om de hoeveel tijd is je viool toe aan onderhoud?

Discussie in 'Viool' gestart door dreamingdragon, 14 feb 2013.

  1. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Wat ik mij dus afvroeg is:" Wanneer is mijn viool toe aan een onderhoudsbeurt"?
    En wat doet een vioolbouwer tijdens dat onderhoud aan de viool?
    Vanuit gaande dat de viool niets mankeerd en dagelijks bespeelt word.
    En wat voor prjjskaartje er aanhangt. Dus zonder reparaties etc. Gewoon een controle/schoonmaak beurt.

    Gr D
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Kijken of er iets aan de hand is kost meestal niets, veel voorkomende euvels als een kromme kam rechtzetten en het bovenblad schoonmaken een of meer tientjes, maar altijd een bescheiden bedrag. Snaren wisselen: montage gratis, snaren volgens prijslijst. Eens per jaar de snaren wisselen is een goed advies, al doen veel amateurspelers er langer mee. Wie zijn kam recht houdt, het instrument na elke speelbeurt reinigt van hars-stof en zelf zijn snaren kan wisselen, hoeft de vioolbouwer pas op te zoeken wanneer er echt iets aan de hand is met het instrument, zoals losse lijmnaden, rare bijgeluiden etc. Wie dat allemaal niet zelf kan en/of wil, doet er goed aan jaarlijks de vioolbouwer te bezoeken.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Je staat soms versteld van het feit hoe goed -of slecht- sommige eigenaars hun instrument een beetje schoon houden. Ik had een keer een cello ter reparatie waar een dikke laag (denk wel een millimeter dik!) ondefinieerbare troep op de hals, toets en stemsleutels zat. Bijna te vies om aan te pakken:

    [​IMG]

    Stemsleutels moesten vervangen worden dus dat kwam mooi uit, de rest heb ik gereinigd met als resultaat dat de eigenaar bij de aanblik zeer verbaasd was over hoe de cello er uit zag. Hij was dol enthousiast.
    Onbegrijpelijk dat iemand niet even vanaf het allereerste begin een doekje er over haalt.
     
  4. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    Er zullen ongetwijfeld instrumenten ertussen zitten die voor verrassingen kunnen zorgen.vandaar dat ik wel zuinig ben op mijn instrument. Vandaag heb ik mijn strijkstok opnieuw laten beharen . Toch weer leuk om te zien hoe dat in zijn werk gaat.
     

Deel Deze Pagina