Nieuws van de Frankfurter Messe 2004

Discussie in 'Overig' gestart door BertBoonVioolbouw, 5 apr 2004.

  1. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Nieuws van de Frankfurter Musikmesse 2004
    Wat is er nu voor nieuws op het gebied van strijkinstrumenten? Als basis wordt toch nog steeds een technologie uit de vijftiende en zestiende eeuw gebruikt? Toch blijft men uitvinden, niet zozeer aangaande het instrument zelf, maar met name op het gebied van accessoires. Ik bracht op de eerste dag een bezoek. Een persoonlijke impressie.



    BAM: nieuw ontworpen vioolkoffer
    Het innovatieve bedrijf uit Frankrijk heeft een nieuwe vioolkoffer ontworpen; het gaat om een vormkoffer van koolstofvezel (carbon) met een grappig detail. Deze koffer is al op de markt en zodra ik er een goed plaatje van heb, zal ik hem een plaats geven in de webshop.


    Accord: lichtste cellokoffer ter wereld
    Ook een innovatief bedrijf, ditmaal uit Kroatië, dat er in geslaagd is een ultralichte cellokoffer van slechts 2,3 kg te produceren; uiteraard van koolstofvezel. Deze koffer is al een tijdje op de markt maar ik heb hem nu met eigen ogen aanschouwd en opgetild: het kan vast niet nog lichter. Een klein nadeel: de prijs ligt ruim boven de 2000 euro. Ook de producten van dit bedrijf zijn zeer binnenkort in de webwinkel te vinden.


    Ary-France: hybride strijkstok.
    Het zat er aan te komen; een combinatie van het aloude pernambuco-hout en het nieuwe koolstofvezelmateriaal. Ary is er wellicht op een simpele doch doeltreffende wijze in geslaagd een stok te maken die de voordelen van beide materialen verenigt. De hybride-stok is van hout met een ingelegde koolstofvezel strip. De stok die nu op de markt is gebracht heeft zilverbeslag en een richtprijs van ca 600 euro.


    Titanovation; de titanium-revolutie?
    Het Oostenrijkse bedrijf Anton Paar maakt een breed spectrum van titanium onderdelen voor allerlei sectoren. Men heeft zich nu op de muziekinstrumenten gestort. Titanium is licht en sterk en die eigenschappen zijn in onze branche hier en daar goed bruikbaar. Mooi gemaakt vond ik een titanium fijnstemmer voor viool, uitvoering zwart met goud die nog niet de helft weegt van de nu veel in omloop zijnde fijnstemmers. Ook wolfdoders (titanium met irridium-kern) en Kinhouderschroeven van het Hill-model uit goudkleurig titanium zagen er veelbelovend uit. Het bedrijf brengt ook een aanhangsnaar voor viool, cello en bas uit titanium op de markt en claimt doorvoor zelfs een akoestische verbetering, die wat mij betreft eerst maar eens bewezen moet worden. De prijzen van deze nieuwigheden zijn mij nog niet bekend


    Velvet Cellosnaren
    Velvet Strings uit Zwitserland maakt nu ook cellosnaren. De kern bestaat uit zijde. Uiteraard zijn wij benieuwd naar toon en klankspectrum. Prijsindicatie 160 euro per set
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ben je nog naar de Frankfurter Musikmesse geweest in april van dit jaar? Zo ja, waren er nog bijzonderheden mbt "Tonhölzer" leveranciers? Volgens mijn informatie timmert Slowakije nu ook aardig aan de weg met z'n Maple.

    SB
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Nee ik ga er niet elk jaar heen, grappig dat er nog op zo'n oud bericht wordt gereageerd.
     

Deel Deze Pagina