Nieuwe kam

Discussie in 'Viool' gestart door Muzirene, 2 jun 2020.

  1. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Hoe weet je wanneer je viool toe is aan een nieuwe kam?

    Toen ik mijn viool kreeg, werd er gezegd dat een nieuwe kam welkom zou zijn, maar daar had ik geen geld voor en het kon nog wel een poos. Dat is nu vier of vijf jaar geleden.

    Ik vraag me af wanneer het toch echt nodig is. Merk je dan iets aan het spelen? Of aan het geluid?
    Ik ben benieuwd of dat zo is, want ik merk inderdaad wel dingen als ik mijn viool vergelijk met die van Femke bijvoorbeeld. Maar het is ook gewoon een heel andere viool hè, dus dat kan het ook gewoon zijn.

    Dank voor de reacties!

    Groetjes, Irene
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Als een kam destijds vakkundig is gesneden van goed materiaal, "Recht van lijf en leden" is, de voetjes goed aansluiten op het blad en de goede hoogte en ronding heeft en bovendien niet ergens is ingezakt, hoeft hij in principe niet worden vervangen.
     
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Kijk, en daarom stel ik mijn vraag: Ik weet niet of hij destijds vakkundig is gesneden, dat is al lang geleden, was ik niet bij (misschien was ik nog niet eens geboren). Ik kan ook niet zien als leek of hij is gemaakt van goed materiaal. Ik weet ook niet of hij de goede hoogte en ronding heeft, hij is vrij laag namelijk, het zou misschien beter kunnen, maar dat weet ik niet, misschien is het bij deze viool wel goed) en ik heb geen idee hoe ik kan zien of hij ergens is ingezakt.

    Ik zie wel dat hij bij de G-snaar iets scheef is. dat stukje hout bij de uitsnijding (ik hoop dat je snapt wat ik bedoel) zit niet meer netje in 1 lijn met de rest van de kam, maar komt een fractie richting het staartstuk. Dat voel ik met mijn vingertop.
    De kam is al een keer recht gemaakt, vier jaar geleden. De vioolbouwer had hem verwarmd om dat te doen.
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Irene, gewoon een nieuwe kam laten plaatsen als ik jou was. Ik denk dat je rond de 40 euro kwijt zult zijn.
    Je kunt waarschijnlijk dit jaar toch niet met vakantie i.v.m. de Corona, dus dan moet er toch wel een nieuw kammetje vanaf kunnen zou ik zeggen.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    40 euro voor een nieuwe kam is nogal optimistisch gedacht!
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Nee, daar doen we het niet voor! ;)
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Kun je er een goede scherpe foto van maken? Dat zou het er over 'praten' vergemakkelijken.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wie zijn we? Heb je sinds kort een compagnon?
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Hetzelfde als bij Bert Boon! Zou je moeten herkennen.
     
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik ben een optimist.
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  11. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik heb mijn best gedaan goede foto's te maken van voorkant, achterkant en de zijkanten. Kunnen jullie hier iets uit opmaken?
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • kam2.jpg
      kam2.jpg
      Bestandsgrootte:
      619,5 KB
      Weergaven:
      22
    • kam3.jpg
      kam3.jpg
      Bestandsgrootte:
      735,1 KB
      Weergaven:
      21
    • kam4.jpg
      kam4.jpg
      Bestandsgrootte:
      681,1 KB
      Weergaven:
      22
    • kam4a.jpg
      kam4a.jpg
      Bestandsgrootte:
      632,8 KB
      Weergaven:
      19
  12. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Maar je hebt gelijk: geen vakantieplannen. En mijn viool speelt gewoon niet lekker. Daar wil ik iets aan doen. Vooral omdat het niet helemaal alleen aan mijn speelkunsten ligt blijkbaar, want Femke merkt het ook als ze op mijn viool speelt (en zij speelt stukken beter!).
    Ik merk ook dat de snaren laag liggen en bij het kielhoutje is nauwelijks/geen (bij de D krijg je er geen haar onder) ruimte onder de snaren. En ze liggen volgens Femke ver uit elkaar, kwinten pakken is lastig. Dus misschien is een totale onderhoudsbeurt wel een goed idee...
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Mooie scherpe foto's Irene! :thumbsup:

    Dat perkament stukje voor de Pirastro Gold (?) doet niet zo veel meer. Dat komt omdat de inkeping voor de E-snaar te diep is. Dan kun je er wel een stukje perkament op aanbrengen maar die inkeping blijft.

