Muziekonderwijs België

Discussie in 'Cello' gestart door Brumz, 7 feb 2022.

  1. Brumz

    Brumz

    Lid geworden:
    7 feb 2022
    Berichten:
    1
    Hey medecellisten,

    Ik wil in september starten met de opleiding muziektherapie in Gent, een vereiste is echter kennis van een instrument op niveau middelbare graad muziekonderwijs. Zou iemand me kunnen vertellen wat dit in België precies inhoudt?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    In Vlaanderen heet een muziekschool b.m.w. "Muziekacademie". Je zou daar eens navraag kunnen doen. Wellicht hebben de Vlaamse leden van dit forum er ook een antwoord op.
     
  3. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Ik heb een kennis in België op deze conversatie geattendeerd wellicht reageert ze erop! Succes
     
  4. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Voor viool komt dat dacht ik overeen met niveau D in nederland ik neem aan dat het voor cello niet anders is. In praktijk heb je dan de "muziekschool" afgemaakt en ben je voldoende gevorderd om deel te nemen aan de toelatingsproeven voor het conservatorium. Best een redelijk niveau dus :).
     
  5. ie Bie

    ie Bie

    Lid geworden:
    26 nov 2018
    Berichten:
    232
    Hallo, beter laat dan nooit? Dank je @Huub Bogaerts voor het doorsturen. Omdat ik blijkbaar niet ingelogd was, zag ik het bericht niet...
    Niveau middelbare graad in België houdt in dat je 7 jaar instrument achter de rug hebt. 4 jaar 'lagere graad' (leeftijd 7-11 jaar) en 3 jaar 'middelbare graad' (leeftijd 12-14 jaar). Daarna volgen normaal nog 3 jaar 'hogere graad' (leeftijd 15-18 jaar). Dit heet intussen anders maar de indeling blijft ongeveer gelijk. Behalve dat je nu ook kan starten met premusiceren adv de Suzuki methode. Niet elke academie biedt echter deze methode aan.
    Hopelijk heb je hier nog iets aan.
     

Deel Deze Pagina