Nieuw lid

Discussie in 'Overig' gestart door Woudschim, 25 sep 2007.

  1. Woudschim

    Woudschim

    Lid geworden:
    25 sep 2007
    Berichten:
    2
    Hoi,

    Ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Patrick, geboren in oktober 1986,

    Ik speel gitaar sinds ik een jaar of 10/11 was, en ik heb iets meer dan anderhalf jaar geleden een electrische viool gekocht. Dit onding is inmiddels de deur uit, en ik heb een echte degelijke viool gekocht. Bij elkaar speel ik nu ongeveer een jaar viool, zonder les, ik kan ook geen noten lezen, maar het spelen gaat me goed af. De noten zijn zuiver (komt van pas, een goed gehoor na zoveel gitaarspelen) en het strijken gaat ook prima. Ik speel vooral traditionele Hongaarse en Scandinavische muziek, alsook experimentele folk.

    Naast viool en gitaar speel ik overigens ook nog draailier, nyckelharpa, fluit, darkbuka, dulcimer en verder kan ik op alles wat snaren heeft mijn weg uiteindelijk wel vinden.

    Ik speel gitaar in de folkmetalformatie Conorach (en af en toe wat stukjes viool)
    En de rest van mijn instrumenten in een experimentele folkband Fossegrim (gebaseerd op traditionele volksmuziek, maar gecombineerd met flink ge-experimenteer met interessante ritmes, maatsoorten, tempowisselingen, dissonante toonladders etc) en een solo project Woudschim, (opnames voor de tweede cd zijn in voortgang :) )

    Ik heb me hier aangemeld om uit te sluiten dat ik belangrijke kennis ga missen omdat ik zelf geen lessen volg, daar is een forum met andere muzikanten natuurlijk erg handig voor :)

    Groeten!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Dag Patrick, welkom op dit forum.
    Je hebt een indrukwekkende reeks instrumenten onder je beheer, waarvan het merendeel mij vreemd zijn. Uit je verhaal blijkt ook wel, dat je voornamelijk 'met je oren' speelt en dat is voor een viool van groot belang. Ik heb eens even ge-Googled om er achter te komen wat nu een “nyckelharpa” is (om te beginnen) en hoe die eruit ziet, want ik had er nog nooit van gehoord. En waarempel ik vond een paar plaatjes die mij een goede indruk gaven. Wat me het meest opviel was, dat er fretten op zitten en dat de kam maar een heel klein beetje een ronding heeft. In die zin hebben fretten een negatieve invloed op de zuiverheid, want de toon wordt daardoor bepaald, je kunt er niets meer aan doen.
    Wanneer ik het goed zie, zitten er vier ‘hoofdsnaren’ op en in die zin lijkt het wel wat op een viool. Ik weet alleen niet wat de stemming van die vier snaren is, mogelijk ook in kwinten? Alleen door de vrij vlakke kam zou het zo kunnen zijn, dat er altijd een stel snaren (sympathetische snaren) meegestreken worden. Opvallend ook dat de sympathetische snaren zo diep in de kam liggen, dienen ze gedempt te zijn? En dan een beetje een Barok-achtige strijkstok. Heel bijzonder dit instrument. Heb je een geluidsfragment, zodat we dat eens kunnen horen?


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    V.w.b. het vioolspel, zijn er in het verleden al vele reacties geweest over de beste aanpak. Globaal genomen komt het er op neer, dat de meeste leden er toch wel van overtuigd zijn, dat lessen nemen het enige juiste middel is om goed viool te leren spelen. Een belangrijk punt is, dat zonder les fouten worden aangeleerd, die later heel moeilijk weer zijn af te leren. Misschien dat er nog andere reacties komen op dit vlak?
    Afwachten maar. In ieder geval leuk dat je dit forum hebt 'ontdekt'.

    Frits
     
  3. Woudschim

    Woudschim

    Lid geworden:
    25 sep 2007
    Berichten:
    2
    De nyckelharpa staat in kwinten gestemd, dit kan zowel als een altviool of een gewone viool zijn, inderdaad worden de snaren ingedrukt door houtjes, maar je kunt deze weldegelijk met wat schroefwerk op een par herz fijnstemmen, net als een draailier.

    Je strijkt maar 4 snaren, de reden dat de kam platter is omdat je de harpa als een gitaar vasthebt, en je hebt daardoor minder bereik wat de hoek van de strijkstok betreft, vandaar dus de platte kam. Tussen de snaren die je kunt strijken zitten sympathetische snaren, meestal 12, chromatisch gestemd, deze trillen dan mee als je erop speelt, wat een ontzettend vol geluid geeft.

    Ik heb zelf geen nyckelharpa, maar mijn muzikale compagnon uit Fossegrim wel, en hij wordt gewoon afgewisseld, net zoals ik wel een draailier heb en hij niet, maar we toch allebei spelen.

