Hebben jullie dat nou ook? Dat je e-snaar zo fel en hard klinkt? En vooral als je heel hoog speelt.. Ik wil heel graag een mooie nieuwe snaar, (ik heb nu een Pirastro Gold). Hebben jullie wat tips? Groetjes Marike
't Zit hem misschien in de viool? Een keertje na laten kijken of de stapel wel op de juiste plek staat. Als die pal onder het rechter kamvoetje staat krijg je een te schel geluid. Misschien valt er wel wat aan te verbeteren. Andere kam? Er zijn maar enkele omwonden E-snaren en een Pirastro Gold lijkt me een prima snaar. Frits
Ik overdreef ook wel een beetje, maar ik ben er gewoon niet zo tevreden over. Ik zal eens kijken naar een vioolbouwer bij mij in de buurt. Beetje blond , maar wat is het verschil tussen een omwonden snaar en een niet omwonden?
Dat laat zich het beste verduidelijken met een afbeelding: in dit geval is alleen de E-snaar niet omwonden. Het is in feite een staaldraad met verder niets. Soms wil een fabrikant er nog wel eens een coating op aanbrengen. Zo'n coating heeft nauwelijks massa omdat het laagje een enkele micron dik is. De functie is meer van beschermende aard tegen corrosie, dan dat het bijdraagt aan extra massa. of een vergelijk tussen de A- en de E-snaar: De E-snaar mag niet te dik zijn, anders krijg je de gewenste toonhoogte niet. Vergelijk maar eens de hele dikke snaren van een cello of contrabas. Die moeten massa hebben, dus een grote diameter, anders hebben ze misschien wel de lage toonhoogte maar nauwelijks spanning. Daar komt dan ook nog bij dat een snaar van de cello of contrabas veel langer is. Hoe langer de trillende snaarlengte des te lager de frequentie. En een snaar waar geen spanning op staat valt niet te bespelen. Bij de kleinere viooltjes heb je dus het probleem dat de snaarlengte behoorlijk kort is. Een korte snaar geeft een hoge(re) toonhoogte. Dus heb je massa en dikte nodig voor snaren op een klein instrument: omwikkelen dus met meestal zo zwaar mogelijk materiaal: geen aluminium maar wolfram, chroom e.d. Frits
De Pirastro Gold is al een vrij milde snaar. Vind je je E snaar ook scherp in vergelijking met andere violen? Misschien moet je het in iets anders zoeken dan in de snaar, zoals hier boven al wordt gezegd.
Er zijn ook speciale merken voor E snaren als Hill en Westminster. Sommige violen hebben er baat bij, dat je een ander merk E snaar gebruikt dan de overige snaren op je viool. E-snaren zijn ook apart te koop en in het algemeen niet zo duur. Dan kan je er best eens mee gaan experimenteren. Zo kan je de E snaar vinden, die bij je viool past. Het is het waard om zo'n experimentje te doen en je leert er ook veel van.
Het is inderdaad een voordeel dat E-snaren in het algemeen de goedkoopste snaren binnen de set zijn. Op die manier kun je experimenteren zonder dat het al te veel geld kost. Echter, met een E-snaar valt niet zo veel te experimenteren, want verschillende fabrikaten met dezelfde stalen kern, zal niets of nauwelijks iets uitmaken. Zo verwacht ik geen verschil tussen een Hill stalen E of een Westminster stalen E, aangenomen dat ze even dik zijn. Als er al geëxperimenteerd gaat worden dan zou ik dat doen met signifant verschillende E-snaren. Pirastro heeft een E die is omwikkeld met aluminium: Eudoxa (kern van staal) Thomastik heeft ook een stalen E met aluminium omwikkeling: Dominant. Dezelfde Pirastro heeft ook een E waarvan de kern van carbon staal is gemaakt: Evah Pirazzi. D’Addario maakt twee typen E met een stalen kern, die zijn verzinkt: Pro Arte en Zyex. Pirastro heeft dan ook nog de vergulde snaar (stalen kern): Olive Thomastik heeft twee E’s gemaakt van chroomstaal: Infeld Blauw en Präzision en eentje met een spiraal gewonden E, bestaande uit chroomstaal: Superflex. Er zijn er nog veel meer en om nu de keuze te vergemakkelijken zou ik alleen gaan voor die E-snaren die onderling grote verschillen hebben. Dus niet binnen allerlei stalen E-snaren een selectie maken, maar binnen de wezenlijke verschillen experimenteren. Verzinkte snaren hebben weinig effect, alleen resistenter tegen corrosie, maar dat is hier in jouw geval niet van belang, het gaat je om de klank. Zo zou ik eens een met aluminium omwikkelde E proberen en de spiraal kern (Superflex). Dat lijken mij de twee meest uiteenlopende typen. Frits
E snaren zijn er ook nog in verschillende dikten. i.p.v. Gold medium kun je ook Gold zacht (dünn) proberen of Westminster zacht (.25) of Goldbrokat zacht (.25). Voor omwonden E snaren zou ik de Eudoxa E medium of zacht proberen of de Pro-Arté E steel/aluminium wound. De omwonden E van Dominant zou niet mijn eerste keus zijn. Alle genoemde E snaren zijn te vinden in mijn webshop: http://strijkers.net/index.php?main_page=index&cPath=1
Bij dit soort experimenten moet je altijd oppassen dat je niet meer dan twee effecten met elkaar vergelijkt, want anders kun je er geen conclusies aan verbinden. Zo kun je twee dingen variëren met een snaar: de dikte en het type. Wat Bert voorstelt houdt dan in dat je binnen een bepaalde snaarkeuze de dikte moet gaan variëren. Dan kun je het ook nog hebben dat de twee variabelen (dikte en type) elkaar beïnvloeden zodat je belandt in een 'statistical design' om je niet te verliezen in het aantal mogelijkheden, want die lopen hard op. De variaties in dikte hebben direct invloed op de spankracht en daarmee weer op de druk op het bovenblad, dus op de klank. Je kunt dat simuleren door de E een hele toon lager te stemmen en dan aan te strijken en te spelen. Daarna de klank beoordelen of het beter of slechter geworden is. Hetzelfde met een hele toon hoger t.o.v. de reguliere E. Spelen en klank beoordelen. Hopelijk kun je dan verschil waarnemen, zodat je in ieder geval weet welke richting je op moet: een lagere spanning of juist een hogere. Tenminste wanneer je dan nu het 'medium' type hebt. Frits
Allemaal heel erg bedankt voor jullie antwoorden! Als ik mijn zakgeld weer krijg ga ik er twee kopen, en dan laat ik nog wat van me horen. Groetjes Marike
Ik denk dat ik een Obligato van PEEK neem en een Evah Pirazzi koolstofstaal. Is dat een goede keuze? Groetjes
Ik wist niet dat er een PEEK E-snaar was! Is die dan omwikkeld met aluminium? Er schijnt ook een stalen E te zijn met chroom omwikkeling (Pirastro).
