Ben je te oud als 40-er om nog een muziekinstrument te leren spelen? En als je dat als 65+ er wil? Of nog ouder? Hoe goed ben je bezig als je je jonge kinderen al in aanraking brengt met muziek luisteren en muziekbeoefening? Gisteren was zo tegen 15;15 uur op Radio 4 bij de Hart en Ziel lijst ook een interview met neuropsycholoog Erik Scherder. Voor ons musici een zeer interessant interview!Wat gebeurt er en wáár in onze hersenen gebeurt er wat? http://www.radio4.nl/gids/2014-10-10/294316/radio-4-hart-ziel-lijst Interessant ook is hoe Scherder vertelt dat door het leren vioolspelen op latere leeftijd (al carriere gemaakt als neuropsycholoog) hij ontdekt hoe het doorwerkt op andere terreinen van zijn functioneren. Zou dat zijn, omdat hij op basis van theorievorming op neuropsychologisch gebied, al verwacht dat hij andere dingen ook beter zou kunnen gaan doen en daar gespitster op is (en het misschien toch meer de wens van de gedachte is) of is er sprake van echte verbetering? Wie kan de ervaringen die Scherder heeft sinds hij viool speelt beamen? Of heeft juist andere ervaringen?
Het lijkt me heel lastig te bepalen wat het effect is geweest op je hele leven al vioolspelen, want je hebt geen referentiekader. Je kunt het niet nog een keer over doen en dan zonder vioolspelen, dat bedoel ik eigenlijk.
Klopt! 't Was gewoon eerlijk gezegd een beetje een onzinnige vraag van mij. Bedacht intussen zelf ook dat ik daar onmogelijk een antwoord op zou kunnen geven voor wat mijzelf aangaat. Daarom heb ik niet zelf een eigen ervaring kunnen meegeven. Maar ik hoor Scherder wel iets zeggen over wat hij dacht dat hij door vioolspelen ineens beter aanpakt. Ik wilde toch even peilen of er nog andere mensen desondanks (die beetje onzinnige vraag) iets ervaren dat in lijn ligt met Scherders verhaal.
Geen idee, maar ik vind het wel geweldig dat hij nu Opus 35 van Rieding op zijn lessenaar heeft staan... <3
En hij kan nog jaren vooruit! In tegenstelling tot heel jong begonnen musici, zeker als ze dan ook nog een vakstudie doen en als musicus op het podium belanden, zal iemand die later begint niet zo gauw tijd krijgen beroepsziekten te ontwikkelen. Mits wel goed begeleid door een vakdocent die let op foute spierspanningen en houding enzo. Hier een stuk over welke kant je niet op wilt gaan: Ziek van Muziek (want dan naar de gespecialiseerde poli van het AMC) : https://www.amc.nl/web/Het-AMC/Afde...pedie/In-het-AMC-Magazine/Ziek-van-muziek.htm Dan mag muziek nog zo heilzaam voor de geest zijn.....
Ah, en ik het jammer vinden dat ik op latere leeftijd met de viool ben begonnen. Dat is dus nu voorbij
Tja, aan jarenlang blazen in o.a. harmonieorkest heb ik wel een gehoor-dip overgehouden! Maar dat kan je ook in een symfonieorkest overkomen, overigens. Vooral als je vlak voor de blazers zit....het is goed, dat er de laatste jaren aandacht voor begint te komen en dat het dragen van gehoorbescherming langzamerhand ook gepromoot wordt.
Dat is ook niet echt fijn, alhoewel het spelen zelf vast plezierig was. In een symfonie-orkest zitten de cellisten nog relatief gunstig, dacht ik. Achter ons de contrabas. En misschien wil je wel helemaal niet in een orkest met je cello, maar lekker kamermuziek, ensembles tot ca. 10 muzikanten enzo. Zóveel te beleven als je eenmaal een eind op streek bent!
