Nieuwe Topics

Discussie in 'Overig' gestart door remi, 18 dec 2006.

  1. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Best leden,

    Het is soms best moeilijk om een forum levendig te houden. Dat kun je niet met een groepje van c.a. 4 tot 5 leden die regelmatig reageren.
    Daarbij gaat het ook nog bijna alleen maar over vioolbouw en alles wat er omheen hangt, mee te maken heeft.
    Maar er is meer en ik wil graag een poging doen om de spelers, de niet bouwers eens wat meer te betrekken op dit forum.

    Zelf ben ik niet een speler, instrumentalist dat ik kan zeggen ik ga optreden, ik ben voorlopig geen solistische carrière aan het plannen.
    Op zich geeft dat niet , maar ik hoor soms dingen over…de rechter hand (strijkstok en zo) die ik niet helemaal kan bevatten.

    Voor een violist is de strijkstok minstens zo belangrijk als de viool, en wat blijkt… er wordt sneller/eerder van instrument gewisseld dan dat er een andere strijkstok wordt genomen.
    Dat roept bij mij vragen op. Vragen als beginnend violist.

    Ik ben blij/gelukkig met mijn carbon stok. Maar wanneer ontstaat of op welke manier ontstaat er de situatie dat je een Tourte stok nodig hebt?
    Niet dat een Stradvarius zaligmakend is, ook de techniek van het spelen speelt een rol, maar b.v. ook de strijkstok, zelfs de snaren en zo.
    Zonder door te draven zou ik het prettig vinden om een discussie opgang te brengen over snaren.
    Het typische geluid van de Tomastik Dominant reeks, en waarom gebruik jij b.v. juist snaren van Priastro of Corelli, waarom en welk voordeel en zo.

    Ik zou graag eens de mening van de be-speler willen weten, gewoon waarom je dit of dat koopt, is er een bepaalde voorkeur voor je hars, voor een vioolbouwer etcetera.

    Liefst gewoon spontane reacties, van violisten van groot tot klein, van beginneling tot gevorderde maar ook een solist mag natuurlijk reageren.

    Remi
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Remi,

    De dialoog met je zelf beginnen.

    Ongeveer twee en een half jaar geleden is de “Rugeri” weer bespeelbaar gemaakt. Kleine deeltjes die los waren gelaten zijn weer verlijmd, een nieuw kielhoutje boven aan de toets en nieuwe stemsleutels ingepast, een nieuwe kam en staartstuk met fijnstemmers.
    De vioolbouwster heeft destijds voor (mij) gekozen voor Tomastik Dominant snaren.
    Een set snaren die weinig verloop kent.

    Een goede set snaren voor een beginnend violist. De keuze voor het staartstuk met fijnstemmers was…omdat je als beginnend violist gewoon er baat bij hebt je instrument makkelijk en correct te stemmen, een correcte stemming (zuiver) bevordert het zuiver grijpen van de noot. Daar dit uiteraard een ietsiepietsie moeilijker is omdat een viool geen fretten heeft.
    Toch heb ik de E-snaar (omwonden) destijds al snel vervangen door een vol stalen snaar, eerst door een Pirastro Piranito, maar eigenlijk binnen een week vervangen door een duurdere E-snaar van Pirastro. Wel bracht het geheel een kleine klankverbetering met zich mee.
    Bijna alles op de E-snaar klonk zuiverder en ik moest meer mijn best doen om de toon/noot veelzuiverder te plaatsen/pakken.
    De betere snaar werkt dus “beter” en produceert de toon op een of andere manier beter/zuiverder. Hetgeen ik ook dus constateerde.

    De toch beroemde darmsnaar is een beetje op zijn retour door de opkomst van zeer hoogwaardige kunststoffen. En waar we eerst een weerstand zagen tegen de vol stalen snaar is er nu toch een ombuiging, ook bij de professional naar kunststof snaren.
    Een Joshua Bell speelt op kunststof een Maxime Vengerov, een Janine Jansen en vele anderen spelen inmiddels op kunststof snaren.
    Ik begijp de charme van de darmsnaar, heb er ook op gespeeld, ze heeft een toch wel heel warm geluid maar is wat moeilijker aan te strijken, reageert soms wat trager, zachter, maar heeft ook vaak een heel mooie klank.

