Muziek voor viool gespeeld op de accordeon

Discussie in 'Overig' gestart door Alexander, 15 nov 2009.

  1. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Wow echt mooi!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Ja, dat is mooi. Dat hoor je niet vaak op een accordeon. Ik vond dit een heel bijzondere uitvoering, heb er vol bewondering naar geluisterd en gekeken. Echter ik moet er wel een kanttekening bij maken, want ik vraag me af of dit nog wat met een strijkinstrument te maken heeft! Heel indirect misschien wel, want het wekt associaties op met de bekende vioolconcerten zoals wij violisten die allemaal kennen. Ik stel die vraag omdat het niet zo moeilijk is om naar allerlei uitvoeringen te verwijzen die oorspronkelijk geschreven zijn voor viool, maar door een ander instrument worden uitgevoerd. Als voorbeeld in het kader ‘muziek voor viool gespeeld op de akoestische gitaar’ heb ik ooit eens de uitvoering van 98y0Q7nLGWk[/media]]Caprice No.24 van Paganini gevonden. Ik was zeer onder de indruk, zeker als je bedenkt dat bij 'pizzicato' de snaar niet op de fret mag worden neergedrukt (anders klinkt de toon dóór) maar moet worden gedempt met de vingers!

    Luister eens hoe Li Jie op de gitaar pizzicato speelt!

    Het blijkt niet zo moeilijk te zijn van alles en nog wat te vinden. Op dit punt aan gekomen moet ik me eens gaan bezinnen of zoiets op dit forum toegestaan moet worden. Het is een strijkersforum en op deze manier wordt die definitie overschreden.
    Ik zal er op terug komen. Misschien dat iemand van de leden hier zijn/haar mening over wil geven?

    Frits
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Frits,

    Ik wil het niet gelijk een mening noemen (want het valt wel op dat tegenwoordig iedereen kennelijk overal een mening over heeft :eek:), maar er is hier sprake van VIOOLmuziek die op een accordeon wordt gespeeld. Als dat op een muzikaal verantwoorde wijze plaats vindt, zoals hier, heb ik er zelf geen moeite mee. Daarbij biedt een rubriek als 'Varia' mijns inziens de mogelijkheid zo nu en dan van het 'rechte pad' af te dwalen.

    Ik heb overigens deze accordeonist een aantal malen in de Passage in Den Haag kunnen bewonderen. En niet vergeten al die Russische muziekstudenten die hier, op basis van een touristenvisum, wat euro's bij elkaar sprokkelen. Een 'straatviolist' die moeiteloos sonates en partita's van Bach en caprices van Paganini uit zijn viool tovert, is in mijn ogen tenminste iets opmerkelijks. En naar mijn mening heel wat beter te pruimen dan die rampzalige straatorgels. Ben ik toch aan een mening begonnen :D

    Hopf
     
  5. Carl

    Carl

    Lid geworden:
    9 nov 2008
    Berichten:
    43
    Geweldig, allebei deze links naar 'vioolmuziek op een ander instrument' ! Graag meer van zulke vondsten.

    En waarom zou je daar nou moeilijk over gaan doen, en zulks (overwegen te) verbieden?? En dan nog wel geplaatst in een rubriek "Varia" , zoals Hopf terecht opmerkt?
     

Deel Deze Pagina