Niveau stukken conservatorium(auditie)

Discussie in 'Overig' gestart door Sarah, 11 nov 2010.

  1. Sarah

    Sarah Sarah

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    12
    Hallo iedereen,
    misschien is dit een rare vraag, maar wat is ongeveer het niveau van de stukken die gespeeld worden bv. op een auditie voor het conservatorium?
    Ik weet ook, dat het niet gaat om de moeilijkheid van het gespeelde stuk, maar hoe je het speelt. Maar ookal speel je 'Vader Jakob' perfect, ik denk niet dat je toegelaten zal worden.
    Ik vraag dit om een idee te krijgen van het niveau enzo. Ik ben vijftien jaar oud en ben nu begonnen aan mijn zevende jaar viool. Ik speel op dit moment concerto in G van Haydn, en opus 225 van Drdla. Deze heb ik net afgerond, en ik vind dit niet echt 'moeilijke' stukken. Mijn leraar zei me dat ik stukken van een hoger niveau wel aan zou kunnen.
    Een iets onrechtstreekse vraag: Zou het me na drie jaar vordering maken, misschien lukken om tot het conservatorium toegelaten te worden?
    Groeten
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Je woont in België hè? Daar gaat het allemaal een beetje anders dan in Nederland. Misschien dat Johan -alias Sunrise- hier wat zinnigs over kan zeggen? Die is docent en woont in België. Misschien dat hij je bericht leest. Als hij niet reageert kun je hem ook altijd nog een mailtje sturen.
     
  3. Sarah

    Sarah Sarah

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    12
    Wat is er dan precies zo anders in Nederland?
    Ik heb wel al gelezen dat in Nederland 'het conservatorium' een verdere studie tot beroepsmuzikant enzo is. In België heb je het stedelijk conservatorium (waar ik nu zit) en daar kun je vanaf je acht jaar notenleer en instrumentles volgen, en na tien jaar is je studie afgerond. Maar hier heb je ook hogescholen speciaal voor een muziekopleiding. Bv. het Lemmensinstituut in Leuven. Maar ik weet niet of er daar dan weer een verschil in is tussen België en Nederland...
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Wat precies het verschil is tussen België en Nederland qua indeling diverse niveaus weet ik niet meer zo. Ik herinner me dat er een hele tijd geleden op dit forum over werd gediscussieerd. Kan het alleen niet zo snel weer terug vinden anders had ik zeker even de link geplaatst. Mocht ik het op korte termijn tóch tegen komen, dan komt dat alsnog.
     
  5. Sarah

    Sarah Sarah

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    12
    Oké, bedankt alleszins!
     
  6. Sunrise

    Sunrise Johan Lommelen

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    183
    Dag Sarah,

    ik heb je een mailtje gestuurd. Succes en goede moed bij de voorbereiding!

    Johan
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Zie je wel! Zo werkt dat hier op dit forum! :p
     
  8. Sarah

    Sarah Sarah

    Lid geworden:
    8 nov 2010
    Berichten:
    12
    Schitterend toch! ;)
     
  9. fneee

    fneee

    Lid geworden:
    27 dec 2009
    Berichten:
    16
    k loop ook al een tijdje rond met deze vraag :) Dus zou ik ook wel eens graag van jou horen, sunrise, wat dat het niveau nu precies is of wat de juiste voorbereidingen zijn?
    alvast bedankt :D
    (ik heb je ook een mailtje verstuurd maar omdat mijn computer soms zijn eigen wil heeft werkt mijn e-mail niet altijd mee)
     
  10. Kimberley

    Kimberley

    Lid geworden:
    3 okt 2012
    Berichten:
    5
    Hallo!! Ik ben op zoek naar een geschikt vioolstuk om auditie mee te doen voor het conservatorium.. Iemand tips?? :)
     

Deel Deze Pagina