    Nu de vraag, wat voor snaren zitten er op jou instrument?

    Remi
     
  3. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Hee Remi,
    tja, ik ben wel een be-speler, maar eerlijk gezegd zit ik met dezelfde vragen :)
    Ik ben nu aan het twijfelen of ik een nieuwe viool wil, maar wat dan weet ik nog niet. En dan vraagt ineens iemand of mijn stok wel goed genoeg is. TJa, ik vind em zelf heerlijk spelen, het is een erfstuk en ik ben er best tevreden over. Als je dan de 'kenners' vraagt naar de kwaliteit wisselen de reacties enorm.
    En dan de hars: tja, ik wilde gewoon hars en daar doe ik jaren mee, en dan blijkt er verschillende hars te zijn die blijkbaar verschillende effecten heeft. Ik kom niet zoveel verder dan: 'die kraakt en die niet'. Ik ga nu wel andere snaren uitproberen om te gaan experimenteren met de soort klank die ik op mijn viool wil bereiken en dat vind ik al heel wat. Ik had eerder 'gewoon' dominant snaren en nu had ik van mijn vioolbouwer een andere a snaar gekregen en die vind ik inderdaad mooier klinken. Dus nu ga ik in de vakantie eens met hem zoeken naar andere snaren voor de g, d en e.

    Ik heb zelf een elektrische viool gekocht vorig jaar om eens mee te experimenteren en daar zit een ontzettend goedkope carbonstok bij (compleet met stok, hars en kist was alles 150 euro) en daar krijg ik dus echt geen geluid mee uit mijn viool. Bovendien is het een heel licht dng waar ik geen balans mee kan krijgen tijdens het strijken. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat voor alle carbonstokken geldt. Voel jij verschil tussen je carbonstok en een houten stok?

    gr. Margriet
     
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Pleunie,

    Wat je schrijft over je instrument over je strijkstok komt mij ook wel bekend voor, de hars en zo.
    Je viool, is het instrument waarmee jij het moet doen, dat kan een gewone goed viool zijn maar ook instrument dat tot de klasse van concert instrumenten behoort, een brakhouten Roemeense viool of een modern instrument, het gaat voor mij voor het grootste deel om de klank.
    Een redelijke tijd geleden ben ik eens op bezoek geweest bij een onzer forumleden Hopf en heb mijn instrument en strijkstok meegenomen.
    Om een lang verhaal een beetje in te korten was hij niet onder de indruk van mijn viool (Rugerie kopie) maar stond wel te kijken van de carbon strijkstok.
    Een modern kunststof ding dat voor de prijs erg goede eigenschappen heeft.
    Kortom mijn strijkstok van c.a. 100 euro is ongeveer vergelijkbaar met en houten strijkstok van rond de 400 a 500 euro.
    Hopf had niet verwacht dat de carbonstok dergelijke kwaliteiten had.

    Uit eigen ervaring kan ik alleen maar spreken over een bezoek aan onze Haagse stokkenbouwer Kees van Hemert.
    Toen ik hem bezocht had ik net twee keer les gehad, toch werd ik ontvangen als of ik Maxime Vengerov zelf was. Kreeg uitleg, kreeg stokken van nieuw tot out in mijn handen, en kwam eigenlijk alleen om dat oude strijkstokkie dat bij mijn viool zat opnieuw te laten beharen.
    Mijn toenmalige strijkstokkie was het niet waard om op nieuw te beharen, het beharen kostte c.a. 30 euro en de kromme strijkstok was hooguit 15 euro waard. Hij wilde het wel doen, maar kwam met een advies.
    Ga gewoon eens kijken naar een nieuwe of oude goede strijkstok.

