Nyckelharpa

Discussie in 'Overig' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 9 jun 2024.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    De Chaconne van Bach op dit instrument. Klink best goed!
    Vibrato is niet mogelijk.

     
    RolandS en Marcelita vinden dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.128
    Homepage:
    We hebben geen Nyckelharpa-speler op ons forum, voor zover ik de indruk heb. Of toch?
    Het lijkt erop dat als je de snaren van dit instrument goed stemt (en gestemd houdt) je niet vals kunt spelen. Alleen nog met een slechte strijktechniek kan het fout klinken. Zo te zien bedien je met je vingers indirect een soort schuifjes die dan zijdelings de snaren raken op een zekere toonhoogte. Ik hoor wel de schuifjes, of de knoppen. Allemaal van die tikjes.
    Het is, dacht ik, vooral een instrument dat in de volksmuziek wordt/werd bespeeld.
     
  3. RolandS

    RolandS

    Lid geworden:
    24 apr 2009
    Berichten:
    96
    Schitterend.

    Zeer goed begrepen.
    En wat een superieure streektechniek!
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.328
    Homepage:
    Ik ben er (nog) niet achter hoe dat precies werkt. Want bij de (alt)viool is het heel goed te doen en ook gebruikelijk bij bepaalde meerklanken om één vinger op twee snaren te zetten. (Ik weet niet of dat bij de cello ook kan of gebruikelijk is, want daar liggen de snaren verder uit elkaar. Ik ben geen cellist dus weet het niet). Met dat gegeven zit ik dan te denken hoe dat dan zou moeten bij de Nyckelharpa, want hoe bedien je dan met één knop twee posities? Je zou zo'n instrument eens in handen moeten hebben. Dan kom je er wellicht achter hoe het werkt. Maar hoe dan ook, ik vind het goed klinken.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.965
    Homepage:
    Informatie van de Nyckelharpa Society of America.
    In NL is er een kleine gemeenschap van NH spelers. Een NL bouwer is Nicolaj Marks
    Zelf importeer ik de PRIM NH snaren uit Zweden van de firma Fröjel uit Täby
     
  6. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    909
    Op de cello kun je ook prima meerdere snaren met een vinger tegelijk op de toets drukken, maar dan moet je de vingertop wat plat leggen. Op die manier kun je kwinten spelen.

    Op deze opname is het wel te zien hoe het op een nickelharpa gaat, vooral als je het filmpje vertraagd afdraait. Ver is het wel een vermakelijke potpourri die van de toccata van Bach tot Smoke On the Water en allerlei andere bekende stukjes gaat
     

Deel Deze Pagina