Uit de inboedel van een ver familielid: oude viool. Ik heb er geen verstand van. Ik heb hem op marktplaats gezet en er reageren mensen waarvan ik weet dat ze wel eens voor 50 euro een viool op een rommelmarkt gekocht hebben en die een ton waard bleek te zijn... (dat zijn toch mensen die er verstand van hebben, lijkt me) Ik ben niet zo'n reistype en een taxateur in mijn woonomgeving (Doetinchem) kan ik niet vinden. Daarom de vraag hier: heb ik hier iets bijzonders in huis of is dit een van de vele imitaties?
Met deze foto's kun je weinig. Je moet het instrument wat meer close-up fotograferen, van alle kanten. En ook de krul , van meerdere kanten.
Als je wat zoekt op internet, vind je zó wat gegevens over Nicolaus Sawicki, dat kun je toch zelf ook? Ik vond zeer positieve beschrijvingen over zijn werk, maar ook dat zijn etiket nog al eens in vervalst, inferieur werk zit. Als ik naar jouw foto's kijk, en zeker naar de krul, dan lijkt me je viool geen èchte Sawicki, maar ja, wie zal het zeggen? Wat zeggen Frits en Chris?
Er zijn in de loop der jaren een drietal Sawick'is geveild bij Brompton's. De opbrengsten varieerden nogal. Zo bracht een viool gebouwd in 1841 nog €15566 op (2006) terwijl een ander instrument gebouwd in 1827 'slechts' €1920 opbracht (2012). Ik kan uit de afbeeldingen niet veel afleiden, behalve dan dat er een flinke scheur zit in het bovenblad ter hoogte van de zangbalk. Het achterblad lijkt een gedeeltelijke losse centrale lijmnaad te hebben, maar de reflectie bemoeilijkt een goede beoordeling. De krul (en sleutelkast) vind ik niet echt degelijk vakwerk uitstralen, zodat ik mijn twijfels heb of het gehele instrument echt is en dat het hier om een kopie gaat.
Ik snap nooit waarom men instrumenten voorziet van etiketten van verder ook niet zulke bekende bouwers. Of wordt daardoor juist de geloofwaardigheid groter? En trapt men er sneller in?