Ik kan me vergissen hoor, maar de catalogus van Pirastro (Obligato) vermeldt voor de E-snaar dat de kern van goudstaal is. Verder geen omwikkeling, althans dat is wat ik uit de catalogus opmaak. De andere snaren (Obligato) hebben wel een kunststof kern. Staat nergens dat die bestaat uit PEEK, maar dat is natuurlijk wel een kunststof (thermoplast) en zou dus kunnen.
In de catalogus van Arc-Verona staat echt snaarkern: PEEK. Zal ik hem nu bestellen of denk je dat het weinig uit zal maken?
Ik denk dat het weinig zal uitmaken, want je weet niet hoe ze klinken op je viool. Ik zou zeggen koop ze maar, gebruik ze en noteer je bevindingen.
Als de E werkelijk van PEEK is, zou het wel degelijk een groot verschil kunnen zijn t.o.v. een E van enkel staal. Ten eerste verwacht ik dat de diameter voor PEEK groter is (dikkere snaar dus) en als die dan ook nog omwikkeld is, dan helemaal mooi. Dus bestellen maar die PEEK-snaar eventueel ook nog de E met stalen kern en chroom omwikkeling! De opmerking van Alexander: "Ik denk dat het weinig zal uitmaken, want je weet niet hoe ze klinken op je viool", kan ik niet plaatsen. Dat zou immers inhouden dat geen enkele snaar iets zou uitmaken, omdat je nooit van te voren weet hoe een ander type snaar precies gaat klinken? Frits
Yes!! Vandaag zijn de snaren bezorgd! Ik was helemaal zenuwachtig en het is toch al zo'n zenuwslopend werkje om een snaar te vernieuwen, dus dat duurde best even.. Ik ben maar begonnen met de Obligato. (Hij is goudomwikkeld en de kern is van peek.) Hij klinkt echt stukken beter dan mijn vorige snaar! Vooral in de hogere posities hoor je vaak veel geruis en weinig klank en bij deze snaar hoor ik meer klank! Ook in de lagere posities klinkt hij heel helder. Ook heel handig: ik hoef hem niet zo hard in te drukken dus als ik met mijn pink hoog zit doet dat niet zo'n pijn! Toen ik de Obligato bestelde was ik nog even bang dat hij best hard zou zijn en dat ik beter soft kon bestellen, maar de rest van mijn viool is ook niet super zacht (of ik speel gewoon te hard ), dus had ik medium gedaan en dat is goed bevallen! Daarna toch nog de Evah Pirazzi geprobeerd. Maar die viel echt een beetje tegen. Die heeft minder klank (in vergelijking met de Obligato), en ik had zelf het idee dat ik hem minder mooi vind klinken dan de Pirastro Gold. Ook speelt hij minder lekker, hij lijkt wat dikker dus moet ik hem harder indrukken, vooral in de hogere posities. Conclusie: Ik houd het lekker bij de Obligato en hoopt dat tie niet snel breekt! Heel erg bedankt iedereen voor alle tips!!! Groetjes Marike
Je kunt niet even snel een snaar opspannen, spelen en testen en na vijf minuten spelen een beoordeling erop loslaten. Een snaar moet een tijd onderworpen worden aan trillingen in opgespannen toestand. Veel strijken dus. Het kan wel een uur duren voordat de snaar ‘inbreekt’. Dat kun je horen en merken: opeens is het net of er in de viool zich iets verplaatst. Dat is het moment waarop de snaar zich heeft ‘gezet’, pas dan mag je beoordelen. Voor de ene snaar kan dat moment langer duren dan de andere. Hangt ook af van de intensiteit waarmee de snaar wordt aangestreken. Soms duurt dat meer dan een uur spelen, afhankelijk van het type snaar. Maar in ieder geval, merk je een hoorbare verbetering en daar ging het om! Bedankt dat je het hebt laten weten. Frits