Intussen valt het mij op hoeveel 65+ ers mijn celloleraar heeft weten te enthousiasmeren! Zijn leerlingenbestand vergrijst hard. Na een snuffelcursus van een paar weken onder de vlag "te oud voor de cello?" blijven veel mensen doorzetten. Vooral voor mensen die eigenlijk nu (dus als 65+er) een instrument leren bespelen waarbij je zowel links als rechts verschillende vaardigheden moet toeeigenen, is dat een behoorlijke opgave. Het vraagt veel meer geduld. Dan is noten leren lezen erbij peanuts, maar in combinatie met al dat andere een behoorlijke uitdaging! Als docent moet je dat proces geduldig weten te begeleiden. Coördinatieproblemen, stroevere motoriek en een enorme wilskracht bij de leerling om toch iets uit die cello te krijgen. Vandaag vertelde iemand mij, een 65+er, over haar moeilijkheden om piano te leren spelen. Ze had als kind niet leren spelen en pas veel later (na haar 50e) is ze begonnen. Er kwam zoveel op haar af: noten lezen, links andere noten dan rechts, het ene accoord aanhouden en met de andere hand een serie nootjes, het wilde gewoon niet lukken. Het is zeker wel een voordeel om als kind of jongere al te beginnen om deze dingen met oefening te integreren. Het lijkt mij dat je daardoor ook een voorsprong hebt als je als 40+(of nog een stuk later) er nog aan een ander instrument begint. (ik ga overigens nu een topic openen over de vraag naar specifieke voordelen en problemen bij de overstap naar snaarinstrument vanaf blaasinstrumenten-slagwerk-piano) De grootste geruststelling is wel dat we nu weten dat de hersenen tot op hoge leeftijd heel plastisch zijn en nu het adagium geldt: Use it or Loose it!
In het weekend van 3 en 4 januari dit jaar duikt weer zo'n hoopgevend artikeltje op: Van muziekles leer je niet alleen je instrument in de vingers te krijgen, je wordt er ook blijer, rustiger en slimmer van. En op de bijhorende foto zit deze keer geen kind, maar een volwassene te worstelen achter een cello.. Dus is er hoop voor de grote club musici onder ons! In de bijlage het stukje uit "De Kleine Wetenschap". Conclusie van James Hudziak: musiceren zorgt ervoor dat de cortex op verschillende plaatsen dikker wordt. In de eerste plaats op die plekken die de bewegingen van je handen sturen (je wordt handiger), maar ook dikker op andere plekken. die zorgen ervoor dat je beter oplet, meer onthoudt, beter organiseert én dat je blijer en minder driftig wordt. In plaats van al die pillen (voor AD(H)D), waar alleen de farmaceutische industrieëlen erg rijk van worden, zou je dus meer moeten investeren in muziekonderwijs.( O.K., ook hier wel erg zwart-wit gesteld; ik ga natuurlijk voor de grijstinten).
En sinds dit kalenderjaar loopt een Haags project onder auspiciën van het Residentie Orkest (afdeling educatie): Symphonic Seniors. Op radio 4 kreeg dit project vandaag aandacht. http://podium.radio4.nl/uitzending/305406/Podium.html (vanaf 1:03;46) Op de site van het Residentie-orkest is dat project natuurlijk ook weer terug te vinden. http://www.residentieorkest.nl/index.php?pageID=170 Kortom: op je oude dag hoef je niet meer achter de geraniums met je lotgenoten je oudedagskwalen uittentreure te bespreken. Heel NL maakt muziek: kinderen in muziekprojecten, ouderen in muziekprojecten en nu de groep daartussen nog (kantoormuziekproject als secundaire arbeidsvoorwaarde? maakt je medewerkers ook slimmer en minder gestresst)
Je zou dan toch zeggen dat na 'Heel Nederland bakt' en dan nu 'Heel Nederland maakt muziek', de toestroom naar het StrijkersForum niet meer is te stuiten.
We gaan vast wel meer t.v.-programma's krijgen in de sfeer van 'heel NL maakt muziek'. Eén is er kennelijk al in de maak, want op het forum hier werden we al geworven om mee te doen aan het orkest van NL vol met amateurs die daar een plekje proberen te veroveren en hoe dan het traject naar die orkestplek plus concert zelf dan gaat. Zorgcentra gaan eigen orkestjes krijgen en de werving gaat hier plaatsvinden, want een beetje strijker gaat online!. Kortom, het SF gaat een rol krijgen in de grote aanwas van 'zorgorkestjes' en zal vervolgens in het musicologisch geschiedboek worden genoemd als markant instituut ten tijde van de ontwikkeling van het gerontologisch orkestwezen.