Mooi gemist de Fiddle Race

Discussie in 'Viool' gestart door remi, 31 aug 2004.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Tja gewoonweg gemist, ff een viool bouwen!

    Bron: http://www.vioolweb.nl/info/nieuws/nieuws-fiddlerace.htm

    De Eerste Amsterdamse Fiddle Race!

    Van 27 t/m 29 augustus vindt de heetste strijd van deze zomer plaats in de Pijp.
    Zestien vioolbouwers uit binnen-, en buitenland strijden dan voor de eeuwige roem.
    Vier teams van vioolbouwers staan voor de zware taak elk binnen 24 uur een viool te bouwen. De race wordt verdeeld over drie dagen om eventuele ongelukken te voorkomen. Vers geslepen gutsen, messen en schaven kunnen ernstige verwondingen veroorzaken in combinatie met vermoeidheid…..
    De “Fiddle Race” is een engelse vioolbouwers traditie. Deze wedstrijd wordt elk jaar in de dagen voor de kerst gehouden door de studenten van de Newark School of Violin Making. Het best klinkende en mooist gemaakte instrument wint, niet het snelst vervaardigde.
    Tijdens de Eerste Amsterdamse Fiddle Race is er een tentoonstelling van instrumenten van de deelnemers. Tevens zullen de race-instrumenten op zondagavond gepresenteerd, beoordeeld en bespeeld worden in De Badcuyp. De violen zullen gedoneerd worden aan o.a. het Nationaal Muziek Instrumenten Fonds.

    Programma:
    Vrijdag 27 augustus
    09.30 Opening Eerste Amsterdamse Fiddle Race
    10.00 Startschot
    19.00 Spelers/Bouwers avond

    Zaterdag 28 augustus
    10.00 tot 19.00 Fiddle Race

    Zondag 29 augustus
    10.00 tot 19.00 Fiddle Raace
    21.00 De Badcuyp, afsluiting en concert

    De race:
    Govert Flinckstraat 357
    1074 CD, Amsterdam.

    De Badcuyp:
    Eerste Sweelinckstraat 10
    1073 CM, Amsterdam.
    Voor verdere informatie kunt u terecht bij Chaim Achttienribbe, tel 0624270467, of Bas Maas, tel 0641602412./ bozmaas@hotmail.com.


    Bron AD.nl

    VR 27 AUGUSTUS 2004

    Fiddle Race in Amsterdam

    Zestien vioolbouwers gaan vanaf morgen met elkaar in de slag. Ze houden een wedstrijd wie in drie dagen niet het snelst, maar wel het best een goed klinkende viool kan maken.

    Deze Fiddle Race wordt voor het eerst in ons land gehouden bij Bas Maas en Chaim Achttienribbe, die in de Amsterdamse Pijp een atelier hebben.
    Belangstellenden zijn welkom van 10.00-19.00 uur in de Govert Flinckstraat 357.

    Aan deze Fiddle Race doen 4 teams van 4 mannen en vrouwen uit zeven verschillende landen mee.

    De prijsuitreiking is a.s. zondag in de Badcuyp in de 1e Sweelinckstraat. De instrumenten worden bespeeld door Benjamin Scherer Quesada, 2e concertmeester van het Nederlands Kamerorkest.

    De instrumenten worden daarna geschonken aan o.a. het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.

    Een viool bouwen in drie dagen:
    Door Doron Nagan,

    Een viool bouwen in drie dagen? Dat kon dit weekeinde op de Fiddle Race in Amsterdam, de eerste Nederlandse wedstrijd voor vioolbouwers.
    “Vioolbouwer is een eenzaam beroep”, zegt de Zweed Stefan Lindholm, terwijl hij zaagt aan het hout dat het achterblad van de viool moet worden. De jonge vioolbouwer is een van de 16 deelnemers verdeeld over vier teams die aan de eerste vioolbouwwedstrijd Fiddle race in Amsterdam meedoet, een initiatief van vioolbouwers Bas Maas (24) en Chaim Achttienribbe (26).

    Zo'n vioolbouwwedstrijd is een leuk moment om dat solitaire bestaan te doorbreken. We hebben het ook heel gezellig met elkaar.”

    “We doet dit omdat het leuk is om te doen”, zegt Achttienribbe. “Omdat je normaal alleen werkt. Nu kunnen we samenzijn met veel collega's die we van onze studie in Engeland kennen. Het gaat ons dan ook niet echt om de wedstrijd. Het wedstrijdelement staat op het tweede plan. Het gaat meer om het samenzijn.”

    De vier strijdende teams zijn hard bezig. Er wordt tien keer sneller dan normaal geschaafd. Eigenlijk wordt een viool in 200 uur oftewel vier weken gebouwd. De Zweed Lindholm (21) is druk bezig met het achterblad van de viool. “Het bouwen van een goede viool kent altijd risico's”, zegt hij. “Maar het is mogelijk een viool in 24 uur te bouwen Je doet het nu alleen intenser.”

