nogal ernstige vioolreparatie

Discussie in 'Viool' gestart door MaartenM, 3 mei 2010.

  1. MaartenM

    MaartenM

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    1
    Beste allemaal

    Ik vond in een kast op zolder een viool. Alleen is deze in tien delen (en dit is niet bij wijze van spreken). Bijgevoegde foto spreekt denk ik voor zich. Alles is erbij behalve het staartstuk en de kam. Het lijkt erop dat er niets gebroken is en dat alles intact is.

    Ik zou graag weten of het al dan niet de moeite is om deze viool terug te herstellen naar speelbare staat. Ook een prijsindicatie hiervoor indien mogelijk aangezien ik hem wellicht zelf niet hersteld krijg :)

    groetjes
    Maarten

    [​IMG]
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Beste Maarten,

    Als ik de foto stevig uitvergroot, lijkt me dat de onder- en bovenklos ontbreken evenals de hoekklosjes. Verder lijkt me het bovenblad ernstig te dik en zitten de lijmranden hier en daar los. Het is niet te zien of de zangbalk is geïntegreerd en of die goed is gedimensioneerd. Als ik het zo inschat is dit een seriematig gemaakt product, met vermoedelijk een zwart gebeitste toets. De ernst van de reparatie hangt mede af hóe het bovenblad in twee helften is geraakt (geheel volgens de lijmnaad?) en of dat relatief simpel te repareren valt. De kosten hangen ook af van de stand van de hals: als die onjuist is, moet die gericht worden, wat een tijdrovende zaak is. Zitten er geen scheuren in tussen de gaten van de stemsleutels? Passen de stemsleutels goed? Er moet een stapel worden gezet en een nieuwe kam gesneden en misschien ook nog wel vier goed passende stemsleutels. Dan weet je natuurlijk nooit wat er nog meer aan gerepareerd zou moeten worden, want ik heb nu alleen maar een foto.
    Als ik daar weer een speelbaar instrument van zou moeten maken, mag je toch al wel rekenen op zo’n € 400 - € 500, uitgaande van het meest gunstige scenario en zonder snaren. Voor een bindende prijs zou ik het 'instrument' (de onderdelen) eerst moeten zien. De waarde van het instrument zal vermoedelijk lager liggen dan de geschatte reparatiekosten.

    Frits
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    De hoekklosjes hebben er nooit in gezeten en dus is het een goedkoop, seriematig product geweest, rond 1920-1930 werden zulke violen veel gemaakt. Ik heb van mijn grootvader ook zo'n viool geërfd, die hangt nu aan de muur. Het is me trouwens niet duidelijk hoe ze de krans dan maakten, zo zonder klosjes. Met een buitenmal?
    Ik zou hem gewoon weer in elkaar plakken met houtlijm en dan mooi aan de wand hangen. :)
     

Deel Deze Pagina