allereerst wil ik iedereen natuurlijk een gezond en gelukkig nieuwjaar wensen. ik heb een vraagje over het spelen van de wat hogere tonen..... op dit moment weet ik goed de weg in de eerste en halve positie , nu probeer ik een muziekstuk in te studeren (schwarze Augen) jullie vast wel bekend en in de vierde maat moet de D gespeeld worden op de e snaar uiteraard en een paar maten verder ook nog de F de C daar kan ik nog net bij met m,n pink maar als ik de D wil pakken moet echt m,n hand verschuiven , kunnen jullie mij mischien uitleggen hoe ik nu het beste naar de tweede of wellicht derde positie moet gaan , ik heb al zitten zoeken op internet maar kan niet echt een antwoord vinden, alvast bedankt
m.a.w gaat de wijsvinger naar de C i.p.v. de B als je naar de tweede positie gaat? als de wijsvinger naar de D schuift zit je dan op de derde positie? (op de A snaar dus) alvast dank voor jullie reactie,s!
Je moet eerst zorgen dat je met de eerste vinger de A goed kunt spelen. Je schuift je hand in dezelfde houding naar je toe. Er zijn hele boeken om de derde positie te goed (!) leren spelen. Ik raad je ook aan om les te nemen, want ook de techniek van het positiewisselen (dat de wisseling soepel verloopt) is heel lastig om in je eentje te leren. Goed aanleren is makkelijker dan afleren . [website op verzoek verwijderd]
bedankt voor je reactie! ik heb les gehad maar daar niet mee doorgaan door tijdgebrek , ik oefen nog wel veel en wil weer les gaan nemen in de toekomst maar liep nu even tegen dit probleem aan. als iemand nog een viool leraar(es) weet in de omgeving van Harlingen houd ik mij aanbevolen!