Nieuwe kam?

Discussie in 'Viool' gestart door Deanone, 27 okt 2016.

  1. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik heb enkele jaren terug de viool van mijn toenmalige viooljuf over genomem. Al die tijd heb ik moeite om de A en E -snaar samen te strijken. Dat is lastig met stemmem en lastig met dubbelgrepen.
    Mijn huidige viooljuf is van mening dat ik er beter een vioolbouwer naar laat kijken dan eindeloos te blijven oefenen op het strijken van A en E-snaar samen.
    Zij zei; Misschien kan de vioolbouwer iets aan de kam doen zodat het je wel lukt.
    Maar ik denk dat een nieuwe kam dan eerder nodig is. Klopt dat?
    Kun je op een nieuwe kam snijden wachten? Of ben ik mijn viool een paar dagen kwijt?
    Is daar elke vioolbouwer goed in? Of is er een vioolbouwer die dat juist supergoed kan?
    Wat kost een nieuwe kam snijden? Ik dacht eens gelezen te hebben, rond de 60,-?
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Anouschka,

    De twee snaren liggen naast elkaar, een nieuwe kam brengt denk ik geen oplossing.

    Zelf denk ik eerder (back to basic) dat je gewoon heel veel moet oefenen op dubbelstreken en de beheersing van je streken. Niet makkelijk!

    Een vlakkere of juist rondere kam brengt geen uitkomst!



    Remi
     
    zapling vindt dit leuk.
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Waarom niet?
     
  4. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik ben niet thuis. Kan het nu niet laten zien. Maar de kromming is van A naar E sterk. Misschien dat het iets vlakker kan?
    Bij de viool van mijn dochter (was eerst de mijne) strijk ik ze zo samen aan. Heb ik geen moeite mee.
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.541
    Als de kromming minder wordt, dan raak je met spelen op de A misschien de E weer te snel aan.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Kun je duidelijker aangeven wat hier het probleem is? Want ook al zou de E lager liggen dan standaard, dan nóg moet het mogelijk zijn om beide snaren tegelijk aan te strijken. Anders wordt het wanneer de A te laag ligt, want dan is de kans groot dat je ook de D meeneemt.
    Ik vermoed dat hier iets anders aan de hand is. En om daar achter te komen moet je óf meer informatie leveren óf er mee naar de vioolbouwer. Als het meezit hoeft er geen nieuwe kam op te worden gesneden.
    Ja, dat lijkt mij ook het beste. Wat het euvel ook is, je kunt het niet zelf oplossen, tenzij het puur een kwestie is van streektechniek, maar dat sluit ik uit omdat het je wel lukt op de andere viool.

    Misschien zijn er vioolbouwers die de slogan 'klaar terwijl u wacht' hanteren, maar ik werk daar liever in alle rust aan, omdat het heel secuur werk is. Dat doe je niet in 10 minuten!

    Daar zou iedere vioolbouwer goed in moeten zijn. Het zijn veel voorkomende reparaties.
    Ik zou geen vioolbouwer weten die bekend is om zijn/haar uitspringende kunde een kam pas te snijden.

    Het passnijden kost ongeveer €45 - €75 . Verder hangt het er van af of er een MiloStamm kam op komt of een Aubert #7 de zogeheten 'vioolbouwerskam' of een eenvoudige Teller. Een Aubert #7 kost ongeveer €15,=
    Dus de prijsindicatie €60,= klopt redelijk goed. Maar de prijzen kunnen variëren.

    In jouw geval zou de inkeping voor de E in het kielhoutje wel eens te laag kunnen liggen.
    Maar dat is een gok, want die informatie heb je niet gegeven.
     
  7. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Iedereen erg bedankt voor de info. Ik kom zondagavond thuis. Maandag probeer ik een foto hier te plaatsen. Maar ik zal toch eens langs de vioolbouwer moeten. Baal nu dat ik dat vorige week niet gedaan heb. Omdat ik nu toch een week niet kan oefenen. Maar goed, dat is achteraf gepraat.
    Ik heb op mijn telefoon wel foto's van mezelf met mijn viool. Maar daar is de kam en zijn kromming niet goed te zien.

    Frits, als jij een kam moet adviseren, waar baseer je je advies op?
    Of is de goedkoopste kam goed genoeg?
    Hoe het met het kielhoutje zit weet ik niet. Nooit bij stil gestaan dat het daar aan kan liggen.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    In de meeste gevallen volstaat een Aubert #7 (vioolbouwerskam).
    Een kam naar Milo Stamm of een 'Aubert De Luxe' plaats ik op de betere instrumenten maar weer niet op de kleinere maten violen.
    De goedkopere kammen zijn bij het pas snijden ook lastiger te bewerken: het hout is soms wat draaierig en dat snijdt niet lekker. Daaraan merk je dan toch kwaliteitsverschil.
     
    Deanone vindt dit leuk.
  9. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Dank je wel Frits. Dan ben ik een beetje voorbereid, mocht er een nieuwe kam op moeten.
    Vanuit vakantie kan ik onderstaande foto plaatsen. Maar wat de kam betreft zullen jullie daar niet veel aan hebben. Maar dan weet ik meteen hoe ik een foto geplaatst krijg hier ;).
     
  10. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Anouschka alias Deano (bew.).jpg
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  11. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ha, zien we daar jou vioolspelen?! Nu nog de klank erbij!;)
     
    Deanone vindt dit leuk.
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Wat een ongelofelijk hoog kinstuk!
     
    Deanone vindt dit leuk.
  13. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik heb een lange nek! :D
    Binnenkort vanuit vioolles een workshop bij een ceasartherapeute. Wie weet is mijn nek iets gekrompen en mag de kinsteun zakken? :)
     
  14. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ja dat ben ik en ik kijk altijd ongelooflijk lelijk.
    Het is hier off-topic als ik meer foto's ga posten. Dat doe ik dus maar niet. :p
     
    zapling vindt dit leuk.
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Kan dat met dezelfde kinsteun?
    Wat is dat eigenlijk voor type?
    Vrij in de handel of speciaal laten maken?
     
  16. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.541
    Graag meer fotootjes, die kam kan me geen lor schelen, die hoef ik niet te zien.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 okt 2016
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    O daar ben ik ook zo goed in, misschien zelfs nog beter:eek: Zulke foto's van mij klik ik snel door :oops:
     
  18. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik heb 'm gekocht bij Pot & van Dalen.
    Maandag weet ik te vertellen welk merk het is ;)
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    SVP geen misverstanden: als ik zo op de foto zou staa als jij, had ik die wel durven plaatsen!!!
     
    Deanone vindt dit leuk.
  20. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Misschien stel ik me het een beetje te eenvoudig voor met het aanstrijken van twee snaren te gelijkertijd maar op de viool zou het kunnen gaan om G–D, D-A, A-E. of heb ik het nou verkeerd?

    G-A is een triple omdat de D er tussen zit dus drie snaren tegelijkertijd evenals D-A-E.

    Vijf-snarig gaan we maar niet op in.

    Zie plaatje
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina