Nieuwe stok kiezen en invloed hars

Discussie in 'Overig' gestart door Sebe, 6 mrt 2018.

  1. Sebe

    Sebe

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    10
    Hoi,
    Ik ben sinds kort op aanraden van mijn docente op zoek naar een nieuwe vioolstok, de oude is een Dörfler waar ik hier ook veel goeie dingen over lees maar deze speelt niet echt lekker, spreekt moeilijk aan en er zit een zwabbertje in richting de punt. Ik speel pas zo'n drie jaar viool maar heb daarvoor jarenlang cello gespeeld, daarbij heb ik me echter nooit in de invloed van de stok verdiept en altijd gewoon blijven spelen met wat ik had. Nu merk ik dat er een wereld voor me open ging toen ik de reservestok van mijn docente mocht lenen, een carbonstok die zoveel lekkerder aanspreekt dan mijn eigen stok dat er echt een wereld voor me open ging. Toen carbonstok no. 1 te leen gehad van de vioolbouwer, deze was wel stabieler dan mijn eigen stok maar verder geen grote verbetering. Nu carbonstok no. 2 te leen, deze is eigenlijk iets boven het budget wat ik bedacht had (500 euro ipv 400) maar is ook een fijne stok waar ik "zo mee wegfiets". Ik heb hem pas sinds gisteren dus moet hem nog wat langer uitproberen voor ik echt een mening kan vormen.
    Ik heb me wat ingelezen hier op het forum over stokken en keuzes, vroeg me af of er nog goeie adresjes zijn om meer stokken te proberen rond genoemde prijs die wat meer in de buurt van Amsterdam zijn, of dat ik echt naar Arnhem en Nijmegen moet ;). Ik heb eigenlijk weinig zin in de hele onrust die het zoeken naar een nieuwe stok geeft maar nu ik het verschil heb gemerkt wil ik toch wel de nodige investering doen om binnen mijn budget iets te vinden waar ik voorlopig blij mee ben.

    Een andere vraag waar ik op het forum nog niet echt een antwoord op kon vinden is of het misschien ook aan de hars kan liggen dat sommige stokken niet zo lekker aanspreken. Ik gebruik een merkloos blokje wat ik bij de viool kreeg wat er nog wel goed uitziet maar ook zo tientallen jaren oud zou kunnen zijn, is het misschien beter die eerst te vervangen? En voor welke hars moet ik dan kiezen? Ik heb deze hars uiteraard op mijn eigen stok gebruikt en op de eerste carbonstok die ik van de vioolbouwer te leen had en die ik ook niet supergoed vond aanspreken (deze stok was net opnieuw behaard dus ik moest wel). Op de andere twee stokken heb ik de hars nog niet gebruikt en nu vraag ik me dus af of het lekkerder aanspreken van die twee stokken aan de andere hars kan liggen.

    EDIT ik zie dat er toch een merk is bij de hars, Geipel hypoallergeen.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2018
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    In Amsterdam heb je Bas Maas vioolbouwer.
    Daar heb ik mijn cello vandaan en in onderhoud.
    Zeker de moeite om eens te gaan informeren of ze iets voor je hebben.
    Dit is hun adres

    Hemonystraat 22HS, 1074

    http://www.maasvioolbouw.nl/mobile/index.php
     
  3. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Er zijn genoeg goede stokken te vinden ook onder 400 euro.
    De meeste vioolbouwers sturen ook stokken naar je op, om ze uit te proberen. Hoef je er dus niet helemaal naar toe. Ik zou wel nieuwe hars kopen, en ook enkele verschillende merken, om uit te proberen. Ikzelf gebruik altijd zwarte merkloze hars, het zit in een duur mooi houten doosje en die hars bevalt me goed.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik zou twee soorten hars uittesten: een zachte hars die goed plakt en een hardere hars die minder kleeft. De plakkerige hars geeft gauw aanleiding tot wat bijgeluiden bij een behoorlijke stokdruk. De hardere hars kan daar veel beter tegen. Het hangt dus af van je manier van spelen.
    Iemand die een behoorlijke stokdruk hanteert heeft dus ook een stok nodig die behoorlijk wat hebben kan en niet meteen al doorgedrukt kan worden tot de stok de snaren raakt.
     
  5. Sebe

    Sebe

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    10
    Bedankt voor de reacties. Ik moet zeggen dat ik de stok die ik nu op proef heb ook wel erg fijn vind, vandaar dat ik ook een beetje twijfel hoeveel tijd en energie ik wil steken in verder zoeken. Daarbij speelt nogal mee dat ik nu ook nog heb gegoogled, het is een Codabow diamond GX die erg lovende reviews krijgt en nieuw zo 300 euro meer kost dan dit tweedehands exemplaar. Ik zal hem vrijdag ook eerst eens meenemen naar mijn vioolles en aan mijn docente voorleggen. Ergens zonde dat ik heb gegoogled en mijn mening laten beïnvloeden, maar ik heb ook nog niet de ervaring/feeling met stokken en vioolspelen om alles zelf op waarde te kunnen schatten.

    Wel hoorde ik van een oud-orkestgenootje dat bij haar carbonstok de soepelheid van het materiaal in de loop van de jaren was veranderd. Zijn er meer mensen die dat hebben meegemaakt of van gehoord hebben?

    Wat betreft de hars neig ik dan gewoon een hardere harssoort te kopen, het klinkt alsof dat dan meer allround is, begrijp ik dat goed? De stokdruk die ik hanteer varieert nogal denk ik, nu ook tussen welke stok ik gebruik ivm makkelijker/moeilijker aanspreken, maar ook omdat ik in een amateur(symfonie)orkest speel en een stevige stokdruk daar soms gewoon nodig is - en soms ook juist niet. Welke merken zouden dan aan te raden zijn?
     
  6. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Ik zou eens gaan kijken bij Henk te Hietbrink in Arnhem, daar heb ik mijn vioolstok vandaan, daar ga ik ook naar toe als ik mijn altviool heb aangeschaft, om er een altstok te kopen. Henk is eerlijk en oprecht en selecteert de strijkstok naar wens. Daar heb ik hier op dit strijkersforum mijn ervaringen al medegedeeld. Mijn viooldocente is daar ook naar alle tevredenheid geslaagd.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Inderdaad, bezoek aan de Arnhemse strijkstokkenbouwer is de reis helemaal waard!
    Heb goede ervaringen met hem, ben ook bij hem geslaagd en strijk er nu heerlijk op los!:)
     

Deel Deze Pagina