    Achttienribbe beaamt dat je in korte tijd 'een redelijk goede viool' kunt bouwen. Zijn compagnon Bas Maas zegt dat de grote bouwers uit het verleden, zoals Stradivari en Amati uit het Italiaanse Cremona, ook hun instrumenten in enkele weken construeerden.

    Jan Willem Paardekoper (46), vioolbouwer uit Den Bosch, buigt het hout voor de zijkanten van de viool. “Alles moet goed kloppen, ook al is het in korte tijd. Maar elke viool heeft wel ergens een verborgen foutje - het blijft mensenwerk.”

    De werktafels van de vier teams liggen bezaaid met gereedschap, van schaaf en beitel tot figuurzaag en zelfs een oplaadbare, draadloze elektrische boormachine. Eke minuut telt in deze vioolrace. Vioolbouwer Saskia Schouten (43) uit Brabant en de Duitse Irmela Schlingensiepen (45) - al 20 jaar werkzaam in Amsterdam - hebben samen in Cremona gestudeerd, de bakermat van de Italiaanse vioolbouw. Ze zitten nu in hetzelfde team, ook al zijn ze in het dagelijks leven elkaars concurrenten.

    “Dat is juist het leuke”, zegt Schouten, zelf celliste en cello-bouwer. “Concurrentie inspireert”, zegt Schlingensiepen. “Bovendien”, vult Schouten aan, “maakt iedereen een ander soort instrument, met zijn eigen klank-ideaal en eigen karakter.”

    “Je kunt van vioolbouw best leven, maar het is niet altijd even makkelijk, zegt Schlingensiepen. “Je hebt geen maandsalaris”, merkt Schouten op. “Het gaat om de liefde voor het vak. Dat is het belangrijkste. Of we deze Fiddle Race willen winnen? Je wilt toch altijd het mooiste maken. Ja, ook in drie dagen. Dat is nou net de grap.”

    Gisteren kwamen twee violisten langs om het eindresultaat op klank te beoordelen en werd de winnaar uitgeroepen. De vier instrumenten worden geschonken aan het Nationaal Instrumenten Fonds. En waar bestaat de prijs voor de winnaar uit? “Eeuwige roem”, zegt Achttienribbe.


    Potverdorie nog aan toe zeg, Potverdorie!

    Mooi gemist, maar volgend jaar!!!
     
  2. Christoff

    Christoff

    Lid geworden:
    22 mrt 2004
    Berichten:
    96
    Dat vind ik eerlijk gezegd nou eigenlijk niets; een vioolbouwwedstrijd!! (h) Zoiets doen ze maar met gitaren en blokfluiten, 't Is toch een degradatie voor de vioolbouwkunst? (c)
     
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ben ik het niet mee eens!

    In ons landje, het kleine Nederland zijn heel vel goede tot zeer goede vioolbouwers in de loop der jaren actief geweest, denk aan namen als Johannes Cuypers, Jan Bouwmeester, Hendrik Jacobsz en vele anderen, ook de moderne bouwers als ons aller Bert Boon, Alexander Oosten, Katherina Meireott, Bas Maas en Chaim Achttienribbe.

    Eindelijk een initiatief dat dat prachtige instrument als de viool weer eens op de voorpagina's van de dagbladen brengt.
    Vergeet niet dat het vak van vioolbouwer/maker een erg eenzaam beroep is, een van de moeilijkste beroepen ter wereld maar naar mijn mening ook een van de mooiste beroepen ter wereld.
    Niets maar dan ook niet kun je bij het bouwen/maken van een viool verdoezelen onder een laagje plamuur, niets maar dan ook niets kun je verpesten zonder dat het ongenadig wordt afgestraft in klank of uiterlijk.

    Het klinkt misschien raar als ik dit zo schrijf en je dit gewoon leest maar als je je bezig gaat houden met het maken/bouwen van een viool (en dan hebben wij allerhande hulpmiddelen zoals lintzagen, decoupeerzagen, bandschuurmachines en dergelijke om het ons makkelijker te maken), dan kom je al snel tot de conclusie dat het niet zo makkelijk is.

    Zelf heb ik gisteravond weer een hals proberen te maken, niet dat dat in een avond gedaan is maar toch... wel weer even verkeert gezaagd, niet dat het geeft (het gaat mij meer om het oefenen op het snijden van de krul) maar toch.

    Dan een wedstrijd waarin binnen een recoord tijd een echte viool gemaakt moet worden, en ook nog eens een behoorlijke klank moet hebben!!!

    Ik had er heel graag bij willen zijn en het liefst zou ik er over een paar jaar aan mee willen doen, al is het maar om de sfeer te mogen proeven.

    Zelf ben ik heel blij met dit initiatief wan je hoort vaak veel meer dat aller hande gebeurtenissen in het buitenland plaatsvinden dus van mijn kant een dikke negen of tien voor een dergelijke promotie van de vioolbouw.

