niet lekker uit met overwerken enz. , heb nog geen match gevonden voor viool cursus.
In de tweede, derde , vierde etc . ook!! Het zijn de vingers die een andere positie hebben bij een verhoging (kruis) of een verlaging (mol). Je kunt in iedere positie mollen en kruisen spelen.
Sorry dat ik dat niet begrijp hoor, als je tegen het einde van je toets speel, moet je toch een keer je pols verdraaien lijkt me, dat kan niet alleen met je vingers te bewegen (overdreven). Dus lijkt het voor de hand liggend dat de pols iets draait als je een hogere positie aan neemt, of begrijp ik de term positie verkeerd? En al helemaal het verplaatsen via de duim, daar begrijp ik niets van, mijn zijkant van de duim gebruik ik alleen ter ondersteuning van de hals... Wat betreft wijsvinger hoger of je kleine vinger lager... misschien tijd dat er meer noten op de zang komen (dit is een grapje, ik kan er zelf nog niets van). Vaste plaatsen in een muziekstuk voor de vingers bij een bepaalde noot lijkt mij juist lastig, dan ben je er aan gebonden, de vrijheid van de violist denk ik dat er bij complexe stukken het juist mogelijk maakt het stuk te spelen, anders zou een violist met korte vingers alleen maar muziekstukken kunnen spelen voor de kleine hand geschreven en andersom..... lijkt me niet logisch. Er bestaat ook nog zoiets als gevoel van waar de noten zitten, en ... (misschien nu al op mij van toepassing) verkeerde techniek aangeleerd waardoor het niet mogelijk is moeilijke stukken te spelen.
Wat ik bedoel is bvb si mol. Dan moet je toch je wijsvinger 1 positie hoger plaatsen dan de gewone si? Mijn leraar wenst dat ik mijn hand omhoog plaats (dus ook mijn duim aan de hals moet mee omhoog) Maar Nadien moet je dan terugkeren naar de gewone eerste positie om de andere noten te kunnen spelen. Ook vind ik het redelijk moeilijk om tussen al die tekens te schipperen. Dan is het si mol, dan gewone si, dan fa kruis, dan gewone fa…moeilijk
si mol? Je bedoelt zeker Cis? het is altijd de noot plus is of es. Je hand moet NIET omhoog om een Cis in de 1e positie te spelen. En het is ook geen positie omhoog, gewoon een halve toon. Vreemde leraar als die dat zo zegt....
Hier is denk ik sprake van een misverstand. De vinger een andere plaats geven door een mol of kruis, is niet hetzelfde als in een andere positie spelen! De leraar die wenst dat de hele hand mee schuift is naar mijn mening verkeerd bezig. Maar misschien dat een 'echte' docent hier eens kan spreken?
@chrish si is onderdeel van de do re mi toonladder. @Guofan Normaal gesproken gaat je duim niet mee met het verplaatsen van je speelvinger naar een mol of kruis. Mogelijke verklaringen: - Je leraar heeft een speciale oefening meegegeven. - De opdacht is niet helemaal goed begrepen. Vraag het even bij de volgende les.
Ja, natuurlijk... Maar als je hoger gaat en je wisselt van snaar, dan moet je de hand draaien, vandaar dat ik dat hier niet vermeld had...
Maar verwar het draaien van de hand niet met het spelen in een andere positie, want dat heeft niets met elkaar te maken.
als ik me niet verkeerd versta, begrijp ik dat Guofan geen viool speelt maar cello en vandaar dat Guofan zei dat zijn/haar hand omhoog plaatst ?
Inderdaad vanezcha. Terugbladerend zie ik dat Guofan cello speelt. Ik was uitgegaan van viool . @Guofan Mijn eerdere bijdrage hier mag dus als niet geschreven worden beschouwd.
inderdaad Frits, uit dit topic blijkt het niet, maar als je alle berichten van Guofan bekijkt is het wel duidelijk dat het wel over cello gaat.