    Ik ben denk ik een uur bij Kees van Hemert geweest en heb in dat ene uur meer geleerd over de strijkstok als dat ik uit honderd boeken kan halen.
    Het voelen aan een stok, de veerkaracht, de stugheid, de balans, het op spanning brengen….
    En dan sta je daar en wordt overladen door met informatie, je mag alles in je “beginnelinge”handjes houden..
    Ga je vragen wat de stokken ongeveer kosten die je in handen hebt gehouden of houd, dan schrik je je soms het… hippiehippie.
    Ach waar hebben we het over, een oude gewone stok van c.a. 800 euro, eentje van rond de 200 euro maar ook een echte (het betere werk) van Hemert.
    ‘t dingetje (strijkstok) kost wel rond de drieduizend euro (3000) en is gemaakt van een van de beste soorten Pernambuck.
    Dan krijg je ook nog even een mooi bruin stokkie in de handen gedrukt, een xxx , van een bekend violist, iets van een Eugene Sartory. Dat zegt je dan nog niets.

    Pas later besef je dat je gewoonweg met topmateriaal in handen hebt gestaan en nog niet instaat was het verschil te waarderen, wel te voelen in stugheid en veerkracht en zo, maar het nog geen plaats kon geven..
    Voorlopig is het carbon stokkie voor mij toerijkend, kom ik niet aan grenzen waar bij ik twijfels aan de kwaliteit van de stok ga stellen en mijn techniek aan hoogstaande of zeer hoogstaande strijkstokken toe is.

    Ook het “spelen” met snaren is leuk, maar het is best prijzig.

    Je vraagt of ik het verschil voel tussen en carbon of een houten stok.

    Oh ja, langzamerhand wel, mijn lerares heeft niet alleen twee mooie oude violen maar ook een mooie strijkstok, toen ik laatst haar instrument mocht stemmen stond zij er op dat ik haar strijkstok gebruikte, niet dat moderne racemonster van koolstof.
    Dan voel je, (je bent inmiddels twee jaar verder) dat je een stuk kwaliteit in handen hebt, iets anders dan de carbon stok. Hout voelt anders aan, haar strijkstok strijkt anders.
    Het is best moeilijk om even uit te typen wat je ervaart, wat je voelt aan de strijkstok, hoe deze reageert en aanvoelt.
    Mijn lerares heeft een goede strijkstok van ik geloof Frans of Engelse makelij, jaren oud en gewoonweg van een veel betere kwaliteit als de moderne carbon stok.

    Detail, ik heb een Carbondix van c.a.100 euro


    Remi



    (Dit bericht is door remi bijgewerkt op 11/01/2007 om 19:55 uur)
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Pleunie schreef:
    "......Ik ga nu wel andere snaren uitproberen om te gaan experimenteren met de soort klank die ik op mijn viool wil bereiken en dat vind ik al heel wat. Ik had eerder 'gewoon' dominant snaren en nu had ik van mijn vioolbouwer een andere a snaar gekregen en die vind ik inderdaad mooier klinken. Dus nu ga ik in de vakantie eens met hem zoeken naar andere snaren voor de g, d en e.....".


    Het uitzoeken wat de best klinkende snaar of snarenset op jouw specifieke instrument kan niet alleen een moeilijke taak zijn maar ook nog eens een kostbare. Want zoals we allen weten, een beetje snaar is niet goedkoop tegenwoordig. Als bouwer kun je een redelijke inschatting maken welk type snaren mogelijkerwijs een goede kans op goede klank geven, maar om verschillende snaren uit te testen, daar komt het meestal niet van. Je zet er de geselecteerde snaren op en wanneer de klank alleszins acceptabel is ( of zelfs méér dan dat) ga je niet nog eens iets anders proberen. Voor hen die al dat gezoek en geprobeer niet wensen, maar toch het aller beste willen, is er een firma die dat tegen betaling, voor u uitvoert: de snaaranalyse. Ze hebben ook verstand van vioolbouw maar vooral van snaren. En ze hebben vele typen op voorraad, zodat het voor hen een peulenschil is de juiste snaar te selecteren. Het doel is natuurlijk de geselecteerde set snaren te verkopen. Zonder reclame te willen maken voor een bepaalde firma, vind ik de achterliggende gedachte een goed concept. Daarom verwijs ik graag naar:

