Nieuwe viool, alle snaren breken.

Discussie in 'Viool' gestart door steun91, 7 jun 2011.

  1. steun91

    steun91

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    3
    Hallo allemaal,

    sinds vandaag heb ik een nieuwe viool (mijn eerste viool). En na het uitpakken wilde ik hem gaan stemmen. Op http://www.vioolpiano.nl/vioolstemmen_geluidsfragmenten.htm
    heb ik de geluidsfragmenten gebruikt om mijn viool te stemmen, maar elke snaar ging kapot nét toen ik ze goed had. Ik speel al een aantal jaren gitaar, waarbij ik ook snaren vervang en stem, en dat gaat eigenlijk altijd goed.

    Kan het zijn dat de nieuwe viool al heel lang snaren erop had zitten die misschien al jaren niet gebruikt worden, waardoor ze op een hogere spanning meteen kapot springen?

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen,
    Groetjes Teun.
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Hoi Teun,

    Vraag 1 is natuurlijk waar je de viool hebt gekocht. Komt deze van een erkende vioolbouwer dan mag je wel iets beters verwachten en zou ik zeker terug gaan. Komt de viool van een andere plek, dan kun je afhankelijk van de plek minder tot niets verwachten.

    Er zijn genoeg slechte plekken om brandhout te kopen en adviseer dan ook uitsluitend om naar een gediplomeerde vioolbouwer te gaan.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik neem even aan, dat de frequenties van de vier snaren goed zijn overgenomen van het geluidsfragment zoals in de aangegeven link staat. (dus geen octaaf te hoog o.i.d.)

    Dan kunnen er nog een aantal oorzaken zijn:
    de snaren hebben een kern van schapendarm en zijn door hun leeftijd verdroogd. Dan is breken voor de hand liggend.
    Een ander aspect kan zijn: de plaats waar de snaren breken. Is dat voor alle snaren precies op dezelfde plek? Scherpe randjes bij het kielhoutje?