    Groetjes

    Remi
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dit kun je toch geen promotie van de vioolbouw meer noemen? Eerder het tegendeel. Mij ontgaat volledig het nut van dit soort wedstrijden. Wat er nu gebeurt, is dat er toevallig een relatief goed klinkend instrument ontstaat. Ik zeg relatief, want binnen de set wordt dan de best klinkende geselecteerd. Het gaat niet om de snelst gebouwde, maar om de best klinkende. Maar dat neemt niet weg dat er wèl binnen drie dagen een gereed instrument moet zijn gebouwd anders kan er geen sprake zijn van 'best klinkende'. Daar zit altijd haast achter en dat kan geen wel overwogen schepping zijn. Ik vraag me af in hoeverre hier aandacht besteed wordt aan het tunen van de bladen en het afstemmen van de toets t.o.v. de 'Eigenfrequentie'. Want een viool bouwen is creëren, scheppend bezig zijn en ik spreek uit ervaring. Ik zou er niet aan mee willen doen.
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    SB schreef:

    Citaat:

    Dit kun je toch geen promotie van de vioolbouw meer noemen? Eerder het tegendeel.

    .

    Ben ik het niet helemaal mee eens.

    Ten eerste vind ik het juist een promotie voor de vioolbouw. Vioolbouw of eigenlijk vioolmaken is een beroep dat zich sinds jaar en dag in een geborgen eenzaamheid heeft afgespeeld.
    De vioolbouwer, zijn/haar atelier, na het opleiden en de nodige bijscholing, opleiding en ervaring opdoen eindigen in een atelier achteraf, in ieder geval achter de winkel.

    Kijk ik naar "mijn" Katharina http://www.meierott.nl/, dan zit (werkt) zij geheel zichtbaar voor het publiek aan haar instrumenten, reparaties, bouw, advies.
    Kijk ik naar "mijn" Katharina, dan zie ik een moderne vakvrouw, die oh zo precies de haar aangeboden instrumenten repareert, bespeelbaar maakt, restaureert.
    Niet achteraf in haar werkplaats maar gewoon vooraan in haar atelier aan de Archimedesstraat.

    Ik vind dat vioolbouw best eens in de belangstelling mag en moet komen te staan, het is een pracht vak.

    Of je in een paar dagen (uur) een goed en bespeelbaar instrument kunt bouwen, is niet aan mij om te beoordelen.


    Maar toch vind ik het een "leuk"initiatief.

    BTW: Toen we afgelopen jaar op vakantie in France in een dorpje dichtbij (Belaye) ook nog een expositie over vioolbouw konden aanschouwen, was ik in de 7e of 8e hemel (niet die van Delmonte).
    Op vakantie, en ook nog eens een expositie over vioolbouw.

    Helaas durfde ik geen instrument aan te raken (zweten, zweten en nog eens zweten en natuurlijk het respect voor de viool en zijn bouwer), (het was c.a. 35 a 37 graden).

    Maar toch ik had de Fiddelrace best willen aanschouwen.

    Remi



    [edit](Dit bericht is door remi bijgewerkt op 07/06/2006 om 21:57 uur)[/edit]
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Remi,

    Bepaalde – en eigenlijk alle- stadia in de vioolbouw dienen met grote zorgvuldigheid en preciezie te worden uitgevoerd. Die zorgvuldigheid en hier en daar ook kleine schoonheidscorrecties uitvoeren kosten de benodigde, dus minimale tijd. Bepaalde zaken die wel hadden gemoeten worden dan niet gedaan. Is geen tijd voor, het instrument moet af. Hoe korter die tijd is, deste minder zorgvuldig men kan bouwen. Dat kan niet anders. Daarom vind ik een dergelijke show eerder een promotie van speed-bouw dan van de edele kunst van het vioolbouwen. Otto Möckels standaardwerk heet niet toevallig: “Die Kunst des Geigenbaues” met de nadruk op Kunst. Natuurlijk mag en misschien moet, het edele vak vioolbouw meer in de belangstelling staan en meer aandacht krijgen maar, ik vind dat dat op een andere manier moet dan een speed-show. Daarin verschillen we kennelijk van mening en dat mag.
    Het is exact wat je schrijft over “je” vioolbouwster: een bezoek(je) brengen aan een vioolbouwatelier (meestal na afspraak) is buitengewoon fascinerend. Het blijkt zelfs dat de “vioolbouwerstaal” hetzelfde is: ‘k heb ooit eens zo maar aangebeld bij een vioolbouwster in Cremona (Italië), die ik door de ruit kijkend aan het werk zag met een altviool. Ze liet me binnen en wilde graag vertellen en laten zien, hoe ze hiermee bezig was. Mijn Italiaanse taalkennis was nagenoeg nihil maar dat maakte niet uit. Was geweldig om die ervaringen uit te wisselen. Maar, zij zal het instrument zelfs niet in een weekje gereed hebben staan! Gelukkig maar!

    groet,

    SB
     

Deel Deze Pagina