Nieuwe Snaren Er op!!

Discussie in 'Viool' gestart door Hans53, 5 sep 2017.

  1. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Van Marcelita had ik een link gekregen van een muziekinstrumenten

    winkel in Zwaag [ Hoorn ], "Instruments - Online"

    Zij hebben een webwinkel en een gewone winkel aldaar. Wat een enorme winkel trouwens

    met wel ongeveer 4000 gitaren op voorraad !!

    Ik heb verder lang niet alles kunnen bekijken, was erg druk aldaar.

    Bij het zelf zoeken naar nieuwe snaren op internet werd ik knettergek van de hoeveelheid

    waaruit te kiezen valt en ik wist ook zeker dat als ik die vraag hier zou stellen,

    dat de keuze voor mij nog niet veel makkelijker zou worden :p:p

    Ik had hun eerst even een mail gestuurd met de vraag of zij ze er ook voor de eerste keer op wilde zetten.

    Dat wilde zij graag doen, dus vanmorgen er heen geweest en samen met de eigenaar

    gekozen voor een "middenklasser" snaren set , de Pirastro Tonica.

    Hij heeft ze er netjes voor mij opgezet samen met één fijnstemmer die Geert

    mij had toegestuurd. [ de andere fijnstemmers van Tobias kwamen vanmiddag, dus

    die komen er de volgende keer op ;)]

    Die man heeft ze uiteraard netjes gestemd [ met een elektronisch stemapp. ]

    Nu komt waarschijnlijk morgen mijn nieuwe strijkstok binnen en dan hebben binnen

    no time alle gevestigde violisten en violistes geen werk meer [​IMG] [​IMG]

    ---
     
    Deanone vindt dit leuk.
  2. ria

    ria

    Lid geworden:
    21 okt 2011
    Berichten:
    481
    Ik ben benieuwd hoe je viool er nu uitziet. Foto's???
    Heb je ook nog laten nakijken of de kam en de stapel in orde waren?
    En je hebt waarschijnlijk ook een schoudersteun nodig als je gaat beginnen. Spannend allemaal, vind je niet.
    Ik kan me nog heel goed mijn eerste lessen herinneren ook al is dat meer dan 50 jaar geleden.
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Liever niet meer dan 2 fijnstemmers erop, de E en hooguit ook nog de A. Ze zijn sowieso slecht voor het geluid en de snaarlengte klopt niet meer. Kunstofsnaren zijn prima te stemmen met knoppen. Alleen zijn de A en de E wat lastig te bereiken op de krul en dan zijn twee fijnstemmers handig.
    Wil je 4 fijnstemmers, dan moet je een Wittner nemen met 4 geïntegreerde fijnstemmers.
     
  4. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    @ Ria----ik zal morgen even een foto maken van hoe hij

    er nu bij ligt :cool:

    @ Geert---- bedankt voor de tip. zal ik onthouden!

    ---
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Heb je die link werkelijk van Marcelita gekregen?
    Kan het me haast niet voorstellen dat ze je naar zo'n winkel stuurt die alles verkoopt waar geluid uit komt.
    Die hebben totaal geen verstand van strijkinstrumenten. En van vioolsnaren al helemaal niet.
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik heb echt die link gestuurd. Alleen heb ik er geloof ik nog wel bijgezet dat ik een vioolbouwer zou prefereren.
    Maar goed, een winkel met alles waar geluid uit komt, is helemaal geen straf om te bezoeken! Er zijn best nuttige dingen te vinden en snaren kun je er ook gerust kopen. Het zijn dezelfde snaren die ook vioolbouwers verkopen. En als ze die ook voor hem op de viool zetten, hoeft het echt geen prutswerk te zijn. En nu hij een keer gezien heeft hoe je snaren vervangt, zo het zomaar kunnen zijn dat hij het de volgende keer zelf eens probeert. Dan koopt hij weer snaren bij een (online) winkel die wellicht ook vanalles verkoopt waar geluid uit komt, maar weet hij door de verhalen van ons hier welk merk aardig is om eens te proberen.
     
