Nieuwe vioolsnaren

Discussie in 'Viool' gestart door sneeuwwitje, 25 okt 2009.

1. sneeuwwitje

sneeuwwitje

Lid geworden:
    25 okt 2009
    Hallo mensen,

Ik heb kort geleden een viool gekocht op internet voor 100 euro. Ik heb helemaal geen ervaringen met violen dus ik had geen idee dat het zo erg zou zijn. Wist ik veel! Het klinkt echt voor geen meter. Ik ben naar de vioolbouwer gegaan en die zei dat ik de snaren moest vervangen.
    Nou heb ik een vraagje aan jullie. Welke merk snaren zou ik het beste kunnen nemen? Ik wil goede proffesionele snaren.

Alle hulp is welkom!

2. Carmenlisa

Carmenlisa

Lid geworden:
    22 okt 2009
    hoi sneeuwwitje,

ook ik heb een viool van 100 euro. want ja er stond bij dat die goed was. en ook ik wist ook niet beter. want ik had nog nooit een viool gekocht. ik heb voor mijn verjaardag snaren gekregen(ik weet niet welke). en heb er een nieuwe strijkstok bij gekocht en dat klinkt ook echt stukken beter. nu heb ik deze viool een jaar en ben er echt op uitgekeken. dus ik ga opzoek naar een nieuwe. maar wat ik dus wou vertellen is dat als je andere snaren en een strijkstok hebt het al stukken beter klinkt :lol: . veel succes er mee.
    groetjes,
    Carmenlisa

3. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Homepage:
    Hele goede snaren zijn Dominant snaren. Vele professionele violisten hebben ze op hun viool.
    Erg goed en niet duur. Ze zijn hier te koop, maar vaak ook bij de vioolbouwer. Daar zijn snaren vaak duurder.

4. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Andere niet te dure snaren zijn die het ook op eenvoudige instrumenten goed doen zijn Corelli Crystal
    met een E van b.v. Westminster
    In mijn winkel hanteer ik dezelfde prijzen als in mijn webwinkel.
    Overigens is aan violen van 50-150 (en iets meer) euro per definitie dermate veel mis dat het maar de vraag is of nieuwe snaren alleen het probleem oplossen. Bijna altijd moet ook het bovenzadel bijgewerkt of vervangen, moet er een andere kam op, moet de toets in de juiste welving worden geschaafd en moet er een andere stapel in.
    Koop je een eenvoudige viool bij een vioolbouwer, dan zitten al deze handelingen al in de prijs, evenals een fatsoenlijke set snaren.

5. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Inderdaad zijn de Dominant snaren prima, zeker voor een eenvoudige viool: [website op verzoek verwijderd]

En wat ook een goede en voordelige optie is, is het merk Warchal:
    [website op verzoek verwijderd]

6. sneeuwwitje

sneeuwwitje

Lid geworden:
    25 okt 2009
    Dan zou ik beter een nieuwe viool kunnen aanschaffen? Want hoeveel gaat het me wel niet kosten om dat allemaal te vervangen. Het nadeel is of iemand mijn viool wel wilt overkopen.

Mijn viool is trouwens afkomstig uit china. ( of je dat een viool noemt)

7. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Dat de viool afkomstig is uit China, dat zegt helemaal niets. Uit China komen hele slechte tot en met hele goede violen. Ook de prijzen zijn wisselend.

Het is misschien wel raadzaam, als je de snaren hebt vervangen en nog steeds niet tevreden bent:
    - eens te kijken of het mogelijk is om de klank nog dusdanig te verbeteren dat je wel tevreden bent (vraag een vioolbouwer voor een offerte en een indicatie van het eventuele eindniveau van de viool... het moet het wel waard zijn en zelfs met de beste kam/stapel is een sigarenkist nog geen viool)
    - de viool in te ruilen voor een betere viool. Ik biedt zelf inruilregelingen aan, waarbij je (afhankelijk van de kwaliteit) nog een redelijk bedrag krijgt voor je viool in de vorm van korting op een nieuw instrument.
    - de viool op eigen gelegenheid te verkopen, bijv op Marktplaats, maar ik kan je vertellen dat je daar blij mag zijn met een paar tientjes voor een standaard Chinese viool met een nieuwwaarde van rond de € 100.

