Nieuw album van David Garrett

Discussie in 'Beroemde solisten' gestart door Geert, 19 nov 2011.

  1. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Is David Garrett de Duitse Janine Jansen?
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    niet helemaal, Janine Jansen is een echte klassieke violiste die geen uistapjes maakt naar andere muziekstijlen

    David Garrett (David Bongartz) is ook klassiek geschoold maar tegenwoordig meer een popster (of der Stargeiger zoals de Duitsers hem noemen) en mikt met pop, cross-over en (licht) klassiek op het grote publiek.

    [media=youtube]20VKy-Dr8Lc[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  4. Henri Vieuxtemps

    Henri Vieuxtemps ♫ ♪

    Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Berichten:
    767
    David Garett heeft een tatoo op z'n rechterarm, zie deze video bij z'n snelheidsrecord na 6.18 en Janine Jansen heeft (nog?) geen tatoos voor zover bekend.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  5. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Bedankt, leuke filmpjes!! (leuke jongen...).
    Staat hij klassiek ook (nog) echt aan de top?
    (en is zijn Stradivarius bestand tegen alle rockmuziek....?)
     
  6. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ja zeker Marjet, klassiek ook een topper:
    [media=youtube]HnAQdkgwwS4[/media]

    maar tegenwoordig vooral veel cross-over en rock zoals hier met "Kashmir"van Led Zeppelin:
    [media=youtube]DRAVhYgoi9w[/media]&feature=related

    vergelijk ook eens het Led Zeppelin origineel:
    [media=youtube]hW_WLxseq0o[/media]&ob=av2n


    hij heeft o.a. een 1772 GB Guadagnini ... en die doet het gelukkig nog steeds prima na de beruchte val van de trap ... ook voor rockmuziek ;)

    In December 2007, Garrett fell after a performance and smashed his (1772) Guadagnini, which he had purchased four years earlier for US$1 million.

    Na wat googelen kwam ik er achter dat David momenteel ook op de ex. Adolf Busch Stradivarius 1716 speelt (te zien en te horen in het Mendelssohn stuk in het 1e filmpje hierboven)

    http://www.cozio.com/Instrument.aspx?id=1413

    http://www.bongartz-auktionen.de/exhibit-stradivari/index.html

    (laat Bongartz auktionen nu toevallig de zaak zijn van de vader van David (Bongartz) Garrett)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  7. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Zo, hij is inderdaad wel 'klassiek vaardig' !!! (ben jaloers op de lange lenige vingers.....). Wat een tempo!!!

    En dat Led Zeppelin....ik vind het hartstikke leuk dat-ie dat doet, heerlijk om zo op die viool te kunnen 'heisteren'....en buiten de gebaande vioolpaden te treden...!
    Mooi? Ik krijg niet helemaal het kippenvelgevoel zoals bij de Bachpartita van Janine Jansen, maar hij maakt er wel een leuk feest van!

    Ik meende inderdaad ooit's gelezen te hebben dat hij een Stradivarius bespeelt.
    Ben je zelf fan van Garrett? Of heb je andere favorieten?
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ja ik ben absoluut een fan van Garrett, ik heb alle CD's die zijn uitgebracht vanaf 2006. Vorige week heb ik in Duitsland de nieuwste CD "Legacy" gekocht.
    Vanochtend in de auto helemaal gedraaid, maar ... dan merk ik dat zo'n Beethoven concert me dan toch te taai is. Het is gebaseerd op een Kreisler opname uit 1936. Garrett speelt het softer dan Janine maar dit is niet het soort muziek waar ik graag naar luister.
    De Kreisler stukken staan er schitterend op. Maar het unieke van David Garrett zit voor mij in zijn cross-over repertoire.

    Voor de echte liefhebbers nog dit komische filmpje met een optreden van David Garrettzki:
    [media=youtube]x8bUSHVCcrU[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  9. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Leuk dat filmpje! Ik heb ook nog even naar de trailer van Legacy gekeken, maar ik begriip dat hij toch diep in zijn hart een echt klassiek violist is, maar zijn ´cross-over' gebruikt om een breder publiek aan te spreken?

    Hoe dan ook, hij is 'lekker bezig'.....goed voor het imago van de viool!!!

    (speel je zelf ook een beetje leuk viool...??)
     
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ik vermoed dat de volgende CD wel weer eens een rock CD zou kunnen worden omdat uit het tourschema is op te maken dat volgend jaar de "Rock Anthems Tour 2012" zal plaatsvinden.
    Overigens staat er ook een Recital Tour met werken van Kreisler en Beethoven op het programma, dat sluit dan weer aan op de laatste CD. Deze concerten vinden volgend jaar plaats Duitsland. In Nederland speelt Garrett helaas geen rol van betekenis.

    Ik speel zelf niet bijzonder goed viool maar het luisteren naar deze muziek stimuleert me om door te gaan. En het spelen van rock en cross-over moet inderdaad wel goed zijn voor het stoffige, klassieke imago van de viool ;) hoewel velen dat graag zo willen houden.

    Dan is deze maand zijn debuut album ook nog opnieuw uitgebracht.
    Hij nam in 1995 werken van Beethoven, Bach en Mozart op toen hij 14 jaar oud was.

    Fragmenten zijn te beluisteren op:
    http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/B0000256HN/028-5210882-0026135

    [​IMG]
     
  11. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Zo....dat is knap voor een 14-jarige!!!! Ik heb een paar fragmenten beluisterd. Maar dan snap ik eigenlijk ook wel waarom hij dat cross-over reperoire erbij is gaan doen...als je al zo jong de top kunt spelen...en er niet in wilt blijven hangen en uitdaging zoekt en je grenzen wilt blijven verkennen.

    Erg leuk om te lezen, ik zal hem nu zeker in de gaten blijven houden! Interessant wat hij misschien komend jaar gaat doen. Treedt hij nu niet (meer) buiten Duitsland op?
     
  12. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
  13. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Ha, Nederland past er niet eens tussen....sjonge. druk programma!!!!
     

Deel Deze Pagina