    Het enige wat ik nog wil is een Hardingfele, een Noorse viool, rijk versierd en met sympathetische snaren onder de toets.

    hier is een geluidsfragment, al komt het natuurlijk nooit zo over als in het echt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  4. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Over les wilde ik ook beginnen.
    Inmiddels speel ik ook al wat instrumenten. Ik ben ooit op mijn negende begonnen met viool spelen, en heb 7 jaar les gehad. Nu heb ik geen vioolles meer, en speel ik ook niet meer zo veel. Ik doe het nog af en toe om straks ook op mijn eigen gebouwde viool te kunnen spelen. Nu speel ik al weer 3 jaar cello (met les).
    Toen ik viool speelde, ben ik ook elektrisch gitaar gaan spelen en heb ik 3 jaar les gehad. En door wat wisselingen in mijn band ga ik nu ook basgitaar spelen. En ook hiervoor ga ik les nemen, al zijn dat voorlopig maar 10 lessen.

    Ik denk dat jij ooit wel gitaarles hebt gehad, en als jij zegt dat je gehoor goed is, dan zal dat ook wel (gok ik uit je post). Dat is een groot voordeel bij leren viool spelen, maar viool is niet alleen maar zuiver spelen, om goed te kunnen spelen moet je ook verschillende technieken beheersen.

    Natuurlijk kan je met een redelijke muziekale achtergrond veel zelf uitzoeken, maar iets dat je verkeert aan leert, leer je heel moeilijk weer af. Om die reden zou ik je toch aanraden om les te nemen, al is het om gewoon wat tips te krijgen van iemand die er voor gestudeerd heeft. Bespreek met zo iemand wel je ambities, want in jouw geval hoef je niet per se noten te leren lezen.

    Gewoon een beetje de technieken leren (of in ieder geval alvast weten hoe het moet gaan worden) is voor mij de reden om die aantal basgitaar lessen te nemen. Een beetje ondersteuning, dan leer je dingen sneller dan dat je het helemaal zelf uit moet zoeken.
     
  5. Beethoven

    Beethoven Rob Penning †

    Lid geworden:
    31 dec 2006
    Berichten:
    398
    Hoi Patrick,

    Wat een vreselijk leuk instrument om te bespelen, had het ook nog nooit gezien of gehoord. Welkom op het forum trouwens, en ik zou zeker lessen gaan volgen als ik jou was. Heb wel meegemaakt dat een vriend van mij goed speelde maar onbewust een verkeerde houding had (aangenomen cq aangeleerd). Hij heeft daar uiteindelijk nekklachten van gekregen tot een leraar hem op de verkeerde houding wees. Ook houding is een belangrijk gegeven.

    Rob.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Met die link van YouTube zag ik, dat het niet echt fretten zijn zoals ik ze eerder noemde, maar kleine houten balkjes die, door met de vinger neerwaarts te drukken de klinkende snaren korter maken (drukken er vanonder tegenaan). Als ik het goed gezien heb is de ‘fret’ actief over alle snaren. Klopt dat?

    Het geluid valt me wat tegen en dat komt mede doordat er geen vibrato kan worden uitgevoerd, wat toch een expressiemiddel minder betekent ten opzichte van bijvoorbeeld de reguliere strijkinstrumenten met een gladde toets.

    Niettemin toch een interessant instrument! Je bent denk ik wel even bezig met stemmen :p
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Nu ben ik eigenlijk ook nog wel benieuwd of Patrick ook zijn weg kan vinden op een psalter. Daar heb ik ooit nog wel eens op 'gespeeld'. Dat 'spelen' betekent dan niet meer dan er een klank uit krijgen, want ik had toen net een paar maanden vioolles en kon net een strijkstok fatsoenlijk vasthouden. Maar goed, het ging en er kwam muziek uit. Ik vond het een raar instrument. Je hoefde je vingers nergens op te zetten, iedere gestemde snaar moest apart met de strijkstok worden aangestreken. Dat was voor mij een beetje saai want ik wilde ook de linkerhand gebruiken, zoals dat bij een viool ging. De vorm van het instrument was een gelijkbenige driehoek, zo'n 60-70 cm hoog (schat ik) met ergens in het centrum een soort klankgat. Je ziet ze tegenwoordig niet meer, maar ze zijn her en der nog wèl te koop!

    Iedere toon heeft zijn eigen snaar, de halve tonene liggen links de C-groot tonen rechts:

    [​IMG]

    Ik heb er ooit op gespeeld terwijl het instrument op de grond steunde, maar ik heb ook afbeeldingen gezien waar men staande het instrument horizontaal hield, alsof het een viool betreft. Voordeel kan zijn dat het strijken wat minder inspanning kost, nadeel het gewicht van het instrument.

    Frits
     

Deel Deze Pagina