8. sneeuwwitje

sneeuwwitje

Lid geworden:
    25 okt 2009
    Die dominant snaren zijn wel erg goedkoop. Ik durf ze niet te kopen eerlijk gezegd. Kan ik niet ergens via internet beluisteren hoe ze klinken?

9. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ik adviseer altijd bij de leverancier van de "speelgoedviool" te informeren naar de mogelijkheid van teruggave en geld terug; vaker dan verwacht blijkt dit mogelijk.
    Een viool die via het internet of postorder is gekocht moet sowieso binnen een bepaald aantal dagen zonder reden retour gezonden kunnen worden tegen geld terug!(dat is in het EU recht geregeld)
    Met de opbrengst kun je dan wellicht eerst eens een fatsoenlijke viool huren (bij een vioolbouwer) en daarna kijken wat je verder wilt.
    Aan Dominant (37,50 per set) val je je echt geen buil!

10. NoName#2

NoName#2

Lid geworden:
    23 jun 2008
    Ook al zou je ze kunnen beluisteren, dan is het nog de vraag of ze ook zo klinken op jouw viool. € 37,50 voor een set Dominant is een vrij normale prijs en is ook ten opzichte van andere merken snaren niet heel duur of heel goedkoop (vrij gemiddeld).

De verplichte tijd waarin een leverancier een artikel terug moet nemen is 8 dagen, maar bij sommige is dat langer. Als je niet precies weet wat je wilt, is huren inderdaad een goede optie en al mogelijk voor € 10 per maand. Kijk ook eens op [website op verzoek verwijderd]

11. Tante

Tante

Lid geworden:
    22 okt 2008
    Beste Strijkers,

ik ben een tijdje niet op het forum geweest. Toen ik weer terugkwam raakte ik onder de indruk van de sfeer bij enkele onderwerpen. Het weerhield mij ervan om te reageren en ook om mijn (beginners)vragen te stellen.
    Vandaag dacht ik het weer te proberen, maar ik kwam dezelfde dingen tegen. Dit hierboven is een voorbeeld hiervan.
    Voor mij is dit een probleem omdat het helemaal niet over strijken gaat. Ik heb geen probleem met uitstapjes naar andere onderwerpen, maar dit valt voor mij onder interpersoonlijke strijd. De achtergrond daarvoor ontgaat mij volledig en sterker nog, ik heb er geen behoefte aan om mij daarin te verdiepen.
    Ik dacht dat wij allemaal aan het genieten (en frustreren) waren met en over ons instrument.

Met de "sfeer" die er hier en daar hangt verwacht ik nu natuurlijk kritiek op deze post.
    Eentje die ik dus alvast maar probeer te pareren is de opmerking:
    en wat stel jij dan voor om te doen, of kom je alleen maar klagen (ja ik wordt steeds bozer terwijl ik dit schrijf, ik zal me proberen te herstellen).

Mijn voorstel zou zijn dat we op respectvolle fatsoenlijke wijze kunnen aangeven dat we op bepaalde uitspraken niet in willen gaan en het daarbij dan ook laten, maar wel verder willen discussieren over het (gerelateerde) strijkersonderwerp.
    Je kan iemand aanspreken die 2 keer het woord "ook" in een zin gebruikt, maar de meesten begrijpen dat dit een vergissing is.

Ik kan alleen maar hopen dat deze discussie al is geweest, maar ik kan het niet opbrengen om al die post over dit onderwerp te lezen, het stemt me negatief.

Ik speel nog steeds met veel plezier, keihard werken, en een hoop frustatie. Jullie hebben zoveel ervaring en kennis, daar kan ik niet aan tippen. Maar waarschijnlijk ben ik wel net zo blij als jullie met mijn viool.

12. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Beste tante,

Laat ik als webbeheerder hier op reageren. Eigenlijk is dit volledig buiten het onderwerp, maar sta mij toch een korte reactie toe: ik begrijp wat je bedoelt en moet soms ingrijpen. Dat het plaats vindt op andere fora binnen StrijkersForum is hier en daar wel te achterhalen. Dan komt respectvol en fatsoenlijk met elkaar omgaan in het geding. Gelukkig komt lang niet alles hier definitief op het forum terecht, omdat ik zo af en toe het een en ander verwijder. Soms is het heel lang niet nodig en soms heb je weer een hype. Verwijdering gebeurt om te voorkomen dat anderen zich in het openbaar respectloos jegens elkaar uiten. Op die manier merken daar maar heel weinig mensen iets van.
    V.w.b. taalgebruik en grammatica: wanneer iemand zijn best doet het zo goed mogelijk te doen, stel ik me begripvol op. Soms is het echter zo bar dat er –onnodig- onbegrijpelijke taal wordt gebezigd. Als ik dat toesta is het einde zoek.
    Ik laat het hierbij, maar wil toch benadrukken dat ik het waardeer dat je ondanks sommige negatieve verhalen weer terug bent. Voor verdere discussie sta ik altijd open en mag je me contacten per email.

Frits

13. Tante

Tante

Lid geworden:
    22 okt 2008
    Dank voor je reactie (ik weet je emailadres niet zo snel te vinden).

14. Carmenlisa

Carmenlisa

Lid geworden:
    22 okt 2009
    oké even terug naar het onderwerp. sneeuwwitje hoe is het gelukt? heb je nieuwe snaren?, een nieuwe viool?, je viool aanlaten passen? (Enz.) zo ja, hoe bevalt de verandering

p.s. heb ik een oplossing proberen te bedenken voor de taalproblemen bij de forums en ruzie. Maar het enige idee waar ik op kwam is spellingscontrole aan de site toe voegen. Maar dat lijkt me ook niet echt handig. En qua ruzies ik denk dat verwijderen van berichten geen oplossing is. Zou het niet handig zijn om een map communicatie te maken en de berichten daar in te gooien zodat ze het daar zelf kunnen uitpraten, En weer gewoon met elkaar om kunnen gaan.

15. Neeltjuh

Neeltjuh

Lid geworden:
    5 mei 2008
    Dat bestaat in ieder geval wel, maar hoe dat werkt met toevoegen enz. weet ik ook niet. Op www.wetenschapsforum.nl kun je bij een reactie gewoon de spellingscontrole aanzetten!

16. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Wanneer je bent ingelogd, kun je onder mijn avatar (moet je misschien even scrollen om een reactie van mij in beeld te krijgen) 'E-mail' zien staan, in blauw. Wanneer je die aanklikt opent zich een veld waarop je een mailtje kunt versturen.

Frits

17. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Wanneer dat niet wordt gedaan, zijn de uitlatingen -die soms niet al te fris zijn- geheel openbaar. Ik denk niet dat zoiets gewenst is, vandaar dat ik ze verwijder.

Wat ik de auteurs altijd adviseer is om de communicatie per e-mail voort te zetten, zodat het in ieder geval niet openbaar wordt. Echter, in voorkomende gevallen is gebleken, dat ook deze methode niet altijd tot het gewenste resultaat leidt.
    Wanneer er op dit forum een aparte map (=forum) voor wordt gecreëerd, gaat zoiets niet meer over een strijkinstrument en alles wat er omheen zit, maar over communicatietechnieken gelardeerd met psychologie, bedrijfskunde en marketing. Daar is dit forum niet voor.

Maar ik waardeer dat er wordt meegedacht om de zaak te verhelpen en oplossingen worden opgevoerd. Niemand is er bij gebaat wanneer men elkaar 'en plein publique' voor van alles en nog wat uitmaakt. Zo'n forum is geen lang leven beschoren, daar wil niemand meer posten. Zo'n forum wil ik ook niet.

Frits

18. Carmenlisa

Carmenlisa

Lid geworden:
    22 okt 2009
    ik bergrijp je volkomen. als ik nog iets verzin laat ik het je weten :p

19. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    De precieze instelling moet ik even nagaan, maar in Firefox krijg je automatisch een spellingscontrole bij het opstellen van berichten.

Deel Deze Pagina