Muziektheorie

Discussie in 'Boeken en publicaties' gestart door veerlezwollexx, 1 mei 2023.

  1. veerlezwollexx

    veerlezwollexx

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    29
    Goedemiddag,

    Al enige poos ben ik op zoek naar een methode voor muziek theorie. Noten lezen in de tweede, derde, vierde positie etc. Mollen/kruizen, tempo…. Eigenlijk alles.

    Is er niet zoiets als een online cursus net als bijvoorbeeld met auto theorie. Dat je bepaalde online onderdelen af kunt ronden om te oefenen. Op YouTube kan ik alleen wat simpele filmpjes vinden.

    Groet Veerle
     
  2. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Dit lijken me onderwerpen die in een gewone celloles aan de orde zouden moeten komen? Zaken als toonladders, toonladders zondag open snaren, toonladders op een snaar... En dan natuurlijk in een heleboel verschillende toonsoorten...
     
  3. veerlezwollexx

    veerlezwollexx

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    29

    Dit komt ook zeker in mijn les naar voren. Echter mis ik toch een lesmethode met oefeningen. Een soort online cursus. Van het meepakken van theorie leer ik het ook, maar ik wil het in de vorm van huiswerk. Filmpjes kijken, oefeningen maken, overhoren etc. Hier zou toch studiemateriaal voor horen te bestaan?
     
  4. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    veerlezwollexx vindt dit leuk.
  5. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Ziet er uit als een hele goede en uitgebreide cursus, ik heb wel de indruk dat het heel erg vanuit de piano gedacht is. "The Black Keys (not the band!)/Identifying Notes on the Keyboard"
    Zijn er ook filmpjes waar dit soort theorie vanuit de cello behandeld wordt?
     
  6. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    447
    Zelf ben ik die helaas nog niet tegen gekomen (maar mogelijk bestaan ze wel). Ik heb gemerkt dat de piano vaak wordt gebruikt omdat het voor leerlingen zonder achtergrond van een instrument eenvoudiger te visualiseren is.
     
  7. veerlezwollexx

    veerlezwollexx

    Lid geworden:
    10 nov 2022
    Berichten:
    29

    Dit is inderdaad precies wat ik bedoel, overal is gedacht vanuit de piano. Het zou zo mooi zijn als dit er is specifiek voor cello. Ik had gedacht dat het er ook zou zijn, echter is het wellicht een gat in de markt om zoiets te ontwikkelen. Laat ik nou net lesmateriaal ontwikkelen, nu de kennis voor de cello nog ;)
     
  8. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Denk je aan Engelstalig of Nederlands, als taal waarin het lesmateriaal gemaakt moet zijn? Een print of filmpjes? Of eventueel in combinatie. Zal je een berichtje sturen...
     

Deel Deze Pagina