Nieuw strijkorkest in Amersfoort

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door jis77, 30 okt 2016.

  1. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    In Amersfoort start in januari 2017 een nieuw strijkorkest voor amateurs,
    Amersfoort String Orchestra, onder leiding van Mieke Honingh.
    Repetities zijn op donderdagavonden, 1x per 2 weken.
    Er is nog plek, vooral voor violisten.
    Kijk voor meer info even op haar site of facebook: www.miekehoningh.nl

    www.facebook.com/amersfoortstringorchestra
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik lees op de site dat deelname laagdrempelig zal zijn. Loop je daarmee niet het gevaar dat het niveau erg laag wordt? Ik zou op z'n minst een jaar of vier les als eerste vereiste zien. En zelfs binnen die lesperiode zit vaak heel veel verschil: de een heeft aanleg en is al behoorlijk ver, de ander doorzettingsvermogen maar komt eigenlijk niet veel verder. Het hangt uiteraard af van wat het doel is van een dergelijk orkest.
    Daar ga ik niet over, maar het riep vragen bij mij op.
     
  3. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    We gaan het zien, Frits ;)
    Voor diegeen die interesse heeft verdere info via Mieke zou ik zeggen.
    Laagdrempelig kan natuurlijk ook nog van alles betekenen. Misschien krijgen de echte beginners wel een partij op maat;)
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Als je iedereen die er een toon uit kan strijken toelaat is het voor de gevorderden een kwestie van een paar keer aanzien en meedoen en dan haken die af. Dat gevaar zit er dan in. Maar zoals eerder al gezegd, dat moet Mieke allemaal zelf weten, alleen zou ik het zo nooit doen.
     
  5. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Frits, je weet helemaal niet hoe zij geinteresseerden selecteert verder. Laat dat over aan Mieke en de geinteresseerden kunnen na kennismaking vanzelf zien en horen of het voor hen leuk is. Ik ga iig een kijkje nemen, hoe het verder gaat zien we later wel ;)
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Nee, hoe zij dat doet weet ik niet maar uit de informatie van haar website staat te lezen dat het laagdrempelig is. Ik hoop dat ze een orkest kan opbouwen waar mee te 'werken' valt.
    Eerst een kijkje nemen lijkt me heel verstandig.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.139
    Homepage:
    Ik vind het een heel goed idee om volwassen beginners in een ensemble te lokken. In de praktijk zullen dit niet degenen zijn die 3 maanden les hebben gehad; in die zin moet je de kwalificatie 'beginners' ook niet zwart-wit opvatten. Het is misschien eerder tactisch gesteld om dan tenminste de lichtgevorderde over de drempel te krijgen.
    Met de goede keuze aan muziekstukken, aanpassingen hier en daar en een enthousiaste manier van leiden en stimuleren, kun je de strijkers zichzelf laten overtreffen.
    En dan nog; er zullen altijd wel strijkers weglopen. Wat je ook doet als leider. Misschien zijn dat degenen die met nog even flink oefenen terecht kunnen in een amateur symfinie orkest of een ander ensemble voor (meer)gevorderden.
    Het is dus in mijn ogen een goede zaak dat er aanbod op diverse niveaus ensemle is/komt per regio. Die van Amersfoort bijvoorbeeld.
    En: hoe eerder iemand over de drempel komt om samen te spelen, des te beter!
     
    jis77 vindt dit leuk.
  8. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Ik heb vandaag kennis gemaakt met Mieke en ga vanaf januari een kijkje nemen bij het orkest. Zij is specifiek nog op zoek naar violisten, wie speelt viool en wil er mee doen?
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  9. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    en ga je meedoen als violist of neem je je cello mee?
     
  10. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Met cello uiteraard ;)
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  11. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    De eerste repetitie van het Amersfoort String Orchestra zit erop en het was erg gezellig, met ongeveer 15 enthousiastelingen.
    We zijn nog op zoek naar een bassist en eerste violen. Wie doen er mee?

    Repetities zijn op donderdagavond 1x per 2 weken. De 26e gaan we weer lekker aan de slag.

    Hier nogmaals de link naar de fb pagina:

    http://www.facebook.com/amersfoortstringorchestra
     
    Marcelita vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina