Na 10 jaar weer begonnen; gesloten viool

Discussie in 'Viool' gestart door Zsuzsi, 12 apr 2008.

  1. Zsuzsi

    Zsuzsi Zsuzsika

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    15
    Hallo,

    Ik zal me even voorstellen.. ik ben sinds gisteren lid van dit forum.
    Ik heb van mn 5e/6e tot mn 15e/16e op hoog niveau viool gespeeld, maar helaas gestopt na 10 jaar, omdat er 'belangrijkere dingen' in het leven waren op dat moment, dan oefenen..
    Sinds een paar maanden ben ik weer gepassioneerd bezig.
    Ik volg sinds maart weer ook lessen 1 keer in de 2 weken, om een beetje een stok achter de deur te hebben en om er zeker van te zijn dat ik mezelf geen verkeerde dingen aanleer.

    Inmiddels ben ik 25, en mijn viool heeft nu dus 10 jaar stilgelegen (los van die 3 a 4 keer dat ik het spontane maar niet serieuze idee had weer La Primavera van Vivaldi te spelen). Ik merk nu dat hij best 'gesloten' is geworden. Dat heeft mn lerares ook gezegd. Hij resoneert minder goed. Mn lerares zei dat het gewoon een kwestie is van veel spelen (vooral lange tonen en zuivere toonladders), om m weer 'open' te maken. Heeft iemand nog andere tips, hoe ik mijn viool weer mooier kan laten klinken? Bepaalde oefeningen, of onderhoud die ik kan uitvoeren?

    Nouja, een nieuw tijdperk is voor mij dus aangebroken: ik heb me nu helemaal gestort in mn muziek, en wil weer minstens op het niveau gaan spelen als toen ik 15 was.. hopelijk lukt dat nog, en ben ik niet inmiddels al te oud om mijn vioolspel te redden (soms raak ik zo gefrustreerd, als mijn spel zo vals klinkt als een beginner..).
    Graag zou ik nu Jazz en Klezmer gaan spelen, maar voor ik dat kan moet ik nog veel oefenen, denk ik. Ook heb ik een electrische viool aangeschaft (zie mijn onderwerp onder het 'electrische viool' forum).

    Leuk dat dit forum bestaat, ik vind het geweldig berichten en informatie te lezen van andere vioolspelers, en een plek te hebben waar ik vragen kan stellen!! Jullie zullen me nog vaker zien, hier!! :D

    Tot snel, groetjes
     
  2. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    Hallo Zsuzsi

    Het lijkt me geen kwaad kunnen om even met het instrument naar de vioolbouwer te stappen.
    Na 10 jaar stil liggen is het goed mogelijk dat e.e.a. weer even bijgesteld moet worden.
    Nieuwe snaren lijkt me een eerste vereiste maar kijk ook even of de kam er nog wel goed bijstaat: niet krom getrokken en nog haaks op het blad?
    Een bezoekje aan de expert zal vast niet veel gaan kosten en kan de nodige frustratie voorkomen.

    Groet A.
     
  3. Zsuzsi

    Zsuzsi Zsuzsika

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    15
    Dag Alabama,

    Nou, gelukkig heb ik dat al gedaan :D
    Mijn ouders hadden vroeger een goede band met de vioolbouwer waar mn viool vandaan komt (Matelski, Amsterdam), dus hij wist nog wie ik was en heeft mn viool even nagechecked, schoongemaakt en nieuwe snaren erop gezet. Ook heb ik bij een muziekwinkel een nieuwe stok gekocht, die best goed is, aangezien mijn oude stok-haren helemaal verharsd waren. Dus dat zit allemaal gelukkig weer goed! Daar kan het dus niet meer aan liggen.. waarschijnlijk gewoon een kwestie van het schatje weer een beetje opwarmen.. maar ik merk wel dat de resonantie weer een beetje terugkomt.. vooral als ik de A op de D-snaar speel, klinkt ie mooi.. maar dan moet ik het wel zuiver doen, en dat lukt me nog niet altijd ;-) (mn pink is zo stijf als een stokje...)

    Ik probeer nu elke dag te spelen.. moet mn streektechnieken ook weer bijwerken. Het evreist geduld, denk ik... en laat het nu zo zijn dat ik een heel ONgeduldig persoon ben ;) Ik verwacht natuurlijk van mezelf dat ik die vierjaargetijden er meteen weer foutloos uitknal.. haha.. maar ik ben wel realistisch en gedreven, dus hoop dat dat helpt!

    Maar thanks voor de tip, in ieder geval!! Leuk, dat mensen open staan om me door deze fase heen te helpen met tips! :D

    Groetjes!!
     
  4. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    Hallo Zsuzsi

    Als je nog inspiratie nodig hebt (?) zou ik op Youtube eens gaan zoeken op Perlman.
    (ook omdat je het over klezmer hebt)
    Ook zijn workshops zijn erg de moeite waard.

    Voor mij in elk geval wel een bron van inspiratie.
    Maar ik moet zelf daarbij wel goed in de gaten houden dat ik (nog) niet zo goed ben als hem ;-) [vreemd, ik krijg de emoco-smileys er niet in]

    Alabama
     
  5. Zsuzsi

    Zsuzsi Zsuzsika

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    15
    Hoi Alabama

    (de emoticons moeten zonder 'neus', dus zonder "-")

    Jaaah, ik heb al een beetje geyou-tubed, maar dan vooral voor zijn spel van de maintheme van Schindler's List.. Via Last.fm was ik gestuit op Janine Jansen die dat speelt, en heb meteen de bladmuziek gekocht bij Broekmans & van Poppel. daarop staat 'For Itzhak Perlman', dus meteen bekeken hoe hij het speelt..

    Geeft ie workshops? Wat leuk! Waar en wanneer? En zeker alleen voor de besten, en vast heel duur ;)
    Ik zat al te zoeken naar een leuke zomerworkshop in Amsterdam e.o. ofzo, want wil meer leren dan wat ik slechts in 1 half uurtje per twee weken op de muziekschool leer!!

    Maar thanks voor de inspiratie, kom maar op, ik sta overal open voor! Leuk leuk leuk!!

    Groeten!
     
  6. Zsuzsi

    Zsuzsi Zsuzsika

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    15
    Oh wacht, bedoelde je niet Itzhak, maar een andere Perlman??
     
  7. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    Ik bedoelde inderdaad Itzhak.
    En er zijn een paar workshop filmpjes van hem op youtube te vinden (ik bedoelde dus niet dat je een workshop van hem moest gaan volgen ofzo: de filmpjes zelf zijn al inspirerend genoeg).
    En ook een filmpje over zijn klezmerproject. Zoek maar eens op klezmer perlman
     
  8. Zsuzsi

    Zsuzsi Zsuzsika

    Lid geworden:
    11 apr 2008
    Berichten:
    15
    Gaaf! Thanx!!

    xxx
     

Deel Deze Pagina