    http://www.snaarwijzer.nl,

    zodat een ieder die dat wenst er mogelijk mee geholpen wordt het beste te halen uit zijn/haar instrument.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Dat idee van Michel van Berkum (de vioolbouwer achter het snaarwijzer concept) is natuurlijk erg sympathiek maar ik maak er graag een tweetal kanttekeningen bij:
    In de eerste plaats zijn snaren slechts één factor bij het eindresultaat van een instrument; zo zijn er nog wel een paar. Snaren mogen -hoe belangrijk ook- niet beschouwd worden als haarlemmerolie voor een minder goed klinkend instrument.
    In de tweede plaats zijn er denk ik vele vioolbouwers die zich in de snarenmaterie hebben verdiept en die op grond van eigen gehoor en ervaring alsmede de waarnemingen, wensen, verwachtingen of klachten van de speler m.b.t wat er op dit moment op zijn/haar instrument zit, een weloverwogen advies kunnen geven over het wel of niet toepassen van een andere snaar of combinatie van snaren.
    Een reis naar Zutphen is daarom wellicht niet nodig wanneer het snarenadvies ook dichter bij huis, bij de vertrouwde "eigen" vioolbouwer kan worden gehaald.
    Topic, is dat niet met enkel een c
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Natuurlijk zijn er vele factoren die de finale klank van een viool bepalen. Maar wanneer we er van uitgaan dat de meeste factoren met de grootste invloed, zoals daar bijvoorbeeld zijn: de positie van de stapel, de perfecte passing van de kamvoetjes en kamdesign, de juiste afstand staartstuk tot kam, inclinatiehoek geoptimaliseerd zijn, dan kun je nog wat met snaren. En zoals eerder gezegd, er zijn er maar weinigen onder ons violisten, die een viertal verschillende setjes Pirastrosnaren gaan aanschaffen om te kijken of het instrument het mogelijk beter 'doet', want het kost nogal wat. En natuurlijk is het niet zo, dat een slecht instrument opeens een goede wordt met een andere selectie snaren, dat was ook niet de kern van mijn betoog, zodat de kreet ‘Haarlemmerolie’ een beetje misplaatst is. Wat er niet in zit, kun je er nu eenmaal ook niet uithalen en dat geldt ook voor een viool. Daarom vind ik het snarenadvies een goed concept en misschien is het ook wat voor jou Bert om dit in je assortiment op te nemen? Wat is er gemakkelijker voor een snarenleverancier om zoiets uit te voeren denk ik dan maar: alles ligt immers binnen handbereik?

    Voor wat betreft de spelling van het woord ‘topic’ wil ik er niet al te veel over zeggen; ik heb er al te vaak wat over gezegd, want foutloos posten is maar voor heel weinigen onder ons weggelegd. En er zijn er, die het niet zo nauw nemen met die spelling. Een kwestie van attitude. Ik hoop altijd maar dat ze met de bouw wat zorgvuldiger te werk gaan, anders zie ik het somber in.

    Wat ik zeker weet is, dat 'topic' zonder ‘k’ moet, daarin heb je volkomen gelijk Bert.
     
  8. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    IDD: T O P I C, dat had het moeten zijn. Op menig forum heeft de webmaster, administrator de mogelijkheid (en die is er binnen PHP en deze software) deze even aan te passen, te corrigeren.
    Soms plaats je een bericht of reactie en ben je net even te snel met op “plaats” drukken, lees je het na dan denk je (ik in ieder geval) soms van, ships, had ik maar dit of dat ged

    Helaas het gebeurd, en wat betreft het foutloos posten, dat ben ik nog nooit en te nimmer tegen gekomen.
    Maar…Ik bezoek dan ook geen forum’s (ook weer fout) waar taal en of letterkundigen zich ophopen en elkaar de ontbrekende leestekens verwijten.

