Nieuwe viool, alle snaren breken.

Discussie in 'Viool' gestart door steun91, 7 jun 2011.

  1. steun91

    steun91

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    3
    Hallo allemaal,

    sinds vandaag heb ik een nieuwe viool (mijn eerste viool). En na het uitpakken wilde ik hem gaan stemmen. Op http://www.vioolpiano.nl/vioolstemmen_geluidsfragmenten.htm
    heb ik de geluidsfragmenten gebruikt om mijn viool te stemmen, maar elke snaar ging kapot nét toen ik ze goed had. Ik speel al een aantal jaren gitaar, waarbij ik ook snaren vervang en stem, en dat gaat eigenlijk altijd goed.

    Kan het zijn dat de nieuwe viool al heel lang snaren erop had zitten die misschien al jaren niet gebruikt worden, waardoor ze op een hogere spanning meteen kapot springen?

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen,
    Groetjes Teun.
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Hoi Teun,

    Vraag 1 is natuurlijk waar je de viool hebt gekocht. Komt deze van een erkende vioolbouwer dan mag je wel iets beters verwachten en zou ik zeker terug gaan. Komt de viool van een andere plek, dan kun je afhankelijk van de plek minder tot niets verwachten.

    Er zijn genoeg slechte plekken om brandhout te kopen en adviseer dan ook uitsluitend om naar een gediplomeerde vioolbouwer te gaan.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik neem even aan, dat de frequenties van de vier snaren goed zijn overgenomen van het geluidsfragment zoals in de aangegeven link staat. (dus geen octaaf te hoog o.i.d.)

    Dan kunnen er nog een aantal oorzaken zijn:
    de snaren hebben een kern van schapendarm en zijn door hun leeftijd verdroogd. Dan is breken voor de hand liggend.
    Een ander aspect kan zijn: de plaats waar de snaren breken. Is dat voor alle snaren precies op dezelfde plek? Scherpe randjes bij het kielhoutje?

    Als er verder geen aanwijsbare oorzaak te vinden is, zou ik vier nieuwe snaren opspannen. Neem dan snaren met een kunststof kern, die gaan veel langer mee dan darmsnaren. Ze zijn bovendien (iets) goed koper.
     
  4. steun91

    steun91

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    3
    Hoi,

    bedankt voor jullie reacties. Ik heb de viool via internet gekocht, ben even de naam van de winkel kwijt. De snaren gingen allemaal kapot bovenaan bij de stemknoppen. Ik zal kijken of het beter gaat met snaren met een kunststof kern, bedankt voor de tip!

    edit: Viool was besteld bij http://www.padiscounter.nl
     
  5. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik heb even kort rond gekeken op de 1e pagina van de violen. Waarschijnlijk kosten 4 nieuwe snaren meer dan de "viool" heeft gekost. Je kunt de viool wellicht beter als decoratie aan de muur hangen en een fatsoenlijke viool kopen (of huren als je nog niet veel geld aan een viool wil uitgeven) bij een vioolbouwer.
     
  6. steun91

    steun91

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    3
    Inderdaad, ik wist helemaal niet dat vioolsnaren zo duur waren! Dan misschien toch maar contact opnemen met de winkel, want 4 nieuwe snaren na 1 dag is dan wel een duur grapje.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Het staat elders op dit forum ook al vele malen: koop nooit een viool bij en dergelijke winkel. Een winkel die alles verkoopt waar geluid uitkomt, kan natuurlijk geen specifieke kennis hebben over de viool en de bouw.
    Ze weten nauwelijks (of niet) waar de kam moet staan en hoe die moet staan.
    De viool terug brengen en nieuwe snaren erop (laten) zetten, zal het probleem niet verhelpen. Er zitten scherpe randen bij de gaten in de stemsleutels. Die moeten eerst verwijderd worden. Dat zullen ze bij die winkel echt niet doen en een vioolbouwer doe je echt geen plezier met het ter reparatie aanbieden zo'n pruts instrument: hij komt gegarandeerd nog veel meer tegen wat niet deugt. Kan ook niet anders voor €89,=!!
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    Ik adviseer altijd om een via internet gekocht strijkinstrumentachtig prul terug te sturen; binnen de wettelijke afkoelingsperiode MOET de verkoper zonder morren en lastige vragen het artikel terugnemen. Gebroken snaren zijn dan lastig, maar over vergoeding daarvan door de koper moet iets redelijks zijn te verzinnen. We hadden al Corrie en Jan uit Apeldoorn, de Boys van Main-music, de Vioolverkopers, de vioolchinezen uit Huizen, HJ-music en nog een paar van die minkukels: nu ook nog de PA discounter uit Groningen. Wat een ellende veroorzaken die lui voor nietsvermoedende beginnende strijkers.
     
  9. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Ik ken dr een die een altviool met cellostrijkstok leverde, en toen blijkbaar nog dacht dat het een echte viool was.. ;) Voor ik het vergeet: de kam was ook nog 'vergeten'! Helemaal het toppunt dus..
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Zonder kam heb je aan geen enkele strijkstok iets!
     
  11. dekunstvanhetluisteren

    dekunstvanhetluisteren

    Lid geworden:
    16 jun 2011
    Berichten:
    8
    Hoi,
    ik heb in het begin een aantal nieuwe cellosnaren gebroken, omdat ik de snaar bovenaan heel hard op zijn plaats drukte, tegen het houtje, terwijl ik de snaar strakker spande, (maar wat ik dus zelf tegenhield).
    Groetjes,
    Gerda
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Dag Gerda,

    als ik het goed begrijp druk je de betreffende snaar heel hard in de groef van het kielhoutje? En dan ga je aan de slag met het stemmen? Dat zou dan volgens jou de oorzaak moeten zijn van een breuk? Lijkt me onmogelijk! Die spankracht houd je nooit tegen door de snaar neer te drukken. Het breken moet vast en zeker een andere oorzaak hebben gehad. Misschien horen we dat nog eens?
     

Deel Deze Pagina