Noten leren lezen cello

Discussie in 'Cello' gestart door Delftblue, 17 dec 2025 om 21:24.

1. Delftblue

Delftblue

Lid geworden:
    6 sep 2018
    Voor mijn dochter ben ik op zoek naar een goede app om meters te maken met het notenlezen voor Cello.

Ze speelt iets meer dan 1,5 jaar. Haar cellospel overstijgt haar vaardigheid in het notenlezen zo enorm dat dit haar echt begint tegen te werken. Technisch zou ze bijvoorbeeld stukken uit Suzuki deel 6 kunnen spelen, maar haar vaardigheid qua notenlezen blijft daar ver bij achter, tenzij er vingerzettingen boven de noten staan, dan komt ze een heel eind, al helemaal al ze weet hoe het moet klinken.

De docent worstelt hier wat mee, ze laat mijn dochter naast uitdagende stukken die haar motiveren ook simpele lijnen spelen waarbij ze echt moet lezen en wat voor mijn dochter geen bekende melodieën zijn.

We bedachten beide dat oefenen via een app wellicht ook kan helpen. Het liefst zou ik iets hebben waar ze de noot op de balk getoond krijgt, aan moet geven hoe de noot heet (daar moet ze altijd echt over nadenken en doortellen vanaf de open snaar) en welke vingerzetting erbij hoort op de cello. Vooral dat laatste kan ik lastig vinden.

Heeft een van jullie tips?

Deel Deze Pagina