    Niet iedereen is gezegend met een stel hersenen en een IQ op top niveau, helaas is niet iedereen met een IQ van boven de 200 gezegend

    http://members.shaw.ca/delajara/Cox300.html

    Niet iedereen is dus gezegend met een Gymnasium of Universitaire opleiding, er zijn mensen die, hoe heet het ook al weer dyslectisch zijn.

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Dyslexie

    Taal blind noemde ze het vroeger ook wel, ’t gebeurt, en je gaat er niet dood van, je wordt er wel constant mee ge…. confronteert, er op gewezen. Je bent altijd de gebeten hond.

    Doet me wel denkan aan vroeger, toen bij ons op school een knul van net 15 jaar bij autotechniek een grote bek had, en dat hij vond dat de leraar niets van motoren af wist.
    Prachtig, hij kreeg een kist met onderdelen (een complete 4 cilinder motor), zette hem zelfstandig in elkaar, moest nog een paar keer terug naar de “meester”omdat dit en dat ontbrak en dat dit of dat lager niet goed was.
    Uiteindelijk werd de motor opgesteld en aangesloten, `Dirk`, zo heette hij, maar voor ons `Dicky` heeft gewonnen, zijn eigen naam kon hij niet foutloos schrijven maar de motor startte perfect, en hij hoorde dat de ontsteking niet helemaal perfect stond. We hebben het over c.a. 30 jaar terug.

    En met de bouw zijn we behoorlijk zorgvuldig, het kan immers maar een keer fout gaan.

    Remi



    (Dit bericht is door remi bijgewerkt op 14/01/2007 om 01:26 uur)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb je COX IQ Estimates even bestudeerd, maar kon mijn naam er niet bij vinden. :)

    Het doet me deugd dat ‘jullie’ (wie zijn dat eigenlijk?) met de bouw wèl zorgvuldig zijn, dat geeft in ieder geval hoop voor de toekomst op het vlak van de vioolbouw.

    Verder schrijf je:
    “Helaas het gebeurd, en wat betreft het foutloos posten, dat ben ik nog nooit en te nimmer tegen gekomen”.
    Dat verbaast me omdat het onjuist is. (post van mij op 11-01-2007 00:58 is foutloos, ook zonder een edit).
     
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Proficiat
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Sorry Frits, een beetje verkeerde reactie terug van mijn kant.

    Ik bedoelde te zeggen dat als je reageert het van mijn kant best spontaan mag wezen, en taal of grammatica fouten zullen er altijd wel in zitten.
    Kijken we naar de taal verschillen tussen b.v. Friesland, Groningen en het westen of Limburg en onze Zuiderburen de Belgen dan is het taalkundig bijna niet mogelijk om overal rekening mee te houden.

    Ook is het een feit dat we niet allemaal Gymnasium of zo hebben, laat staan een universitaire opleiding. Er zijn ook V.M.B.O.ers (het oude Mavo) en zo,die misschien ook viool willen spelen, die ook viool willen bouwen, die ook willen reageren.
    Door het telkens negatief reageren op reacties, ik bedoel dus taalkundig wordt het deel wat durft te reageren en wat wil reageren wel steeds minder.

    Als ik een compliment geef over de perfecte afwerking van de “Reifchen”, de opgelijmde randjes langs de krans, die jij prachtig in de hoekklosjes laat doorlopen, perfect afwerkt.
    Dan wordt, gezien jou reactie er bijna een verwijt van gemaakt, alsof je dergelijke dingen zou mogen afraffelen. En ik bedoel het dan juist als compliment, een compliment dat je als instrumentbouwer juist, heel precies moet zijn.

    Terug naar de vorige reactie:

    Meestal zitten er typefouten in een reactie en soms worden deze er bewust uitgehaald of worden deze gecorrigeerd. Het gebeurt. Taalfouten, typefouten, en een slip of te pen (toetsenbord). Kunnen we hier niet mee leven dan is het heel eenvoudig gewoon over en reageert straks niemand meer, of durft niemand meer te reageren.
    Het gouden weegschaaltje.


    Remi
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @ Remi,

    Ik wil hier wel op reageren, maar dan via PM.

    Check your INBOX!
     
