oefeningen /tips ?

Discussie in 'Viool' gestart door dennis26, 25 okt 2012.

  1. dennis26

    dennis26 dennis

    Lid geworden:
    16 jun 2012
    Berichten:
    26
    beste mensen .
    ik vroeg mezelf af of er goede tips of oefeningen zijn voor beginende viool spelers.
    ikzelf heb erg veel moeite met recht strijken en op gevoel de snaren te vinden , strijk vaak 2 snaren tegelijkertijd als ik maar 1 snaar moet hebben ook gevoelsmatig lijkt het alsof de hoek telkens een klijnbeetje veranderd .
    ps mijn strijkstok trilt continu op de snaar als ik snelle lange stijkbewegingen maak , is daar wat aan te doen?

    vriendelijke groet dennis
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Recht strijken zou te volgen kunnen zijn via een spiegel. Verder zijn er hulpstukken in de handel die recht strijken zou moeten bewerkstelligen, maar als ik zie hoe dat eruit zie, zou ik er niet mee willen spelen:

    [​IMG]

    Het geheel wordt dan geklemd om de viool, zoals de afbeelding laat zien.

    Of een andere uitvoering:
    [​IMG]

    Hier dan nog eentje, gebaseerd op hetzelfde principe:

    [​IMG]

     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Volgens mij zijn dit martelwerktuigen uit de kelders van een enge dictator uit het midden Oosten!
     
  4. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Ik heb zelf weleens een heel dun latje, bijna een reepje fineer op de kam geklemd met een wasknijper. Gewoom om een rechte lijn te hebben waaraan ik de strijkstok kon spiegelen.
    Tsja je verzint wat in het begin. Gaandeweg ben ik gaan leren luisteren. Recht strijken kun je horen aan de kwaliteit van je klank. Niet dat ik nu zonder problemen recht strijk, maar ik hoor het wel als het weer eens mis gaat.

    En dat van dat martelwerktuig klopt. Daarmee leert de beul recht slaan.
     
  5. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Al doende leert men; geldt ook voor recht strijken.
     
  6. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Ik heb vroeger ook geleerd recht te strijken door een klein latje op de viool te klemmen. Dat helpt om te voelen welke beweging bij recht strijken hoort. In ieder geval goedkoper dan het 'martelwerktuig' om zelf iets te fabriceren. Daarbij is het ook goed om voor de spiegel te oefenen.

    Om het trillen te verminderen heb je misschien wat aan een oefening die ik nog steeds weleens doe om ontspannen te strijken: leg je strijkstok aan de kant en pak een doek. Leg die meerdere keren in een ontspannen beweging op je snaren (alsof het je strijkstok zou zijn). Je kunt dan namelijk je arm wat meer ontspannen en daardoor iets harder/lomper laten vallen dan wanneer je je strijkstok zou vasthebben. Let er hierbij op dat je bovenarm ontspannen naar beneden hangt en vooral ook je schouder ontspannen naar beneden hangt. Pak daarna met je strijkstok en probeer met hetzelfde gevoel (maar wel wat subtieler) je strijkstok op de snaren te zetten en ja arm naar beneden te laten glijden.

    het klinkt op papier wat ingewikkeld, en als je deze oefening doet klinkt het strijken nog voor geen meter even. Maar als je dit een paar keer doet, kun je daarna meer ontspannen strijken en wordt de klank wel veel beter. Is mijn ervaring tenminste. (ik hoop alleen dat je de uitleg snapt zo op papier :/ )
     
  7. Hesja Roijinga

    Hesja Roijinga

    Lid geworden:
    24 mei 2021
    Berichten:
    4
    Ik ben twee maanden geleden begonnen met vioolspelen. Ik stuiterde / trilde veel in het begin. Ik heb gemerkt dat als je de strijkstok bij opstreek en afstreek in exact dezelfde hoek houdt, je vrijwel niet meer trilt. Dus houd je de strijkstok bij de opstreek 45 graden schuin omhoog, dan deze houding blijven aanhouden als je weer naar beneden gaat.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Maar bij snarenwisseling kun je die hoek van 45° niet aanhouden.
    Of bedoel je iets anders met die hoek van de strijkstok?
     
  9. Hesja Roijinga

    Hesja Roijinga

    Lid geworden:
    24 mei 2021
    Berichten:
    4
    Dat is inderdaad wat ik bedoel, dat geldt inderdaad alleen voor als je op dezelfde snaar op en neer gaat. Ik moet zeggen dat ik bij snaarwisselingen niet zo tril, maar vooral als ik op dezelfde snaar op en neer strijk. Een tip tegen het trillen bij snaarwisselingen, heb ik helaas niet..! Heb wel geoefend met zo zacht neer strijken alsof je een doek neerlegt.

    Het gaat mij er vooral om dat je tijdens het omhoog of omlaag strijken de hoek blijft aanhouden en niet een beetje rond buigt / verslapt.

    Sorry, ik reageer in gedeelten..!* Om zo recht te blijven strijken, gebruik je dan ook een beetje de kracht van je pink, (naar beneden duwen) om de stok recht te houden.

    * Reacties samengevoegd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 mei 2021
  10. Beginnertje

    Beginnertje

    Lid geworden:
    21 jul 2020
    Berichten:
    310

    Dag Dennis, ik had dit ook een tijdlang, een stok die trilde. Ik moest toen van de lesgeefster leren mijn vingers van mijn strijkstokhand een beetje meer te spreiden, ik hield ze veel te dicht bij elkaar. Nu gaat het beter.
     

Deel Deze Pagina