Nieuwe Viool maar Geen geluid.

Discussie in 'Viool' gestart door Manolya, 31 mei 2009.

1. Manolya

Manolya

Lid geworden:
    31 mei 2009
    Ik heb vrijdag mijn viool binnen gekregen. Hij deed het perfect tot ik hem stemde.
    en sinds ik hem gestemd heb komt er geen geluid uit als ik met de strijkstok over de snaren strijk.

weet iemand misschien hoe dat komt?

iemand enig idee?

2. jos22

jos22

Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Zit er hars op je stok?
    Wat bedoel je met geen geluid? geen mooi geluid of echt stilte?

3. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Ik denk dat je buren nu erg blij zullen zijn :) Geen geluid haha. Waarschijnlijk geen hars of je stapel is omgevallen maar dan is je viool ondertussen gebroken.

4. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Welkom op dit forum Manolya!

Wanneer ik je tekst goed lees, begrijp ik dat de viool geluid produceerde tot het moment dat je de vier snaren ging stemmen? Als dat juist is, dan kon de viool dus geluid produceren en zat er ook voldoende hars op de strijkstok. Tenzij het beetje hars wat erop zat juist na het stemmen is weg gespeeld.
    Ik vermoed dat er nu geen hars meer op de stok zit. Probeer eerst de stok maar eens goed te harsen. Bij een splinter nieuwe strijkstok is het haar helemaal glad, zodat het moeilijk wordt er wat harsdeeltjes aan te krijgen. Daarom zou het wel eens kunnen wezen, dat je veel meer tijd moet uittrekken voor het harsen. Neem kleine stukjes van de haren tegelijk en beweeg het blokje hars steeds alleen op die plek over, zeg zo'n 10 - 15 cm lengte. Als het goed is wordt de hars ook een beetje warm en wordt daarmee een beetje weker, waardoor de hechting ook beter gaat. Op die manier de hele stok afwerken met steeds kleine lengtes. Als de hele stok is voorzien van hars zal het allemaal wel weer gaan.
    Mocht dat toch niet zo zijn, meld je dan maar weer!

Succes.

Frits

5. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    De stok moet eerst ingeharst worden denk ik.

6. Manolya

Manolya

Lid geworden:
    31 mei 2009
    Ik heb ook wel hars erop gedaan.
    maar misschien niet genoeg zoals jullie zeggen.
    Nee er komt geen geluid uit echt stilte alleen een beetje geluid dat je er over heen gaat absoluut geen viool geluid.

Maar voor de eerste keren moet je dan echt heel lang harsen?

Ik heb er nog niet veel verstand van. Ik ga binnen pas na de zomer les nemen.

Dank jullie wel :)

7. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Bij de eerste keer harsen van een hele nieuwe stok ben je denk ik wel een kwartier bezig.
    Je moet in die stukjes zoals ik eerder beschreef het harsblokje redelijk snel heen en weer bewegen. Vergeet niet de strijkstok te spannen zodat de haren een mooi strak lint vormen. In het midden van de stok moet er zo'n cm ruimte zitten tussen het hout en de haren. Niet een beetje 'aaien' want dan krijg je er geen hars op.
    Het hangt ook nog af welk type hars je hebt, want een harde hars (meestal zwart van kleur) geeft minder gemakkelijk zijn harsdeeltjes af dan de zachtere (transparant, geelbruine kleur).

Dus: harsen maar! :)

Frits

8. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Pas als je witte rook ziet bij het strijken zit er (meer dan) voldoende hars op.

9. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Een kwartier, zoals Frits beweert, vind ik nogal lang. In korte streken is de beste methode; je ziet dan de hars a.h.w. steeds verder op het haarlint komen. Een splinternieuw blokje hars is spiegelglad en geeft maar moeizaam harspoeder af, vooral bij goedkopere stokken waarvan het haar nog wel eens een beetje vettig wil zijn. Een paar krassen met een scherp voorwerp in het blokje hars maken de harspoeder een beetje los. Een eenmaal ingeharste stok neemt de hars ongeveer tien keer gemakkelijker aan. Succes!

10. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Een kwartier is misschien te lang: ik heb het nooit geklokt, maar wilde slechts aangeven dat zoiets niet in een halve minuut gereed is! :)

De volgende keer gaat het zeker stukken sneller, dat is een waardevolle aanvulling van Bert!

Frits

Deel Deze Pagina