  13. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Best forum leden,

    In mijn voorgaande post heb ik op zeer onbekwame wijze een uitval gedaan naar Frits en hem op meerdere punten lopen afzeiken.

    Dat is best lullig als ik eigenlijk heel veel taal en grammatica fouten in je eigen reacties laat zitten en een reactie plaats.

    Een paar lelijke uithalen naar Frits welke juist zeer nauwkeurig is in het plaatsen van zijn reacties, deze eerst goed naleest en goed formuleert. Lekker lullig dus.

    Eigenlijk wil ik hierbij dus openlijk mijn excuus aan bieden aan Frits.

    Sorry, ik ga voortaan eerst eens nalezen en vooral nadenken voor ik een reactie plaats.

    Spontaan reageren mag, en het kan ook zonder typefouten.


    Met respect,

    Remi


    Bert: Jij bent moderator. Wil je zo vriendelijk zijn de kop van het topic aan te passen?

    Liefst naar “Nieuwe Topicks”, (mod) “Nieuwe Topics”.

    Ik ga mijn post niet aanpassen of verwijderen, je weet hoe ik daar over denk.


    Remi


    @Remi dd 28-12-2007:
    Aangezien we nu in SF zitten heb ik nu de mogelijkheid de titel aan te passen. Dat het nu pas gebeurt heeft te maken met het weer actueel zijn van dit onderwerp. Al doorlezende kom ik de wens tegen de "k" uit "Topick" te verwijderen. Welnu, is zojuist gedaan!

    Frits - Administrator
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @ Remi en andere lezers,

    Afzeiken, lullig doen en lullig voelen en in een andere post heb je het over ‘m’n dingetje uitproberen’. Wanneer ik alles combineer worden mijn gedachten de verkeerde richting uit gestuurd en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.
    Ach al die woorden, vooral ik en een beetje jij moeten het ook niet dramatisch maken, want dat is het niet. Soms heb je (ik) zo m'n buien (komt niet zo vaak voor hoor).
     
  15. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Aangezien ik geen idee heb hoe ik een nieuwe topic moet openen, plak ik het hier maar aan ;)

    Zoals remi al eens vertelde, heb ik (ik speel niet of nauwelijks meer) een Hopf viool. Een Caspar Friedrich Hopf, volgens 'deskundigen', maar dat doet er hier nu niet toe.
    Enige tijd geleden kwam ik iemand tegen waarmee ik veertig jaar geleden in een jeugdorkest heb gezeten. Hij is als violist 'het vak' ingegaan (en ik op kantoor verdwaald). Afspraak gemaakt en hij kwam op bezoek. Het vervelende aan dit soort bezoeken is dat je eigenlijk al snel vervalt in het praten over 'vroegâh'. Dus op een gegeven moment kwam op het gesprek op 'zijn' viool. En de mijne. Die hij zo nodig wilde proberen. De kwaliteit viel, in de ogen van doctor Clavan, gelukkig erg mee. Alleen de G-snaar 'viel wat snel weg'.

    Ik bestrijd dit niet. Alleen was het mij nooit zo opgevallen (anders dan de omstandigheid dat er uit mijn andere viool veel meer geluid komt). 'Meer' is overigens niet voortdurend synoniem met 'beter'. Wat ik me alleen afvraag: wat zou hiervoor een verklaring kunnen zijn?

