nieuwe soort snaren

Discussie in 'Viool' gestart door dezwerver, 28 aug 2008.

  1. dezwerver

    dezwerver

    Lid geworden:
    23 apr 2008
    Berichten:
    8
    welke soort snaren zijn het beste voor het spelen van ierse volksmuziek
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het lijkt me niet dat het soort muziek wat op het instrument wordt gespeeld bepalend is voor het type snaren.
    Ik zou meer gericht zijn op welke snaren het beste passen bij het instrument.
    Wanneer die keuze optimaal is, zal mijns inziens iedere muziek volledig tot zijn recht komen.


    Frits
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Veel Ierse muzikanten hebben staalsnaren op hun viool gemonteerd. Populaire merken zijn:
    Thomastik Spirocore, Thomastik Superflexible, Thomastik Praezisions, Pirastro Chromcor, Pirastro Ultra-Sensitive, Prim en d'Addario Helicore.
    De meeste van deze snaren klinken vrij hard, zodat je goed over het kroeglawaai heen komt. Staalsnaren spreken direct aan en dat komt van pas in het vaak zeer snel gespeelde Jig, Reels en Hornpipes repertoire van de Ierse (en Schotse) muziek. Staalsnaren blijven tevens lekker lang op stemming in de vochtige bierwalm van de festivaltenten.
    Het gaat bij deze muziek niet a priori om een heldere, ronde toon en klank, maar om een scherpe, ritmische luide dansmuziek, vandaar.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Bert heeft een heel andere opvatting over dit soort muziek dan ik, zo blijkt.

    Nu is het natuurlijk ook zo dat deze artiesten eigenlijk niet op violen spelen maar op ‘fiddles’, en dan maakt de klank opeens veel minder uit. Er schijnt nogal wat verschil te zitten tussen een fiddle en een viool. De eerste zou minderwaardig zijn t.o.v. de viool. Wanneer men dan op zo’n instrument in kroegen speelt waar –zoals Bert dat noemt- de “bierwalm” je tegemoet komt, maakt het inderdaad ook niet meer uit hoe de klank is, maar gaat het er om dat er klank is.
    Daarbij met weinig echt serieus luisterend publiek al of niet beneveld door ethanol, zal het niemand uitmaken wat voor snaren erop zitten. Ik zou in zo’n geval mijn toevlucht nemen tot een E-viool, die met een goede versterker op ieder gewenst volume kan worden ingesteld.

    Maar, ik heb toch ook heel mooi klinkende instrumenten gehoord en dan geen fiddles maar violen, waarmee zelfs C&W-muziek ten gehore werd gebracht. Dat is dan niet in een kroeg, maar in een gehoorzaal of kleine concertzaal. (Alison Krauss bijvoorbeeld).


    Frits
     
  5. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Of je neemt een Stradivarius en laat Joshua Bell samen met Edgar Meyer eens lekker losgaan op wat bluegrass muziek. Niet allen de fiddle maar ook de viool is erg geschikt om andere dan alleen klassieke muziek op te spelen.
    Wat het precieze verschil tussen een viool en een fiddle is weet ik (nog) niet.

    Het doet me denken aan het verhaal over een straatmuzikant die zo’n fraai geluid uit zijn viool kreeg. Straatmuzikant, zwerver, Amerika ik weet niet precies meer waar ik het gelezen heb maar hij bleek op een echte Stradivarius te spelen.

    Neem dan nog het fenomeen van de Zigeuners, ze kunnen vaak geen noot lezen, krijgen c.a. 3 uur na hun geboorte een viool (of wat er voor mag doorgaan) onder hun kin en nog voor de eerste poepluier verwisseld is mogen de kleintje beginnen met spelen.
    Dat laatste is natuurlijk een geintje maar ze beginnen wel heel vroeg met hun vioolspel.

    Zelf heb ik een aantal jaren geleden een groep zigeuners in Zuid-Frankrijk mogen zien optreden op een plaatselijke markt en ik kan jullie garanderen dat ik heb genoten, genoten van de muziek, het spel, de techniek en de passie waarmee ze speelden.

    Voor mij is de viool niet allen geschikt voor klassiek maar moeten we ook leren dat zij geschikt is voor meerdere soorten muziek, en nu niet direct alleen aan Vanessa Mae denken of aan Bond the band.

    Even eens stukje bluegrass:
    http://www.imeem.com/hahainyourface/music/ZKc4_9lR/joshua_bell_death_by_triple_fiddle/
    of
    http://www.sonymusic.com/clips/selection/30/060864/060864_01_09_30.wav
    en dan nog even een viool dude:
    http://video.google.nl/videosearch?hl=nl&q=vanessa%20mae&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wv#q=violin%20dude&hl=nl
    of een robot die viool speelt
    http://video.google.nl/videosearch?hl=nl&q=violin%20robot&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wv#
    of we gaan op de Schotse tour:
    http://video.google.nl/videosearch?hl=nl&q=violin%20robot&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wv#q=scottish%20violin&hl=nl
    Nog een stukje Noordelijker, de hardanger:
    http://video.google.nl/videosearch?hl=nl&q=violin%20robot&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wv#q=hardanger&hl=nl
    Een bezoekje aan Turkije, de viool als begeleidend instrument:
    http://video.google.nl/videosearch?hl=nl&q=violin%20robot&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wv#q=turkish%20violin&hl=nl
    Geven we ook nog de zigeuners een kans:
    http://video.google.nl/videosearch?hl=nl&q=violin%20robot&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wv#q=gipsy%20violin&hl=nl
    en omdat ik het gewoon niet kan laten en telkens weer toch vol bewondering blijf genieten van niemand minder dan de oude Heifetz:
    http://video.google.nl/videosearch?hl=nl&q=violin%20robot&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wv#q=hora%20stacatto&hl=nl

