Mooiste klassieke stukken?

Discussie in 'Musicologie' gestart door Elene, 10 mrt 2006.

  1. Elene

    Elene

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    1
    Hallo,
    Ik ben op zoek naar mooie, klassieke stukken, dus ik vroeg me af of jullie me een aantal tips kunnen geven? Ik weet (nog) niet zo heel veel van klassieke muziek en ik ken ook niet zo veel, dus ik zou graag mooie muziek willen ontdekken!
    Alvast bedankt. :)
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
  3. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    Hoi,

    Klassieke stukken.... Wat zoek je? Zoek je symphonisch werk? Zoek je kamermuziek? Zoek je stukken voor solo-instrument en orkest? Zoek je vrij kalme muziek of mag het ook "binnen komen knallen" Wat spreekt je aan? In de klassieke muziek kan je vele kanten op.......En kijk ook eens bij de cd-winkels in de bak met klassieke muziek. Daar vindt je vaak voor weinig geld cd's waarop je zeer verschillende stukken en componisten kunt beluisteren. Zo ontdek je vanzelf wat jou wel of niet aanspreekt. (mijn eerste ontdekkingstocht naar klassiek begon gewoon bij de cd's van de kruidvat waar soms toch echt wel hele mooie opnames op staan (o) )Succes met ontdekken!

    Juupje
     
  4. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Ik luister toevallig net de simfonia concertante voor viool en altviool. Een aanrader!!!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Nu de componist nog even 'vrij geven' en we kunnen aan de slag! :)

    Frits
     
  6. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Toevallig nu bezig met tchaikovsky's violin concerto (luisteren!) Haast onmogelijk om te spelen vrees ik.
     
  7. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    www.rowy.net Alhoewel daar bij de viool niet zo heel veel staat...
     
  8. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Is dat zo? Ik dacht dat de solist dan flink wat te spelen had.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ja, veel hebben ze niet in de aanbieding.
    Als je dan even doorklikt, krijg je gratis Bach's cellosuite voor viool!!

    cellosuite voor viool?

    Een beetje vreemde titel, want dat is echt tegenstrijdig.


    Frits
     
  10. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Ja maar, ik bedoel dat er maar '4 pagina's' zijn met bladmuziek voor de viool... Terwijl dat er bij piano in de 30 bladzijden zijn...
     
  11. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    op www.music-scores.com staat ook wel wat voor viool... Maar daar moet je voor sommige stukken lid worden...
     
  12. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Bladmuziek van free-scores.com hebben meestal brede notenbalken zodat er minder op een bladzijde past. Dan heb je misschien wel meer dan 30 pagina`s voor de pianopartij te printen.
     
  13. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Als je lid wordt van Last.fm, dan kan je ook luisteren naar een heleboel klassieke muziek. Typ maar eens Bach, Mozart of Beethoven in. Of ga via de knop 'Music' naar 'Classical'. Het is bovendien een leuke community.
    Er zijn ook veel goede klassieke zenders op internet te beluisteren via bijvoorbeeld iTunes. Ik luister veel naar KDFC en WCPE. Bij KDFC staat op de website aangegeven, wat ze uitzenden. Zo leer je je klassieken wel kennen. :)
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik denk dan dat classis fm ook in het rijtje thuis hoort!

    Die heb ik meestal aan staan. :)

    [Trouwens onlangs (15-8-'08) nog een prijs gewonnen voor het concert in Amsterdam (Amsterdam Synfoniëtta) met Julian Rachlin! Geweldig!! Wat een pracht van een altviool heeft die man.]

    Ook een prijs winnen? ga naar deze site!


    Frits
     
  15. Rynk

    Rynk

    Lid geworden:
    27 jan 2009
    Berichten:
    2
    Ik raad de Vier Jaargetijden van Vivaldi ook sterk aan, prachtige muziek!
     
  16. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Wat dacht je van de strijkkwartetten van Beethoven???

    http://www.liberliber.it/audioteca/b/beethoven/index.htm

    PS. de site is wel in het Italiaans...
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Je kunt het ook te vaak horen.
    In de tijd dat de CD van Janine Jansen uitkwam, werd die zowat stuk gedraaid!
    Voor mij voorlopig even niet! :(

    Frits
     
  18. yvonne

    yvonne

    Lid geworden:
    27 aug 2005
    Berichten:
    15
    Homepage:
    Er is zoveel moois. Te veel voor 1 leven.:) een van de mooiste stukken vind ik zelf het concert voor 3 violen van Bach, maar ook het dubbelconcert in D van Bach, vind ik prachtig. Maar ja, ik luister ook graag naar "wenende" zigeunermuziek.
     
  19. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Zo`n stuk als Vivaldi`s 4 jaargetijden is zo vaak uitgevoerd dat daar prachtige en vreselijke uitvoeringen van bestaan. Ik vind persoonlijk de uitvoering van Giuliano Carmignola erg mooi. Ik zet `m meteen even op.

    Even een kleine bloemlezing als opstarter bij je zoektocht

    JS Bach, altijd goed.
    Kunst der Fuge bijvoorbeeld door de Amsterdam Bach Soloists, of door Fretwork.
    Cantates zijn bijna allemaal mooi. Uitvoeringen onder leiding van Herreweghe hebben mijn voorkeur.
    Suites voor violoncello solo door bijvoorbeeld Bylsma of Rostropovich.

    strijkkwartetten van Beethoven. altijd goed.

    Stravinsky`s Sacre du Printemps heeft mij als puber op het pad van de klassieke muziek gebracht.

    Mijn laatste ontdekking is Solosuites voor cello van Benjamin Britten. Lekker geluidjes halen uit je instrument.

    Wat ik niet genoemd heb is Monteverdi, Byrd, Charpentier, Mozart, Messiaen, Debussy, en nog duizend anderen die ik volledig onterecht vergeten ben.

    Stomweg binnenstappen in een cd zaak en vragen wat er nu gespeeld wordt, of de tijd nemen om eens wat te beluisteren alleen omdat je het hoesje mooi vindt, en niet te vergeten de bibliotheek waar je voor een paar euro de mooiste cd`s kunt uitproberen.

    Veel succes met je zoektocht. En als je iets bijzonder moois hebt gevonden laat het me dan even weten.
     
  20. Rikman

    Rikman

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    10
    Moeilijk advies te geven, hangt zo af van je smaak.
    Ik zou alleen niet al meteen met de Große Fuge van Beethoven beginnen bijvoorbeeld.

    Al op www.muziekstromen.nl gekeken?
     

Deel Deze Pagina