    Ronald
     
  16. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Om even terug te komen op de snaren: een snaarwijzer kijkt m.i. vooral naar wat technisch gesproken de beste snaren zijn voor mijn viool. Maar iedereen heeft een eigen smaak en wil dus een eigen geluid uit zijn of haar viool halen en dat is wel degelijk aan mij om te bepalen wat ik dus wil met mijn viool. Niet aan een zogenoemde deskundige. Ik heb nu in overleg met mijn vioolbouwer besproken wat voor geluid ik wil hebben en naar aanleiding daarvan voor andere snaren gekozen. (Ben het daarin compleet met Bert eens). Ik ben dat nu aan het uitproberen en ze aan het inspelen en als het toch niet is wat ik zoek ga ik over enkele maanden terug om dan nader te beschrijven wat ik er wel en niet goed aan vind en dus wel en niet graag anders wil. Dat vind ik dus uitproberen van snaren en niet te vervangen door een snaarwijzer. Tot nu bevallen de snaren me al een heel stuk beter, gewoon omdat ik er meer het karakter uit kan halen wat ik graag wil en wat bij mij past. Dat kost me dan 60 euro en met alle respect vind ik dat niet veel geld om een beter geluid te krijgen wat past bij mijn eigen karakter en de stukken die ik wil spelen (hier haal ik bijvoorbeeld veel meer emotie en passie uit, terwijl ik het moeilijk vind om hierop barok te spelen. Maar dat kan misschien bijtrekken als ze meer ingespeeld en gewend zijn). Vooral aangezien ik zelfs overwoog om een andere viool te gaan kopen. Mijn motto is dus dat het uitproberen van snaren wel degelijk loont!
    Ik hoor graag de ervaringen van anderen.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Remi,
    Ik kan de titel van het topic niet wijzigen als moderator: ik kan het wel afsluiten, dan verdwijnt het vanzelf naar de achtergrond. Is dat wat je wilt? Ik sluit het onderwerp na deze post af: wil je het weer geopend hebben (jij bent er tenslotte de geestelijk vader van) dan hoor ik dat via een PM.

    Frits,
    Ik geef al vele jaren snaaradvies, gebaseerd op mijn ervaringen met practisch alles wat er op de wereldmarkt is en was (dat heb ik ook allemaal onder vele omstandigheden uitgeprobeerd en laten uitproberen, bovendien heb ik ook de “wereldmarkt” in principe op voorraad) over het algemeen zeer tot tevredenheid van mijn klanten. Ik vind alleen dat je snaren niet als eerste uitgangspunt moet nemen, maar dat advies over snaren onderdeel moet zijn van een meer algemene analyse van instrument, speler, ervaringen met vroegere snaarkeuze en gewenst repertoire. Dat je uiteindelijk bij een bepaald instrument ook zoekt naar de optimale snaar is daarbij niet iets nieuws of bijzonders. Het automatisch als eerste aanpakken van de snaar is alleen niet mijn benaderingswijze, maar als van Berkum er op die manier veel succes mee heeft, dan zij hem dat van harte gegund.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @ Pleunie,

    Er zijn in je reactie twee zinsneden die me opvallen en waar ik graag wat nader op in zou willen gaan:


    Ten eerste:

    en dat is wel degelijk aan mij om te bepalen wat ik dus wil met mijn viool. Niet aan een zogenoemde deskundige.”
    Ja,.............................................



    Opm. rest van de tekst is helaas verloren gegaan bij het overhevelen van VW naar SF en kan niet meer worden achterhaald.

    Frits dd. 9-10-2007
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    @ Bert,

    Ik hoop niet dat je de boel nu gaat afsluiten, want de discussie komt net een beetje opgang!!


    wanneer je de juiste snaarkeuze maakt voor een specifiek instrument op de manier zoals je omschreven hebt, lijkt me dat uitstekend. Ik weet het..........


    Opm.
    hier is tekst verloren gegaan bij het overhevelen van VW naar SF. Oorspronkelijke tekst helaas niet meer te achterhalen.

    Frits dd 9-10-2007
     
  20. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Frits,
    Ik zit er niet bij wanneer van Berkum zijn snaaradvies geeft, maar ik vermoed dat het eindresultaat in principe niet veel zal verschillen. Ik probeer alleen niet een x tal snaren uit op het zelfde instrument maar probeer het meest waarschijnlijke uit aan de hand van het verhaal van de klant en zijn instrument. Een verschil is ook dat ik geen hogere rekening schrijf dan de afgenomen snaar; het advies als zodanig breng ik niet in rekening. Ook een verschil is dat ik niet adverteer met snarenadvies als betaalde dienst, omdat ik die dienst niet als zodanig apart aanbied. De redenen waarom niet heb ik al gemeld.
     

Deel Deze Pagina