    Remi
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Er is geen wezenlijk verschil tussen een viool en een "fiddle"; het gaat om precies hetzelfde instrument. Ik ben een flink aantal "fiddlers" tegengekomen die op heel behoorlijke instrumenten speelden. De wijze waarop er op gespeeld wordt verschilt per muzieksoort en door snaarkeuze valt een en ander te accentueren. Ik schat de bierwalm van de kroeg overigens ook niet "lager" in dan de port van de concertzaalfoyer. Smaken verschillen, ook op het gebied van vioolspel.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het cruciale woord is hier ‘wezenlijk’, want twee door een tussenschot met elkaar verbonden broodplanken in de vorm van een viool, is wezenlijk niet anders dan de vorm een viool.
    Toch zullen er aan een ‘fiddle’ lagere eisen gesteld worden dan aan een viool. Dat er artiesten zijn die op een respectabel instrument spelen is niet representatief voor het gehele genre.
    Natuurlijk is het mogelijk op een GdG (Guarneri del Gesu) Ierse muziek te spelen, maar nodig is het niet. Dit soort muziek leent zich meer voor achtergrondmuziek dan dat een ieder muisstil zit te luisteren. Je kunt er rustig bij blijven converseren onder het genot van de nodige drank.

    Speelt iemand een vioolconcert van Paganini, zal dat niet op een fiddle gedaan worden. Ook zal de alcohol niet vloeien tijdens de uitvoering maar pas daarna, hetgeen bij volksmuziek geheel juist wel het geval is.

    Of de concentratie van de ethanoldamp in de foyer even hoog is als die van de kroegruimte durf ik te betwijfelen, want ook Ieren lusten wel een stevige slok.
    In de foyer is bovendien lang niet alles te krijgen en houdt het vaak op met koffie en sherry, naast de nodige alcoholvrije sapjes.

    Frits
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Beste Frits, er IS geen verschil; het instrument van de Ierse muzikant is gewoon een viool, tenminste wanneer het een violist betreft. De een stelt hogere eisen aan een instrument dan de ander, dat geldt voor ELK vioolgenre, ook voor het klassieke repertoire. Muisstil luisteren staat niet persé op een hoger plan dan op een andere wijze van muziek genieten; wie dat veronderstelt kan gemakkelijk verstrikt raken in cultuurchauvinisme.
     
  9. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Enigste verschil met een fiddle is dat de kam anders gesneden wordt zodat gemakkelijker zeer snel gestreken kan worden. Verder is het gewoon een viool...
     
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Wikipedia geraadpleegd

    http://en.wikipedia.org/wiki/Fiddle

    The term fiddle refers to a violin; it is a colloquial term for the instrument used by players in all genres, including classical music. Fiddle playing, or fiddling, is a style of music.

    remi
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Een wat vlakkere curve in de kam komt hier en daar in sommige volksmuziekstijlen voor maar is m.i. bijna nergens algemeen.
     
  12. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    is het een Brabantse verbastering dat een viool ook regelmatig een fiedel wordt genoemd, of komt dat overal voor? ;)

    Of is dat gewoon een plaagstootje van de familie, kan natuurlijk ook :D
     
  13. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @Bert,

    Een vraag van mijn kant omtrent de ronding van de kam, voor zo ver mij bekend is, althans ik heb me het laten vertellen.
    Wordt de kam bij/voor een beginnend violist juist iets ronder of boller gesneden dan bij b.v. de conservatorium student. Juist om te voorkomen dat er twee snaren tegelijk woorden aangestreken.
    En… naar men zegt laten sommige violisten juist hun kam wat vlakker maken zodat de strijkarm niet te grote op en neer waardse beweging hoeft te maken. Dit alles heeft denk ik t maken met je strijktechniek, de strijkstok, de snaren en de response van de snaren op het aanstrijken, de hars, het gewicht van de strijkstok…. En het cirkeltje is weer rond en we kunnen half violistenweb, sorry strijkersforum weer door spitten over alle afstellings mogelijkheden van het viooltje.

    Maar dan dus de vraag”
    Maakt men de kam voor een beginnend violist bewust ronder of is het een fabel?

    Remi
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Beste Bert,

    ik beweer dat zowel de fiddle als de viool, beide violen zijn.
    Het verschil zit in de kwaliteit en mogelijk ook nog de snaren. Verder niks, hooguit nog een met alcoholwalm bezwangerde lucht in de Ierse pub.


    Frits
     
  15. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Remi,

    voor beginnelingen maak ik de ronding van de kam iets boller. Dat de rechter arm een wat grotere beweging dient te maken vind ik niet echt een probleem.

    Een bollere kam heeft zijn voor- en nadelen. Speel je bv. een fuga van J.S. Bach, dan is een vlakkere kam beter voor het akkoordenspel. Alles is een kwestie van balans en de individuele voorkeur van de speler.

    Ook dien je bij bij het snijden van de ronding van de kam, rekening te houden met de ronding van de toets. (NB. Over de ronding van de toets kan ook heel wat gezegd worden; bij een té ronde toets moet de linker arm teveel naar binnen draaien wanneer je op de G-snaar speelt.) Het uiteinde van de toets heeft meestal een radius van 41.5mm

    Mvg, Johan
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Ik maak wat ronding betreft geen onderscheid tussen beginners en gevorderden, maar wanneer iemand vraagt om een vlakkere of rondere curve houd ik daar natuurlijk rekening mee.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik maak de kamronding als afgeleide van de ronding van de toets.


    Frits
     

Deel Deze Pagina