    Wat mij opvalt bij foto4 is dat de kam aan staartstukzijde niet haaks staat ten opzichte van het bovenblad. De kam staat wél haaks aan de toetszijde. Dat kan het gevolg zijn van het weer recht maken onder warmte. Het kan ook zijn dat de kam zich weer aan het scheef zetten is.

    Hoe komt het dat de A-snaar (omwikkeling) zo ver naar de kam is opgespannen?

    Wat is de lengte van het snaargedeelte tussen kam en staartstuk (A-, D- en G-snaar). Zou ongeveer 55 mm moeten zijn, maar lijkt me veel minder.
    Het kan ook zijn dat er een staartstuk op zit die te groot is. Is het een Wittner? Voor 4/4?

    Wat is de onderlinge afstand van de snaren op de kam? Lijken me inderdaad wat ver uitelkaar te liggen.

    Of de snaren te dicht op de toets liggen kan ik adh van de foto's niet afleiden. Indien te laag, dan is een andere kam nodig.

    De kam heeft in de loop der tijden nogal wat stof zitten/liggen vangen. Een kwastje er over zou helpen. :)
     
  14. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Bij de A zit inderdaad een fijnstemmer. Vind ik handig. Ik weet dat jij er niet kapot van bent, maar zo kan ik heel makkelijk heel precies stemmen in het orkest.

    Bij de D en G snaar 55 mm.

    Ik denk zelf dat de kam weer krom aan het zetten is.

    En ik zal de kam even poetsen meneer vioolbouwer... :oops:
     
  15. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Mevrouw Irene is niet erg netjes op haar viool. Zelfs onder de kam is het stoffig. Zelf maak ik mijn vioolkam iedere dag schoon. Ik heb er een speciaal klein kwastje voor aangeschaft. Veel stof op de kam kan zelfs het geluid aantasten. Dan krijg je het zogenaamde stofkam effect.
     
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Oh ik wil ook zo'n klein kwastje. Dan ga ik iedere dag mijn viool mooi maken....
     
    Tobias vindt dit leuk.
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    "Over ons" (About Us) is een geaccepteerde website titel bij het voorstellen van een bedrijf.
    Op een discussieforum is dat m.i. anders: ik kan me daarover een vinnige opmerking van Oosterhofs' zijde aan mijn adres herinneren, vandaar: spreek gewoon voor jezelf als je dat ook van anderen verwacht!

    De kamgroeven van de A en met name de E zijn wat diep. bij voldoende hoogte kan de curve iets worden aangepast. Bij de E snaar wellicht ebbenhout V inzetten groef opnieuw vijlen en nieuw perkament (nog liever oud trommelvel) oplijmen. Kam dan iets recht laten zetten. Als dat allemaal niet mogelijhk is: nieuwe kam.

    Twee losse fijnstemmers aan een houten snarenhouder mag best (méér niet natuurlijk) met name voor een stalen A, hoewel dat hier niet het geval is.
     
  18. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Dank je Bert, voor jouw reactie. Duideljjk dat mijn viool in ieder geval naar de vioolbouwer moet.
    Ik heb hem dus even gebeld en kan hem volgende week dinsdag brengen. Woensdag hopelijk weer klaar. Oww, 1 nacht zonder viool!!!
     
  19. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Is dit niet wat overdreven, het is Uw man niet mevrouw Irene.
     
  20. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Die kan niet zo mooi zingen... :(
     

Deel Deze Pagina