muziekbril

Discussie in 'Cello' gestart door anna59, 11 feb 2016.

  1. anna59

    anna59

    Lid geworden:
    27 nov 2015
    Berichten:
    7
    Inmiddels bijna een half jaar bezig met de cello, en ik vind het geweldig!
    Alleen...ik loop steeds meer er tegenaan dat ik de bladmuziek, ondanks leesbril +3 niet goed kan lezen op afstand.
    Mijn docent raadt me een muziekbril/beeldschermbril aan, maar voor ik daar aan begin wil ik eerst even hier polsen of er mensen zijn die er ervaring mee hebben?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Mijn vroegere werkgever liet me een zogenoemde computerbril aanschaffen, dat is eentje die varifocaal is met een scherpte die begint bij ongeveer 50 cm en doorloopt tot 4-5 m. Die gebruik ik nu wanneer ik van de lessenaar muziek moet lezen. Werkt perfect.
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hoi anna59.
    Ik heb hierover een topic gehad en ik heb uiteindeljk een bril aangschaft puur voor het lezen van bladmuziek.
    Belangerijk is de afstand van je ogen tot de muziek, die is als je cellospeeld waarschijnlijk rond de 1 meter
    Neem je muziekstandaard mee naar de brillenwinkel zodat je daar daar de bril kunt afstemmen op jou behoeften.
    Voor mij is mijn muziekbril een enorme hulp.
    En dat een leesbril niet voldoet is logisch omdat die een ander brandpunt heeft.
    Bij een leesbril kijk je hoofdzakelijk door het onderste gedeelte van de bril, bij een muziekbril is dat meer in het midden.
    Mischien helpt mijn topic je ook

    https://strijkersforum.nl/threads/bril-voor-lezen-bladmuziek-op-muziekstandaard.3452/#post-33217

    Succes ermee
     
  4. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Mijn bril heb ik samen met de opticien uitgezocht op leerlingen scherp kunnen zien, een boek te kunnen lezen als ik lesgeef (en hem dus vrij laag in mijn hand houd), een boek gewoon kunnen lezen en om bladmuziek te kunnen lezen met een cello tussen mij en de standaard en wij kwamen uit op een beeldschermbril waarmee je optimaal ziet tot een meter of 3. Dit is een bril die ook geadviseerd wordt voor baliemedewerkers die zowel op hun computer moeten kijken als de mensen voor de balie scherp moeten zien. De standaard staat uiteraard dichterbij, maar is er wel goed scherp mee en ook de dirigent kan ik tegelijkertijd scherp zien. Ik heb gelukkig dus niet verschillende brillen nodig, met deze lukt het allemaal.
    Het enige was dat ik er in het begin wat misselijk van werd en het gevoel had dat alles om me heen bewoog als ik bewoog, maar dat ging na een paar dagen over.
     
  5. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Ik heb een beeldschermbril, zelfde idee als Nikin, voor mijn werk en gebruik hem ook voor het cellospelen.
    NB als je inderdaad echt een beeldschermbril voor je werk nodig hebt, heb je recht op vergoeding door je werkgever! (Arbowet)
     

Deel Deze Pagina