    Hans53 vindt dit leuk.
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Pirastro Tonica vind ik prima snaren hoor! Doen we bij het leerorkest ook en de violen gaan er echt zelfs beter door klinken. En ze zijn niet duur, is ook niet onbelangrijk.

    Leuk Hans! En, is je stok er al? Ben benieuwd hoe je viool klinkt, of je daar ook blij van wordt....
     
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hans laat het van je afglijden, het is het niet waard om boos op te worden.
    En laat vooral je plezier in je 'nieuwe' viool niet afnemen.

    Goed van je dat je de snaren erop hebt laten zetten.
    En is je stok eral?
    Zou mij voor kunnen stellen dat je haast niet kunt wachten om je viool uit te proberen.
    Hoe is het verder met de schoonmaak gegaan?
     
    Hans53 vindt dit leuk.
  9. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    Bedankt voor je lieve reactie!!

    Ik word echt niet boos hierom hoor, maar ....sorry...ik laat niet alles zomaar

    van mij afglijden. Als iemand probeert mijn humeur te verpesten en volgens

    mij zal ik beslist niet de enige zijn hier op het forum, zeg ik daar gewoon iets van.

    Ik ben geen snotneus als hij dat soms denkt en zelfs tegen een "snotneus" gedraag

    je je nog beter vind ik.:rolleyes::rolleyes:

    Mijn stok komt als het goed is vandaag binnen en dan kan ik PROBEREN een klein

    beetje geluid te laten klinken :D

    De schoonmaak is naar mijn mening goed gegaan, hij ziet er [ in mijn ogen ]

    erg mooi uit...geleefd maar mooi :p

    ---
     
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Je hoeft toch geen verstand van strijkinstrumenten te hebben om een setje snaren te verkopen? En muziekwinkel verkoopt ook gitaren en daar hebben ze vaak ook geen verstand van, gitaristen zitten daar niet mee.
     
    Hans53 vindt dit leuk.
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Als je precies weet wat je wilt hebben zal dat wel goed gaan.
    Neen, waar ik meer bedenkingen bij heb is het erop spannen. En als Hans dan ook nog meekijkt, leert hij iets verkeerds. Ze vertellen hem er ook vast niet bij hoe een snaar op een bepaalde afstand van de wang van de sleutelkast moet worden opgespannen. Of dat je een beetje grafiet moet aanbrengen op de kerven van het kielhoutje. Of dat de lengte van zijn lus voor het staartstuk te kort of te lang is. Weet die jongen veel?
     
    Geert vindt dit leuk.
  12. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Ow, Afstand tot wang sleutelkast kijk ik eigenlijk ook nooit naar. Tenzij de boel helemaal klemloopt. En de lengte van de lus kan je (meestal) ook niet bijstellen als de de snaren één voor één vervangt. Wel belangrijk vind ik dat de kam weer goed staat.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2017
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Maar dat kan iemand die nog niet zo veel van de viool afweet, niet beoordelen. En dus moet je afgaan op de kennis en kunde van de gene die de snaren er op spant. Ik hoop dat ze Hans dan ook verteld hebben dat de hartlijn door de kam in het verlengde dient te staan met de beide f-kerven in de f-gaten. Mochten ze dat niet hebben verteld, dan weet hij het dan nu.
     
  14. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Je bent toch ook op het forum om van anderen informatie te vergaren over de dingen die je interesseren? Dus heeft @Oosterhof Vioolbouw weer wat verteld hoe de kam dient te staan.
    Alleen is er nu het verzoek wat positiever te zijn en de mensen hier niet als domme snotneuzen te behandelen.
    Met de juiste toon groeit je professionaliteit.;)
     
  15. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Rustig joh allemaal. Pak NU je viool of cello en ga strijken. Weg hier, even rustig worden allemaal!

     
    Marcelita vindt dit leuk.
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Haha, je kunt duidelijk horen dat die man er nieuwe cellosnaren op heeft laten zetten!
     
  17. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Het is de toon die de muziek maakt ;)
     
    Marcelita vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina