Nieuwe technologie E-snaar

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 19 aug 2013.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Warchal brengt een nieuw ontwerp E-snaar op de markt. Een E-snaar die ook met de stemsleutel is te stemmen door zijn flexibiliteit! Deze snaar schijnt in de lengterichting flexibel te zijn in tegenstelling tot de conventionele stalen E-snaren. De snaar is in een soort spiraal ontworpen die zich strekt door er spanning op te zetten:

    [​IMG]

    Dat doet mij denken aan de Helicore snaren van D’Addario (ontleend aan de α-Helix structuur van het DNA-molecuul! Dus of het idee helemaal nieuw is, weet ik niet.) Door de geringere spanning kan de snaar ook gemakkelijker worden ingedrukt en dat zou het spel moeten vergemakkelijken en veraangenamen.
    Of hierdoor de kamhoogte aan de E-zijde iets hoger zou moeten zijn vermeldt het artikel niet. Want als de amplitude groter is door de geringere spanning moet er meer afstand zitten tussen snaar en toets om 'gerammel' te voorkomen. Het zou me verder ook niet verbazen als de klank van het gehele instrument verandert door een lagere totale kamdruk. Een kwestie van uitproberen lijkt me. Maar ja, als die snaar zo prijzig blijft vrees ik toch dat Warchal hier een verkeerde aanpak hanteert. De snaar kost nu incl. VAT bijna €11,=
    Ik ben benieuwd naar ervaringen, dus als die er zijn graag een berichtje!

    Als Warchal dit een succes wil maken moet die prijs omlaag. Gebeurt dat niet, dan zal de concurrent ook wel met iets nieuws komen en -als die verstandig is- een lagere prijs hanteren.

    Frits
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    Op violinist.com, een engelstalig forum is de discussie hierover al losgebarsten.
    http://www.violinist.com/discussion/response.cfm?ID=24463
    Als de snaar echt goed klinkt (maar dat wil ik eerst horen) is hij niet te duur en vergelijkbaar met Goede E's als Thomastik Special E (verguld) of Eudoxa E staal/alu-omwonden.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Och, er zullen vast wel meer fora zijn waar die snaar besproken wordt. Het gaat toch niet om de vermelding op welke sites dit onderwerp allemaal besproken wordt?
    We zitten nu hier op dit forum en daar zou het besproken kunnen worden. Maar jij hebt Warchal niet in je assortiment zitten, dus zul je ook geen respons krijgen wat men er van vindt.
     

Deel Deze Pagina